Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Som någon nämnde så är ju även Köpenhamnsplanet försenat. Skulle lämna Ft Lauderdale vid 5 AM, blev sen framskjutet till 6 AM. Köpenhamn - Ft Lauderdale blir ju också då försenat. Ordinarie avgång 15:15 men sen framskjutet till 00:15. DY7042 verkar ha lyft 6 AM, men nu står där diversion Ft Lauderdale... ingen lyckad jul för Norwegian!
 

Paby

Medlem
Och Norwegian fortsätter sin parad av lögner i pressen som IRROPS-hantering:
"Hur kompenseras resenärerna?
– De får vända sig till vår kundservice. Vi gör en individuell bedömning för varje ärende, säger Daniel Kirchhoff."

Nej Norwegian, ni kommer inte att betala dom här passagerarna någon kompensation. Precis som ni inte gjort till övriga tusentals som hittills blivit försenade/strandade i er överoptimistiska longhaul-satsning. Ni kommer skicka ett brev till passagerarna där ni hävdar att dom tekniska felen var extraordinära omständigheter och sen var den saken ur världen.
 
A

Aurora

Guest
Noen som vet hva problemet på EI-LNA siden den måtte diverte tilbake til FLL så raskt etter teknisk vedlikehold på nettopp FLL?
Norwegian Air Shuttle AS (DY) #7042 ? FlightAware

Så er spørsmålet hvordan det går med det andre flyet som også står på bakken i FLL, det er vel EI-LNC? Tragisk driftsregularitet på dreamlinerne til NAX!
 
Hur funkar det egentligen? Jag känner en som väntar på att planet från Köpenhamn skall lyfta. Det kan ju inte göra det för det är ju på väg till Ft Lauderdale igen. Norwegian har gått ut och sagt att det är tekniska fel som är orsaken. Så är han berättigad enligt 261/2004? (dvs hans flyg är följdförsenat för det inkommande flyget har tekniska problem).
 

palmen

Moderator
Jo man ska ha rätt till 261/2004 ersättning om ens plan blir försenat pga tekniskt fel, spelar ingen roll om det är inkommande plan som är försenat eller inte, man tittar enbart på vilken försening ens egen flight har.

Att Norwegian sedan kommer hävda extraordinära omständigheter är ju dock en annan sak. Har inte stenkoll på exakt vad som står i 261/2004 men det finns någon info om att man har rätt till att bli ombokad på annan flygning (inte enbart Norwegian) vid inställt plan. Frågan är väl hur det tolkas om förseningen är över 24h, är det då inställt eller bara försenat?

Bästa sättet att slippa sådant här är att inte boka Norwegian på longhaul i och med att de inte "sköter sig".
 

Stefan62

Medlem
Lite lustigt att det alltid blir sådan dramatik när lågpris-/charter-resenärer blir försenade på såväl ut- som hem-resa.
 
Håller helt med, min kompis bokade Norwegian för direktflyg och för att ha testat på det (var dyrare än flyg med mellanlandning).

Vad som är roligt är att på deras egna hemsida så står DY7041 fortfarande som "i tid" trots att kärran precis har vänt tillbaka till Ft Lauderdale. På Kastrups hemsida står dock en försening från 1515 till 0015.
 

Paby

Medlem
Norwegian kommer neka kompensation med hänvisning till extraordinära omständigheter och den fighten är svår att vinna. Lyckligt nog för Norwegian har dom tagit ett serviceavtal från Boeing för att sköta flygmaskinerna så i och med det har dom ett väldigt starkt case för att hävda att flygmaskinerna är skötta enligt konstens alla regler och ändå inte fungerar. Norwegian har i juridisk mening gjort allt som kan förväntas av dom för att undvika tekniska problem och därmed bedöms det vara extraordinära omständigheter.

Som sagts så många gånger förr, bästa sättet att undvika detta är att undvika boka Norwegian.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Lite lustigt att det alltid blir sådan dramatik när lågpris-/charter-resenärer blir försenade på såväl ut- som hem-resa.
Jo Stefan 62 när bolag som är med i någon alliance drabbas inte paxen på över 30 timmars försening, man blir ombokad till något av alliance "bröderna"
Sedan måste man med facit i hand säga att Norwegian har varit väl optimistisk när det gäller att utnyttja B-787, tidtabellen är väl snäv.


http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=85358#.Urg9tfTuLg8
 
Last edited:
Toppen