Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

johhenrik

Medlem
Näe, även inom Europa så sitter det en besättningsmedlem vid varje dörr (eller en som delar på höger/vänster sida). Nödutgångar som inte har rutschbana är däremot obemannade.
Aha, har inte tänkt på att det är så. Ja, det är ju en viss skillnad.

Jag antar alla nödutgångar på en 787 har rutschkana då.
 

Agö

Medlem
Även om jag tycker historien är helt galen så undrar jag lite varför det är så galet? Så funkar det ju på varenda inrikes och Europaflygning? Är det så stor skillnad på en 787?
Jag vill tro det ja. Kabinpersonalen finns trots allt primärt ombord för hantering av säkerhet. Att lasta över sådant ansvar på pax på denna typ av flyg kan ju inte vara annat än tjänstefel. Har i vart fall aldrig ombetts hantera en nödutgång när jag flugit WB, haha.
 

Totopez

Medlem
Generellt känns det som en effekt av att ha inhyrd personal från en massa olika håll. Tilliten försämras, sammanhållningen fungerar inte och man vet inte vem man har med sig.

Jag har haft jobb där det kryllat av konsulter och inhyrd personal. Gemensamt har varit att teamkänslan har varit i princip obefintlig, vilket har visat sig rejält när det har krisat. Jag tror att anställd personal känner större delaktighet och samhörighet, vilket blir bättre för verksamheten.

Disclaimer: självklart finns det säkert gott om verksamheter som funkar utmärkt med enbart inhyrd personal, och sådana som funkar genomuselt med anställd. Men det här baseras på mina personliga erfarenheter.
 

Nystrom

Medlem
Finner DY inställning något märklig. Om det är antalet passagerare ombord och inte antalet stolar som dimensionerar cabin crew så skulle SAS i många fall klara sig med bara en i kabin! Tycker att det är oerhört pinsamt att höra alla undanförklaringar från DY sida och min uppfattning om det flygbolaget blir allt mer cementerad
 

AABack2ARN

Medlem
SAS beläggningsgrad i januari var 67.2% så att de skulle klara sig på en (1) person är helt fel - inte ens i "många" fall. Men i snitt skulle de uppenbarligen klara sig med 2/3 av ombordbesättningen om detta var ett ok sätt att agera
 
Virker til at være lidt problemer med EI-LNE..

Skærmbillede 2015-03-03 kl. 15.31.51.png
 

AABack2ARN

Medlem
Kan ju förvisso ha varit sjukdomsfall. De verkar ha landat säkert i Köpenhamn omkring 15:40 och eftersom de har lite luft i schemat är vändande flyget till Los Angeles enbart 2 timmar sent.

På flightradar står det nu att DY7012 har status arrived 11:46 (vilket uppenbarligen inte stämmer)
 

AABack2ARN

Medlem
Vet inte riktigt vilken tråd detta passar in i.

Deras problem med dreamlinern verkar ha ebbat ut något och det är betydligt mindre förseningar som jag kan se det - utan att följa bolaget i detalj. Förra veckan fick de dessutom ytterligare en dreamliner levererad EI-LNH. Eftersom sjag inte kan se några nya rutter med DY medför detta att det finns något inhyrt plan som de kan fasa ut, eller skall de öka frekvensen på någon redan etablerad rutt lagom till sommaren?
 
Toppen