Senaste nytt

Dubai under Corona (februari 2021)?

Ok.

Nej, inget gratis men jag tycker väl att priserna ska vara lite rimliga. Vem har råd att betala flera tusen för att testa en familj om 5 personer t.ex?

Vänligen.
Det kostar nog på en del att analysera testerna, samt att varje analyserat test ska vara med och "betala av" på den investerade utrustningen... Plus att någon ska skriva ett intyg också. Timlönen tickar på...

Så testerna man gör via 1177 är inte giltiga för att resa med?

Eftersom inget intyg utfärdas för resor så nej. Sen är det också så att syfte med den testning som samhället utför (alltså vi skattebetalare står för notan) handlar om att identifiera smittade för behandling samt minimera smittspridning. Den är inte till för att vi skall hoppa på första och bästa semesterflyg.

”Market rate” för ett intyg i resesyfte ligger runt 2.000kr för snabbt svar och intyg. Känns rimligt när det är samma resurser som skall ta hand om den pandemi som pågår.

Det kostar nog på en del att analysera testerna, samt att varje analyserat test ska vara med och "betala av" på den investerade utrustningen... Plus att någon ska skriva ett intyg också. Timlönen tickar på...

Kanske är så. Du har nog rätt.
Lät bara dyrt. Jag stannar nog hemma.
Säg 4 personer x 2-3.000kr.
Väldigt mycket pengar, speciellt om man inte ens är sjuk. Som att spola ner pengar i toaletten.

Så tycker man att det är dyrt att testa sig för att kunna resa så kan man istället göra som dina vänner och utnyttja det svenska systemet och låta någon annan betala?
Det är väl en sak... men att ta upp en del av vår begränsade labbkapacitet som behövs för sjukvårdsbehov är lite egoistiskt... Vill man testa sig för nöjesbehov så får man betala. I den region som jag tillhör så kommer ingen i närheten av ett test utan att förklara sina symptom för en sjuksköterska.

Det är väl en sak... men att ta upp en del av vår begränsade labbkapacitet som behövs för sjukvårdsbehov är lite egoistiskt... Vill man testa sig för nöjesbehov så får man betala. I den region som jag tillhör så kommer ingen i närheten av ett test utan att förklara sina symptom för en sjuksköterska.
Japp, det var vad jag menade med utnyttja det svenska systemet, men jag var lite oklar.

Oavsett ett väldigt egoistiskt synsätt!

Ok.

Nej, inget gratis men jag tycker väl att priserna ska vara lite rimliga. Vem har råd att betala flera tusen för att testa en familj om 5 personer t.ex?

Vänligen.

Priserna ligger runt samma nivå på många ställen. Det är marknadspris. Antingen betalar man, eller så stannar man hemma. Stor del av jordens befolkning har inte ens råd med flygbiljetter, för att ge lite perspektiv.

Vad gäller att ta upp sjukvårdens resurser för test för resande har andra redan uttalat sig om - väldigt ruttet beteende av de som gör så.

Kanske är så. Du har nog rätt.
Lät bara dyrt. Jag stannar nog hemma.
Säg 4 personer x 2-3.000kr.
Väldigt mycket pengar, speciellt om man inte ens är sjuk. Som att spola ner pengar i toaletten.
De 2000-3000kr betalar löner för de som utför testerna, avskrivningar på utrustning som köpts in, och i sig indirekt löner till de som tillverkar utrustningen osv. Det i sig ger dig möjligheten att komma in i landet - alternativet hade ju kunnat vara att istället stänga ned helt.

Ganska stor skillnad mot att spola ner pengarna i toaletten, i mitt tycke åtminstone.

Såvida man inte kommit resande från Storbritannien eller Sydafrika, väl?
Jag själv flög från Storbritannien samma dag i julveckan som vår kära Folkhälsomyndighet plötsligt påbjöd sju dagars isolering och två tester. Det tog en dag extra innan det de facto gick att beställa några tester från regionen utan att ange att man hade symptom, och jag (och förmodligen en del andra) hade nöjet att påpeka detta lilla faktum för 1177 per telefon och regionens appförvaltare per epost.
Det "hemtest" jag tog efter jag sedan återvände till Storbritannien efter nyår kostade £ 90. Det är nog bara att acceptera att en del testkostnader numera ingår i "the cost of doing business" även om man drar ner sitt resande till ett absolut minimum. Så länge jag håller mig frisk tänker jag inte klaga alltför mycket.

Såvida man inte kommit resande från Storbritannien eller Sydafrika, väl?
Ja, det antar jag även gäller här. Men det faller ju ändå in i kategorin "smittspridningshindrande åtgärder (inom Sverige) som beslutats av myndighet", till skillnad från "Pelle Andersson som vill åka till Gran Canaria för lite sol och bad"...

Toppen