Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Nu är det ju lite OT, men jänkarnas rättssystem suger ju stenhårt. I princip utmynnar det ju i mest pengar vinner, inte att den som har lagen på sin sida vinner. Det är det absolut största problemet med USA idag. Om man ändrade principen till att förloraren betalar, så skulle en hel del problem försvinna.

När det gäller skadestånd så har det en enorm fördel anser jag. I Sverige har de allra flesta inte råd om man inte är 100% säker på att vinna och knappt då heller eftersom skadestånden är löjligt låga. Norwegian skulle nog ha betalat för länge sen om frågan var uppe i en Amerikansk domstol.

Norwegian skulle nog ha betalat för länge sen om frågan var uppe i en Amerikansk domstol.

Ju mer amerikanska resenärer som börjar nytta Norwegian ju mer kommer risken öka att det hamnar i en amerikansk domstol - som gärna skulle sätta dit dem uppbackade av ALPA och andra militanta fack i USA.

Hur fungerar detta med stämningar i Storbritannien? Nu börjar DY flyga från Gatwick och alla där kommer nog inte nöja sig med "tack för ditt klagomål men vi betalar inte"...

Hur fungerar detta med stämningar i Storbritannien? Nu börjar DY flyga från Gatwick och alla där kommer nog inte nöja sig med "tack för ditt klagomål men vi betalar inte"...

För dåligt. BA kommer rätt långt med att hävda samma BS som Norwegian kör med. De ger sig först när folk drar dem till small claims court, vilket är fullt möjligt men tydligen lite omständigt.

Det kommer ju bara av att våra skadestånd är så löjligt låga...
Svenska skadestånd är symboliska, ty det är skammen som är det egentliga straffet. Tyvärr finns det inte längre någon skamkänsla i dagens samhälle och då blir ju många tvister oavsett utgång värdelösa. För även om du vinner moraliskt, så är din egen kostnad (tid, ansträngning, etc) ändå alldeles för hög för att motivera en rättegång. De enda som tjänar på de svenska tvisterna är juristerna.

Norwegian kör storbolagsstilen och vägrar betala.
Well de kommer att förlora i domstol. Jag tänker fullständigt
Klä av dom. Att skylla på Boeing hela tiden funkar inte.
Stäm Boeing i så fall..

Well de kommer att förlora i domstol. Jag tänker fullständigt
Klä av dom.

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare men att det är självklart att de kommer förlorar i domstol är inte säkert.

Jag har i flertal tillfälle varit med om att du kan ha lagen på din sida men domstolen dömer något annat eller att det blir en förlikning. Om det blir ev överklagande går tiden ex 3-5 år innan man för några pengar, då kan en förlikning vara att föredra.
Alltid när det gäller pengar finns det en motpart som tycker annorlunda och det är inte säkert att detta uppfattas av domstolen som "vi" tycker. Väntar med spänning på utgången :)

För övrigt fick vi ersättning vid en strejk på flygplatsen från LPA till CPH med Norwegian, hotell+ mat 120+60 euro /dag efter 6 månaders mejlande.

Trust me jag har 25 års erfarenhet av domstolsarbete och visst har man
Ibland överraskningar. Men här har vi en rad processer
Som ser bra ut. Har väldigt svårt att se att Norwegian
skulle vinna allt.
Och de har inte råd att förlora.
Har för mycket på spel. Och ingen har utmanat dem på riktigt.
Vi gör det varje dag.

Toppen