Jag åker (nästan) enbart SAS inom Skandinavien. Det vill säga enstaka resor till BGO, GOT, CPH och OSL från ARN. Jag bokar alltid SAS Plus av den anledning att jag som oftast hamnar i något läget där jag vill ha flexibilitet.
De få gånger jag bokar SAS utanför Skandinavien är när jag behöver envägsresor och det inte finns något bra alternativ med LH/OS/LX eller BA.
Mitt önskemål med SAS är att bli mer konsekvent konsekventa och inte konsekvent inkonsekventa som idag.. Varje gång jag kliver ombord en SAS Plus resa vet jag inte vad som kommer erbjudas och vilken upplevelse jag har. Det känns som det byts hela tiden.
När det gäller SAS prissättning på Long-haul Business så fundera på följande:
1. "Captive Audience" det vill säga att på samma sätt som vi upplever SAS som dyra, upplever engelsmännen BA som dyra, tyskarna Lufthansa som dyra etc. Det finns alltså en hemmamarknadsfördel som reflekteras i priset
2. Jag tyckte läsa när SFO öppnades att SAS long-haul till/från USA var 60-65% skandinaver, 20-25% européer, och 10% amerikanerna
3. Jag gissar att SAS Business på long-haul fylls 50-60% av avtalskunder med andra priser än vad vi ser
4. SAS har väl en kabinfaktor på mellan 85-90% på long-haul (om jag minns rätt)
Lägger man ihop ovan så är det inte så svårt att förstå varför SAS inte behöver rea ut affärsklass från Skandinavien. Dock finns det ofta bra deals från USA under sommaren, Thanksgiving och julen
Jag har sällen problem med personalen på marken eller i luften. Tycker alla är trevliga mot mig