Senaste nytt

Du som INTE reser med Scandinavian Airlines idag eller funderar på att lämna

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
För mig så är anledningen rent praktisk.

SAS flyger inte direkt eller inte alls till mina destinationer som jag flyger till oftast.

Seoul, måste flyga till Shanghai, Beijing eller Tokyo för att komma till Seoul.
Osaka, måste flyga via Tokyo
Amsterdam, måste flyga via Köpenhamn och en halv arbetsdag försvinner
Athen, tidtabellen är helt konstig och gör att jag förlorar en hel arbetsdag när jag åker dit.
Istanbul, bara codeshare med allt vad det innebär
London, den enda destination som faktiskt skulle funka!

Det har blivit så att jag behöver optimera arbetstiden på bästa sätt och då funkar inte längre SAS utan jag har fått byta till andra bolag istället.

Jag började undivka SAS när de började ta betalt för servering ombord, det är Ryanair-fasoner. Se på KLM, på LPI-AMS får man en god macka och dryck (inkl. öl/vin) gratis. Sen har KLM också börjat med irriterande Ryanairfasoner, såsom att ta betalt för incheckat bagage (gratis för statuspax) och för Economy "Comfort" och nödutgångssäten (inte gratis för statuspax).

Ok, det var nytt för mig. Har väl haft "otur" på mina (få) resor i SK C till och från Tokyo, Shanghai och Chicago. Knappt en stol tom.
Business har alltid varit full när jag flugit, men kan ju lätt vara uppgraderingar som fyller snabbt. Vissa är lätta att känn igen, tex de som tar en selfie med champagneglaset för att uppdatera sin profil innan take-off.

SAS tappar mycket av min business just nu eftersom jag flyger mycket till London. Jag väljer BA när det inte är dyrare eftersom det går att uppgradera till deras business för en liten slant. Sas Plus går helt enkelt inte att jämföra med BA's business inom Europa. BA har också en bättre economy än SAS. Detta trots att jag är Diamond på SAS och statuslös hos BA.

Men generellt gör SAS mig osugen pga att mycket känns så otight. De skulle kunna bli väldigt mycket bättre med ganska liten ansträngning. Den gamla klassiska "bli en procent bättre på hundra saker" borde dammas av. Det är en massa småsaker som irriterar hela tiden som att de inte vet att det ska bjudas på dryck när man är diamond, personalens inställning och bemötande som ibland (absolut inte alltid) är lite trött och oproffsigt (får ofta ett bemötande som om jag aldrig flugit förut, kanske pga min ålder (28) jag vet inte), smoothie-grejen runt plus på long haul osv i vad som känns som en oändlighet.

Men att jag flyger mycket sthlm-oslo, låga skatter och avgifter på bonusresor, optiontown på long haul, SAS Amex/Diners/MC och att jag är Diamond minst 18 månader till gör att jag förmodligen stannar. Men det är frustrerande för det känns som sagt som att de skulle kunna vara mycket bättre om de bara skärpte till sig lite.

Business har alltid varit full när jag flugit, men kan ju lätt vara uppgraderingar som fyller snabbt. Vissa är lätta att känn igen, tex de som tar en selfie med champagneglaset för att uppdatera sin profil innan take-off.
Korrekt - en rutinerad medveten resenär fokuserar på det väsentliga (champagnen som sådan).
På min första resa i C ska jag lätt ta en selfie med skumpan i handen. Kommer applådera när vi landar också - just to f*** with you ! :D

Ja, det är viktigt att göra skillnad på selfie + profiluppdatering, och noggrant upplaggd fotografering för reserapport på bc.se! Allt hänger på detaljerna!

Men husk at ID-billetter er på standby. Om C er fuldt i forvejen, får man ikke plads dér...
Det är sant, ID gäller endast i mån om plats. Dock så lastar man på catering för ID-resenärer om det finns några listade på flygningen, och då det i stort sett alltid finns lediga platser kvar så är en ID-plats i Business mer eller mindre garanterad, såvida flygningen inte är kraftigt översåld.

Toppen