fcx
Medlem
Ja, Norwegian kan inte hävda "Extraordinary Circumstances" när det händer så ofta...
Extraordinary Circumstances = du kommer faktiskt fram. För DY vore det väl billigare att betala ut ersättning i de fallen
Ja, Norwegian kan inte hävda "Extraordinary Circumstances" när det händer så ofta...
Det sjuka ar att Norwegian nastan verkar ha lyckats med att i allmanhetens ogon skjuta over skulden till Boeing genom att i varje intervjutillfalle havda detta. Som Flygadvokaten namner langre bak i traden sa hade detta inte hallit i nagon annan branch, eftersom det ar Norwegian at ansvariga for produkten de tillhandahaller, oavsett varifran deras flygplan kommer ifrån.
Efter att ha foljt denna soppan ett tag sa framstar det nastan som att allmanheten ar beredda att tro pa vad Norwegian an sager, eftersom man sa garna "vill" att Norwegian ska ga bra -- de har ju utmanat de gamla jattarna och erbjuder LAGPRIS pa LONGHAUL fran vara storflygplatser! Framfor allt Norrmannen har val lange kannt en viss bitterhet pga generella avsaknaden av direkta langlinjer fran OSL. Norwegian har onekligen andrat pa det, och da ar man villiga att stotta dem, oavsett hur de behandlar sina kunder.
Norwegian gjorde mycket nytta genom att bryta upp SAS monopol på inrikesflyg i Norge. Att transportera sig inrikes i Norge är mycket mer beroende av flyg än vad det är i Sverige, här har vi fina motorvägar, Norge är bara berg och dalar med tunnlar och broar. De sanslöst höga priserna på inrikesflyget togs ned av Norwegian och det finns en stor tacksamhetsskuld till Kjos som gör att de stöttar honom oavsett vad som än händer. Trots att DY varken är billigast, snabbast eller smidigast longhaul.Det stämmer, läser man inläggen på deras Facebooksida får man ibland en sektkänsla från folk som helt vägrar att se problemet och hyllar Kjos som en hjälte som lyft fram Norge.
Är inte deras argument att de även köper service av Boeing. Som ett av få (det enda?) bolag som gör detta så kan det ju faktiskt vara så att de har en poäng när de hänvisar till Boeing. Det förändrar ju dock inte det faktum att det är Norwegian som man köper biljetter av, och det är de som skall se till att du kommer fram.
Argumentet att skylla på sina underleverantörer är lika dåligt som att skylla på sina anställda. Har DY anlitat undermåliga underleverantörer är det fortfarande DYs fel, på samma sätt som om DY skulle ha anställda som inte gör sitt jobb. Varken Apple, Nike, H&M mfl produkttillverkare tillverkar själva sina produkter, trots det tar Apple, Nike, H&M på sig ansvaret när det går fel. Tjänsteleverantörer såsom DY, SJ etc måste inse detta och likaså ta sitt ansvar när det inte fungerar.Är inte deras argument att de även köper service av Boeing. Som ett av få (det enda?) bolag som gör detta så kan det ju faktiskt vara så att de har en poäng när de hänvisar till Boeing. Det förändrar ju dock inte det faktum att det är Norwegian som man köper biljetter av, och det är de som skall se till att du kommer fram.
Sant, däremot så styr ju Apple över sin tillverkning betydligt hårdare än vad Norweigan gör. Vad jag menar är att de har en poäng, däremot hanterar de situationen fel. De borde utan att gnälla kompensera resenärerna, sen får de reglerna kostnaden gentemot Boeing. Det var ju exakt det jag menade med att det är Norwegian jag köper en biljett av, så det är de som skall se till att jag kommer fram. Jag lovar dig att det är så Apple gör om de har en komponent som fallerar "extraordinärt" många gånger. Slutkunden får komponenten ersatt, Apple reglerar kostnaden gentemot leverantören.Argumentet att skylla på sina underleverantörer är lika dåligt som att skylla på sina anställda. Har DY anlitat undermåliga underleverantörer är det fortfarande DYs fel, på samma sätt som om DY skulle ha anställda som inte gör sitt jobb. Varken Apple, Nike, H&M mfl produkttillverkare tillverkar själva sina produkter, trots det tar Apple, Nike, H&M på sig ansvaret när det går fel. Tjänsteleverantörer såsom DY, SJ etc måste inse detta och likaså ta sitt ansvar när det inte fungerar.
Japp, jag vet också vad jag tycker, och skulle aldrig flyga Norwegian om jag inte hade extremt mycket tid över. Som jag svarade Nemo, de kan ha en poäng, men utför det fel.Nja, en del av bedömningen av ett bolag ur passagerarens perspektiv är ju hur de hanterar sin flotta, markservicen, passagerarservice vid irr-ops etc... och då får väl var och en jämföra t.ex. Lufthansas upplägg mot Norwegians osv. Vet ju vad jag tycker.
Lite off topic, men SAS passar på att ge DY en liten känga idag (tolkar jag det som iaf).
Visa bifogad bild 26772