Måndagen var min sista dag i Chicago för denna gången, med hemresa ganska sent på kvällen (20.45). Jag hade inte särskilt mycket på agendan, komplettera underklädesförrådet, titta lite mer på stan, pröva ett nytt hak som jag rekommenderats för lunch, och slutligen göra mig i ordning och åka ut till O'Hare.
Jag frågade på hotellet efter frukost om jag kunde få en late checkout, men det gick inte då de var helt fullbokade kommande natt. Däremot kunde jag få använda duscharna vid spat och poolen för att duscha innan avresa.
Sagt och gjort, jag gick upp på rummet, packade och checkade ut. Började vandra norrut på Michigan Avenue.
Floden är fortfarande rejält grön, såhär två dygn senare. Undrar vad det var för medel de hällde i egentligen...
Efter någon kilometer så kommer jag fram till Macy's, som ligger ganska nära John Hancock byggnaden. När jag letar efter en översikt över varuhuset så blir det väldigt tydligt vilka som är Macy's huvudkunder.
Sju av åtta våningar är ägnade åt kvinnor, män får samsas med saker för hemmet samt kundtjänst. Detta gör det dock mycket lättare att hitta det jag är ute efter.
Efter att ha klarat av inköpen och tagit en latte på ett närliggande Starbucks så gick jag upp till Oak Ridge Beach igen och vandrade tillbaka mot Navy Pier via strandpromenaden. Det var soligt, lite slöjmoln, och en svag till måttlig vind från sydost. Inte hård alls. Ändå gick det höga vågor utefter strandpromenaden.
Vågor
Mer vågor
Höga vågor
Vilda vågor!
Jag kommer torrskodd till udden där Navy Pier börjar, och viker höger in mot stan. Jag har blivit tipsad om en kedja som heter Beatrix som skall servera riktigt bra lunchmat. Jag väljer det Beatrix som ligger i River North området, då det är på vägen till Wells Street Bridge.
Beatrix är ett helt OK ställe. Ungdomligt och hippt. Lite väl mycket fokus på vegetariskt och alternativmat för att bli en favorit, men de har en bra burgare och god öl så jag gick vare sig hungrig eller missbelåten därifrån. Servitrisen hade varit med ett tag och var riktigt bra. Skojfrisk, glad, och tillmötesgående.
God lokal öl.
Därifrån gick jag mot Wells Street Bridge för att filma lite. Chicago har en hel del högburna lokaljärnvägar, och så även över nämnda bro. Då bron är öppningsbar så är det en rejäl skarv mellan brohalvorna, och det sjunger helt underbart av skendunk när tågen passerar! Tyvärr hittar jag inte hur jag laddar upp filmer här på forumet, men om någon vet hur man gör och kan dela med sig så låt mig gärna få veta hur man gör.
Wells Street Bridge. Tänk er Dunk-dunk... dunk-dunk dunk-dunk.... dunk-dunk dunk-dunk... Ljuv musik!
Jag passade även på att filma ett tåg som kom åkandes på The Loop, väldigt väldigt likt Blues Brothers. Men samma här, hur ladda upp film?
Nu var det dags att gå tillbaka till hotellet för att duscha innan avresa mot flygplatsen. Upplevelsen var väl sådär, handdukar och tvål+schampoo fanns att tillgå, men det gick inte att låsa in kläder och sådant under tiden man duschade. Gick egentligen inte ens att hänga upp kläderna någonstans... Men ren blev jag iallafall
Det tog ungefär två timmar från det jag lämnade hotellet tills jag var incheckad och säkerhetskollad på T5 på O'Hare.
Spenderade en knapp timme i SAS Lounge, provade en för mig nu Bourbon och en bekant öl. Loungen är inget att skriva hem om.
Till slut blir det boarding. Även åt detta håll hade mitt bud på uppgradering gått igenom så business även åt detta hållet
Gångplats denna gång, i övrigt kändes det mesta bekant.
Champagne innan start. Start. Serveringen skall komma igång. Purser meddelar att på denna resa tänker sig kabinpersonalen gena i lite kurvor för att bli klara med serveringen så fort som möjligt för att låta folk få sova. Men vill man ha en GT så är det klart att man kan få en GT.
Klart man vill ha en GT!! Samt en Sauvigon Blanc från Australien till förrätten. Fick prova båda de vita vinerna, det var personalen själva som föreslog detta, men jag föredrog Aussien framför Frassen.
Till förrätt fanns det blandsallad, biffmedaljonger(?) samt bläckfisk.
Jag valde bläckfisken.
Till huvudrätt var valen Hälleflundra, Kyckling, oxfile eller vegetarisk ravioli.
Jag välde oxfilen. Helt ok, men väl genomstekt. Tyvärr hade jag ramlat ur synken för måltidsdryck, så jag fick vänta länge innan de kom och serverade mig lite rödvin.
Till slut kom vinet, ett Chiraz från Australien. När jag nämnde för Pursern att jag ville ha detta då jag trodde att Pinot Noir skulle vara för lätt så tyckte han att jag troligtvis hade rätt. Kunden har inte alltid rätt men i det här fallet var han benägen att hålla med mig
Till efterrätt fanns det ost, chokladkaka, glass och färsk fruktsallad att välja på. Jag valde glass och fruktsallad samt ett glas portvin.
Jag började titta på Blade Runner 2049, men kom inte särskilt långt innan det var dags att försöka sova. Gick väl sådär. Dels var det väldigt varmt, dels hade jag hällt i mig en del vätska för att inte torka ut, så det blev att springa ungefär en gång i timmen. Men ett par timmars sömn blev det iallafall. JAg frågade min stolsgranne på morgonen om hon hade lyckats sova något i värmen, men det hade inte varit några problem för henne. Hon hade sovit som en stock.
Jag föreslog även till kabinpersonalen att de väl kunde be piloterna ta ett eller ett par varv runt Island, så vi skulle hinna få en ordentlig natts sömn. Tyvärr föll detta förslag inte i helt god jord...
Servering påbörjades ca 90 minuter innan landning serverades frukost, och vi landade väl på tid i ett Sverige som var soligt, vitt och kallt.