Senaste nytt

[Dokumentär] Al Jazeera Investigates The Boeing 787

Känns lite överdriven i många avseenden, men tycker den belyser ett viktigt problem, nämligen det att schemat styr istället för resultatet. Tas liknande beslut från projektledare i Sverige rörande säkerhetskritisk om säkerhetskritisk utrustning.

Tja, vad ska man tro egentligen? Boeing är ju såpass stort att det inte borde vara svårt att skaffa fram en handfull missnöjda gamla anställda som säger vad dom helst framför kameran, å andra sidan sett finns det gigantiska summor pengar att tjäna om man kan komma undan med att ta genvägar i ett så stort projekt. Det gör ju att det är helt omöjligt att veta vad som är vad i en sådan här dokumentär.

Helt klart är i alla fall att det här är inte första gången Aljazeera gör en dokumentär om Boeing, man har gjort en tidigare om 737 som tog upp ungefär samma saker. Frågan är om Aljazeera är exceptionellt duktiga på att hitta brister hos Boeing eller om dom blåser upp grundlösa påståenden för att skapa sensation.

Jag har ingen aning faktiskt men här är i alla fall 737-dokumentären:
On a wing and a prayer - People & Power - Al Jazeera English

Det største aberet for meg er hvordan Boeing reagerte ved konfrontasjon. Og tilsvarene til Boeing på enten grunnløse eller begrunnede spørsmål var jo ikke akkurat overbevisende. Hvis noe er sensasjonsjournalistikk er det som oftest en smal sak å avdekke det for nettopp det.

Men även om den är något vinklad/överdriven så har jag svårt att tro att allting är taget ur luften. Känner mig inte lika komfortabel med 787 nu längre...

Jag har själv aldrig varit någon stor fan av 787:an - jag ser det mest som en marketing hype.

Även om nu detta reportage har sin egen vinkling, så är det lite för många indicier för att det inte ska ligga något i det. Boeing har agerat konstigt och vi har sett ganska många problem med 787:an. Även om det änsålänge inte lett till något totalhaveri, så tycker jag att tex Norwegians problem är rätt talande - det är ett plan med många brister.

Jag kommer nog själv att i framtiden aktivt undvika 787.

Toppen