Senaste nytt

Drömresa inför 40 årsdagen

Härliga tips! Funkar det skapligt att åka runt i Madagaskar? Kommunicera på engelska?

Engelska var inget problem. Däremot så kunde man inte bara hyra en bil och åka runt utan det behövdes en chaufför. Kan vara rätt bra då vägarna kan vara riktigt dåliga.

testade även inrikesflyget. Det var en upplevelse :) Först ställs planet in. Sen meddelas det att det ska gå. Det var free seating så det blev självklart ett jump seat för mig. väl på planet meddelar kaptenen att vi skulle till en annan stad först innan vi åker till vår ursprungliga destination. En omväg på typ två timmar. Efter lite dividerande kommer man fram till att vi nog inte ska det och åker mot rätt destination. Hela situationen kändes supersafe;)

Finns en järnväg som ska vara rätt spännande också.

Det finns sjukt mycket att se på ön. Vi valde att begränsa oss lite och kollade bara in västra och östra delen. Skulle gärna åka tillbaka och kolla in södra och norra :)
 
Ang Borneo så kan jag rekommendera Borneo Rainforest lodge. Vi hade turen att se ett stort gäng orangutanger och även tre st pygmeelefanter (!). Ganska dyrt men helt klart värt det!
 

palmen

Moderator
Borneo känns ju som att det träffar rätt på många punkter. Sipadan levererar säkerligen bra dykning. Har du någon erfarenhet av någon tur i djungeln och mount kinabalu? Kan man kombinera med detta så känns det som full pott
Nej vi hade inte tid för det, träffade en del folk som gjorde mount Kinabalu turen och var nöjda. Man kan ju åka ut till Sandakan och träffa orangutanger om man vill.

Mitt enda råd är att inte åka nattbuss på ön, det gör jag inte om. Liver som backpacker var inte alltid så glamoröst.

Kul sidestory på denna tripp, när jag skulle hem flög jag Air Asia från Kota Kinabalu till Singapore där jag hade 8h väntan innan jag skulle flyga hem med Qantas via London. Det blev 6 dygns väntan pga vulkanutbrottet på Island. Var ändå helt ok att bli strandad i Singapore av alla ställen med hotell och mat gratis.
 

Buffy

Medlem
Sydafrika känns optimalt med upplevelser, natur, mat, vin och historia :) Hur lång tid var du där? Ok att hyra bil och åka runt?
Sydafrika är grymt, har varit där ett par gånger i jobb/nöje. Hyra bil är ett måste finns mycket att se och bara att göra Kapstaden, Stellenbosch/Paarl tar sin tid. Kör Garden Route bort mot Jeffreys Bay och surfa, se valar, hoppa bungy från Bloukrans bridge. Det finns hur mycket som helst att göra.
 

011430121

Medlem
Sydafrika, har haft förmånen att vara två gånger där i jobbet, samt med avkopplade aktiviteter!
Om allt återgår till något så nära möjligheter att trosa så blir en privat resa om ett år.
@Frisk78 ger mycket bra tipps på aktiviteter.
Kommer ni till Johannesburg besök kåkstaden Soweto, det finns ett Nelson Mandela minnes hus i området, åk inte dit på egenhand, det går går organiserade turer dit
Soweto - Allt om Sydafrika
Är ni golfspelare så finns det många fina baner i området runt Kapstaden, boka inte Sun City en turistfälla enligt mig trotts att det spelas på Europa touren där.
 

DrNo

Ny medlem
Jag skulle verkligen vilja rekommendera Hawaii. Jag firade min 40-årsdag där. Vi gjorde en rundresa på ca 3 veckor och besökte de 4 huvudöarna. Fantastisk natur och riktigt avkopplande atmosfär med underbara stränder.

Går också bra att kombinera med roliga stopp på såväl ditresan som hemresan!

Lycka till med planeringen!
 

JAW

Medlem
Varför inte hyra en båt i Karibien? Segla själv eller hyra båt med en kapten, eller rent by cabin. Monohull eller catamaran enligt tycke och smak.
Underbart vacker natur med den oslagbara kombinationen av hav-stränder-berg.
Kolla delfiner som följer båten och kanske t.o.m. se valar (speciellt nov-april)
Trekking är möjlig på vissa av öarna. Finns många vulkanöar med mycket grönska och vackra vattenfall. Har emellertid inte själv vandrat några längre sträckor ...
Extremt många fina platser för att snorkla och dyka. Tex har Jean-Michel Cousteau ett bra dykcenter på Petit St. Vincent.
Matupplevelsen, allt från enklare beachrestauranger till topprestauranger på tex St Barth eller på en högklassig resort-restaurang kanske t.o.m. på någon av de privata öarna. Många möjligheter att frossa i lobster om man kommer under säsongen, som brukar vara fram till mars eller april.
Vi har själv seglat katamaraner 6 ggr i Karibien och det blir förhoppningsvis många fler ...
Hoppas ni får en minnesvärd resa och lycka till med de 40!
 
Toppen