Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Til lykke med det nye job. Rart at du kommer tættere på Danmark....Vi ser frem til mange gode deals fra Hamborg og Billund - og et extraordinært BC træf i Hamborg når du er fuldt flyvende..... :)

Cashback-siten är Qipu.de men när man väljer IKEA presentkort, skickas jag till "http://www.geschenkkartenwelt.de".
Sedan vid betalning finns det två val. Genom "sofortüberweisung.de" eller banköverföring.

Screenshot20140702_1.png

Betalning genom "sofortüberweisung.de" ser ut som man måste föra över pengar till något slags bankgironummer så det ser inte ut som de accepterar kreditkortsbetalning.

För övrigt det ser ut som "sofortüberweisung.de" ägs av Klarna.
https://www.sofort.com/eng-DE/buyer/su/how-it-works/

Tack för tipset.
Det som är svårt för mig är dock att jag har fortfarande inte fått tyskt Schengenvisum (arbetstillstånd). Vilket betyder att jag inte har något tyskt personnummer och i sin tur jag inte kan skaffa bankkonto (och EC karte) i Tyskland än.
Jag är japansk medborgare, ej svensk men jag har svensk permanentuppehållstillstånd (Schengenvisum) så att jag kan jobba i Tyskland upp till 90 dagar med svenskt Schengenvisum.

Annat problem relaterat till kreditkort är uttagsgräns på mitt ICA kort.
Det är max 5.000 SEK per uttagstillfälle och max 15.000 SEK inom fyradagarsperioder.
Det skulle inte vara något problem i Sverige då i stort sätt alla butiker som säljer saker som kostar mer än 500 SEK tar emot kort.
Här i Tyskland är det annorlunda. Få ställen som tar emot kort. Vid flytten behöver jag handla en hel del grejer och 15.000 SEK går åt snabbt.

Nya gränser för kontantinsättningar i butik - ICA Banken
Jag har Tyskt bankkonto, ta 2 kopior på passet och passet med dig till banken du vill använda så får du ett konto på 30 minuter med internet betalning. No problem at all. Lycka till.

Cashback-siten är Qipu.de men när man väljer IKEA presentkort, skickas jag till "http://www.geschenkkartenwelt.de".
Sedan vid betalning finns det två val. Genom "sofortüberweisung.de" eller banköverföring.

Visa bifogad bild 25897

Betalning genom "sofortüberweisung.de" ser ut som man måste föra över pengar till något slags bankgironummer så det ser inte ut som de accepterar kreditkortsbetalning.

För övrigt det ser ut som "sofortüberweisung.de" ägs av Klarna.
https://www.sofort.com/eng-DE/buyer/su/how-it-works/

Inget jag har erfarenhet av, men här står det i alla fall

Zahlungsarten jetzt verschenken | Geschenkkartenwelt.de
Kreditkarte
Sichere Zahlung via Mastercard und Visa über den PayOne-Payment-Provider.
Inkl. Mastercard Secure und Verified by Visa

Dr. Miles,
I Dubai så behövde jag kontanter mer än vad mina gemensamma kort kunde ge mig och då löste jag det genom hotellet.
Dom drog kortet och sedan fick man cash tillbaka lite som ICA typ.
Kan eventuellt vara ett alternativ också.

Lyckats med samma sak själv en gång när jag åkte iväg med enbart bensinkortet i fickan. Men, förutsätter att man bor på hotell och att de är snälla

Valley,

Beror ju iofs på vilka belopp man ska ta ut men dom var ganska chill måste jag säga, sa till 3 dagar i förväg och dom bara sa att det löser vi.
3 dagar senare så hade vi löst det inom 5min.
Är faktiskt en av anledningarna till att bo på välkända kedjor eftersom dom kan lösa sådana saker medan mindre tror typ att man ska tvätta pengar :)

Magnus_K
Var väl en 500-hundring så det var inga större belopp. Resten kunde sättas upp på rummet. Bara tråkigt att vara hänvisad till hotellrestaurangen

Inget jag har erfarenhet av, men här står det i alla fall

Zahlungsarten jetzt verschenken | Geschenkkartenwelt.de
Kreditkarte
Sichere Zahlung via Mastercard und Visa über den PayOne-Payment-Provider.
Inkl. Mastercard Secure und Verified by Visa

De säger att "beroende på vagnens innehåll, storlek och typ av leverans, erbjuder vi följande betalningsmetoder.", vilket tolkar jag det som de inte accepterar kreditkort eller PayPal för presentkort.
Finns dock vissa livsmedelkedjor som tar kort, Edeka exempelvis;

EDEKA Marktsuche, Öffnungszeiten und Anfahrtsbeschreibungen | EDEKA
Jag bekräftar att EDEKA butiken som ligger nära min lägenhet tar emot MasterCard. Det blir att handla hos dem i fortsättning. Kassaskan sa dock att man måste handla minst 5 EUR, vilket är helt OK för mig.

Last edited:
Tyskland är överlag hopplöst vad gäller betalningssätt i allmänhet och kreditkort i synnerhet. Kontanter är ett måste. Finns dock några ljusglimtar. Stora varuhus (tänk Kaufhof*) samt större butikskedjor (tänk H&M) brukar ta kort. Tror även att dm tar kort, men har svårt att minnas.

Här finns mina framgångar och motgångar med kreditkort på mataffärer:

Aldi - Nein. Scheisse!
Kaufland - Nein. Scheisse!
Lidl - Nein. Scheisse!
Real - Jawohl! Har bara besökt ett, där gick att betala med Amex. Bra utbud av sprit till vettig peng.
Rewe - Jawohl, i allafall det runt hörnet. Tar Amex, DC, MC och Visa.

En obeprövad metod vad gäller IKEA är att köpa ett presentkort på Rewe.

* Edit: Hade skrivit Kaufland. Menade förstås Kaufhof.

Last edited:
Toppen