Senaste nytt

Dragonair blir Cathay Dragon

Riktigt snygg design med båda bolagens loggor ihopmorfade.
Dock påminner stabilisatorn (fenan längst bak) och dess logga lite om Turkish logga...

Riktigt snygg design med båda bolagens loggor ihopmorfade.
Dock påminner stabilisatorn (fenan längst bak) och dess logga lite om Turkish logga...
Galet likt. Hur tänkte de där?
Vingar av fågeln(?) riktar åt olika håll.

Cathay Dragons (och Cathay Pacific) fågels vingar är riktade uppåt och lite framåt.
20160405_04-jpg.51101

(Foto: Dragonair Media centre)

Turkish Airlines fågels vingar är riktade bakåt.
thy_a330_wp2.jpg

(Foto: Turkish Airlines Press Room)

Last edited:
Vingar av fågeln(?) riktar åt olika håll.

Cathay Dragons (och Cathay Pacific) fågels vingar är riktade uppåt och lite framåt.
20160405_04-jpg.51101

(Foto: Dragonair Media centre)

Turkish Airlines fågels vingar är riktade bakåt.
thy_a330_wp2.jpg

(Foto: Turkish Airlines Press Room)
Jo, men det är ju ändå förvillande likt. Bolagen särskiljer ju sina flygplan av en anledning, jobbade jag på TK så hade jag nog blivit rätt irriterad.

Review: Turkish Airlines A330-300 New Delhi to Istanbul | Vishal Mehra and Co.

Last edited by a moderator:
Enligt en artikel på CAPA, kommer Cathay Pacific att överföra 5 st Airbus A330 till Cathay Dragon och Cathay Dragon tar över vissa av Cathay Pacifics linjer.
Cathay Dragon tar över Hong Kong-Kuala Lumpur från Cathay Pacific från 2017.

Jag undrar om vilka andra linjer kommer Cathay Dragon att ta över.
CAPA skrev:
Dragonair has expanded out of its mostly China niche to take over Cathay's Penang service and launch flights to Denpasar Bali and Tokyo Haneda, supplementing Cathay services and giving the two a larger group presence. The boldest move yet is Dragonair taking over the Kuala Lumpur route from Cathay in 2017. Cathay will transfer five A330s to Dragonair, more than what is needed for four daily Kuala Lumpur flights, indicating that more transfers are likely.
Cathay Pacific, high cost and pilot-constrained, promotes regional unit Dragonair to reduce costs | CAPA - Centre for Aviation

Liten dum fråga man får väl nu BA Avios och Tier points om man flyger med Cathay Dragon (bokning genom CX hemsida)?

Toppen