Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

"Nu har Norwegian flyttat sina Dreamlinerplan till det norska moderbolaget Norwegian Air Shuttle. Förhoppningen är att Ryssland snart ska ge tillstånd."
Ryssland tvingar Norwegian ta omväg | Flyg | Resa | Aftonbladet

Finns det inga andra skäl bakom flytten, det där kändes inte rätt på något sätt...

De flyttar ju tillbaka dem för att de inte får flyga till USA med dem när de är registrerade på deras irländska AOC. De har väntat länge på att få det godkänt av amerikanska transportmyndigheten eller vem det nu är som ska ge klartecken. Om jag minns rätt är det bara EI-LNA som fortfarande är kvar på Irland och de måste ha ett plan där för att hålla det vid liv. Man kan ju undra om de inte kan flytta över en 737 dit istället så de kan använda EI-LNA till USA.

Har de andra planen (dvs de förutom EI-LNA) ens varit registrerade på Irland? I så fall skulle de ju aldrig kunnat flyga till USA? Eller har de haft ett ytterligare longhaul bolag registrerade i Norge?

Det där är ju lite svårt. Normalt sett skulle jag hålla med Norwegian här - man köper transport från A till B, inte en resa på en viss flygplanstyp. Men när man marknasför något så hårt som Norwegian gör så blir det ett betydligt svårare läge när man sedan i så stor omfattning byter ut den utlovade upplevelsen.

Jag är kluven till denna punkt. Det jag måste ge Norwegian är att de varje gång som flygplanstypen byts erbjuds man som passagerare att boka om eller få tillbaka pengarna. Det är FÅ (om ens några) bolag som erbjuder detta som standard. Det visar för visso (enligt mig) på att man är mycket medveten om att man erbjuder en sämre produkt - vilket borde medföra kompesnation.

Dock tycker jag nog att man på dessa flyg skulle kunna se till att erbjuda ett mål mat med tillhörande dricka utan kostnad som kompensation. På så sätt skulle man nog tysta kritiken från en hel del.

De som VERKLIGEN vill resa Dreamlinern har möjlighet att boka om.

Toppen