Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Sverige är en demokrati. Använd din enda säkra tillgång; din rösträtt.

Fast i Sverige är ju konsensus ett fint ord och medan det i andra länder är vanligt att folk inom samma
parti har olika åsikt är det i Sverige ovanligt att folk från olika partier har olika åsikter.

Snälla,

kan vi lämna politiken och återgå till Dr. Miles äventyr i det söndagsstängda Tyskland?

Ha!
Är det något som är politik så är det söndagstängt i Tyskland.

Fast det är ju typiskt svenskt att göra sig lustig över egenheter i andra länder
och se Sverige som världens navel, måttstocken för det som är rätt och riktigt.

Ha!
Är det något som är politik så är det söndagstängt i Tyskland.

Fast det är ju typiskt svenskt att göra sig lustig över egenheter i andra länder
och se Sverige som världens navel, måttstocken för det som är rätt och riktigt.

Du missar kyrkans starka inflytande i Tyskland än idag. Katolska kyrkan är stark i landet och söndagen är vildag, då ska ingen jobba. Du får faktiskt inte ens tvätta din egen bil på din tomt på en söndag, och alla biltvättar på mackarna är stängda. Än mindre köpa mat. Märkligt för oss svenskar men mina tyska vänner "försvara" sin fredade söndag. Vi är vana att kunna köpa vad som helst, när som näst. Så,visst finns det kulturskillnader. Jag lovar att FI inte kan ändra på det...

Du missar kyrkans starka inflytande i Tyskland än idag. Katolska kyrkan är stark i landet och söndagen är vildag, då ska ingen jobba. Du får faktiskt inte ens tvätta din egen bil på din tomt på en söndag, och alla biltvättar på mackarna är stängda. Än mindre köpa mat. Märkligt för oss svenskar men mina tyska vänner "försvara" sin fredade söndag. Vi är vana att kunna köpa vad som helst, när som näst. Så,visst finns det kulturskillnader. Jag lovar att FI inte kan ändra på det...

Jag missar ingenting anledningen är religion men kyrkan stiftar inte längre några lagar det gör politiker.

På samma sätt som frikyrko- och nykterhetsrörelsen ligger bakom systembolaget i Sverige (som för övrigt inte
får ha öppet på söndagar)

Angående söndagsöppet i Tyskland har många butiker tillåtelse att ha öppet några söndagar per år,
vilka och när kan man se här Verkaufsoffener Sonntag Hamburg - 06. Juli 2014 ist Sonntagsverkauf
6:e juli var en sådan söndag i Hamburg, nu får stackars Dr.Miles vänta ända till 28:e september innan det är dags igen, alternativt handla någon annan veckodag.

Om det vore så väl... här är det inte frågan om att gilla olika utan den som inte håller
med ska skickas på läger tills de ändrar åsikt (Nordkorea någon?)

Jag tänkte på det inatt - byt ut "män" mot valfri annan folkgrupp och det skulle bli ett ramaskri.

Jag undrar om inte Gudrun just fick mig att vilja ta upp mitt tidigare politiska intresse igen.

Men nu får vi nog lägga ner det här OT-spåret om svensk politik, det är fel forum för detta och inte minst fel tråd.

Jag missar ingenting anledningen är religion men kyrkan stiftar inte längre några lagar det gör politiker.

På samma sätt som frikyrko- och nykterhetsrörelsen ligger bakom systembolaget i Sverige (som för övrigt inte
får ha öppet på söndagar)

Angående söndagsöppet i Tyskland har många butiker tillåtelse att ha öppet några söndagar per år,
vilka och när kan man se här Verkaufsoffener Sonntag Hamburg - 06. Juli 2014 ist Sonntagsverkauf
6:e juli var en sådan söndag i Hamburg, nu får stackars Dr.Miles vänta ända till 28:e september innan det är dags igen, alternativt handla någon annan veckodag.

Förutom kyrkan är det facken som är emot söndagsöppet, hade det bara varit kyrkan hade de mindre religiösa delstaterna i norr haft söndagsöppet för länge sedan. Anekdoten om biltvätt från Mikael Stillman måste handla om Bayern, de är helt extrema...finns inga sådana begränsningar öht i Berlin i alla fall.

Vad gäller Verkaufsoffener Sonntag ligger Hamburg mycket bra till, på pendeltågsavstånd från både Schleswig-Holstein och Niedersachsen (söndagsundantagen är oftast delstatsspecifika).

Fast det viktigaste tipset för någon som är nyinflyttad till Tyskland är att det alltid finns söndagsöppna livsmedelsbutiker (riktiga alltså, menar inte "Pressbyrån") vid större järnvägsstationer, som denna:
EDEKA Lars Tamme im Hauptbahnhof - 365 Tage von 7 bis 23 Uhr geöffnet Feinkost Hamburg

Jag försvarar inte söndagsstängt, men åtminstone i Berlin är öppettiderna måndag-lördag avsevärt bättre än i Sverige (stans största bokhandel har öppet till 24, ett antal större livsmedelsbutiker är öppna dygnet runt osv.)

Fast det viktigaste tipset för någon som är nyinflyttad till Tyskland är att det alltid finns söndagsöppna livsmedelsbutiker (riktiga alltså, menar inte "Pressbyrån") vid större järnvägsstationer, som denna:
EDEKA Lars Tamme im Hauptbahnhof - 365 Tage von 7 bis 23 Uhr geöffnet Feinkost Hamburg
Den är bra. Sedan finns det en rätt rejäl Edeka vid flygplatsen och en Lidl i källarplanet vid Altona-stationen.

Jag försvarar inte söndagsstängt, men åtminstone i Berlin är öppettiderna måndag-lördag avsevärt bättre än i Sverige (stans största bokhandel har öppet till 24, ett antal större livsmedelsbutiker är öppna dygnet runt osv.)
Just. IKEA, till exempel, har öppet till 21 måndag-lördag. (Dock inte den nya i Altona.)

Jag har märkt att det är inte alla EDEKA som tar emot kreditkort.
T ex på EDEKA som finns på samma handelsplats som IKEA Lübeck tar inte emot kreditkort.

Just. IKEA, till exempel, har öppet till 21 måndag-lördag. (Dock inte den nya i Altona.)
Ja, just IKEA noterade jag om deras öppettider när jag sökte information om var närmaste IKEA ligger.

Ja, REWE som ligger närmast från min lägenhet är öppet fram till kl. 23 på mån-lördagar, så det är en förbättring jämfört med i Sverige.
(Jag har dock anpassat mig till svensk handelsvana så jag handlade nästan aldrig efter kl. 22 i Sverige förutom online.)

Toppen