Senaste nytt

Dubai under ramadan

Och här är frukostrestaurangen på hotellet. En frukostvärdinna tittade ut med jämna mellanrum för att indikera för vilsna hotellgäster att det faktiskt fanns en öppen frukostrestaurang innanför.

IMG_2886.jpg

Ramadan kommer tydligen vara 28 juni-28 juli i år, då är det varmt i Dubai. Ät en rejäl frukost på hotellet på morgonen och du står dig rätt bra till middagen. Man blir inte så hungrig i värmen. Det är värre med vätskan när det är 40+ grader och man inte kan dricka offentligt, är du ute och går och du är törstig kan du inte bara plocka upp en vattenflaska och dricka hur som helst. För att undvika eventuella problem passade jag ofta på att dricka när jag var på toaletten.

Jag kan meddela att min fru älskar när det är runt 40 grader och att hon måste vara den enda i världshistorien som får en ordentlig aptit när det är så varmt ute, gentleman som man är så följer jag med och sympati äter trots att jag skulle nöja mig med någon frukt eller bara vätska :).

Tack för tipsen om vattnet

Jag hade med mig mat och dricka till kontoret varje dag, sen gick jag in på muggen o käkade. Kändes helbäng att säga: "I'm going to the toilet" och så tog jag med mig laptopväskan. :)

Hahaha skulle varit intressant att fått se minen på dina kollegor när du tog din laptopväska och begav dig mot toaletten ;)

I praktisk mening får man inte äta och dricka offentligt medan solen är uppe, vilket gör det lite knepigt när man är ute och det är väldigt varmt. Det påstås att man kan få böter om man gör det och blir påkommen och att detsamma gäller för västerlänningar.

Böter för detta? Som västerlänning i Dubai? Inte en chans skulle jag säga. De är så pass liberala där att jag har otroligt svårt att se hur detta skulle ske. Däremot anser jag att det är otroligt respektlöst att äta/dricka offentligt i muslimska länder under Ramadan, så jag undviker det. Alla hotell jag har bott på har dock haft något ställe där vi västerlänningar kan hålla till och äta när som.

I princip finns det två saker i UAE som man ska hålla sig borta från: Knark, prata illa om ledarna. Undviker man dessa saker så har man inga större problem. Man ska väl även försöka att visa lite respekt för deras religion. Jag har inga större problem med att undvika att äta offentligt, men jag kan tycka att deras syn på homosexuella och att "visa känslor offentligt" är lite störande.

Det som kan uppstå (även i Dubai) om jag förstått saken rätt är att (religons)polisen helt plötsligt får för sig att ha nolltolerans. Då kan nog en och annan västerlänning fastna i nätet. Men respekterar man seden dit man kommer och undviker att äta/dricka mitt på gatan verkar det inte uppstå några större konflikter.

Böter för detta? Som västerlänning i Dubai? Inte en chans skulle jag säga. De är så pass liberala där att jag har otroligt svårt att se hur detta skulle ske.

Det som kan uppstå (även i Dubai) om jag förstått saken rätt är att (religons)polisen helt plötsligt får för sig att ha nolltolerans. Då kan nog en och annan västerlänning fastna i nätet.
Det var precis det jag läste om också. Om det stämmer eller inte, ingen aning. Själv valde jag att göra nödvändiga åtgärder för att jag helt enkelt inte skulle behöva få veta sanningshalten i det.

Det var precis det jag läste om också. Om det stämmer eller inte, ingen aning. Själv valde jag att göra nödvändiga åtgärder för att jag helt enkelt inte skulle behöva få veta sanningshalten i det.

Det hade ju annars kunnat spara dig en hotellnatt! Du får ta och testa nästa gång! ;)

Toppen