Senaste nytt

Ditt värsta hotellminne?

Mitt värsta hotellminne (om man ens kan kalla det) utspelade sig i Bryssel tidigare i år. Efter att ha bokat en billig sista-minuten med SAS, så blev det att leta igenom Booking.com för billiga hotell. Normalt sett kan man bo rätt hyfsat i Bryssel (Sheraton, eller annat 4-5*) för billig peng, men desvärre var de flesta hotell under denna helg slutsålda. De mediokra hotell som fanns tillgängliga såldes för hutlösa överpriser.

Efter lite djupare sökande under kvällen, så hittade jag äntligen ett billigt prissatt, mysigt 2* hotell nära Gare Du Nord. Kanon tänkte jag, då närhet till tågstation måste innebära närhet till centrum, så utan vidare åtanke bokades hotellet.

Senare under kvällen gjorde jag lite mera research kring området vid Gare Du Nord och fick en chock. Området visade sig vara bland det brottstätaste i hela Bryssel (om inte Europa). Rån med Machete och hagelbössa hörde till vanligheten, speciellt på lördagkvällar. Då hotellet redan var bolat och betalt med kort varsel fanns ingen möjlighet till återbetalning, jag hade med andra ord inget annat val än att spendera kvällen med att försöka övertyga mig om att området omöjligen kan vara så jävligt som de påstår.

Kvällen därpå klev jag av tåget på Gare Du Nord. Omedelbart efter att ha förflyttat mig in mot stationshuset såg jag gangstergäng utspridda utspridda vid varenda hörn, parkbänk, fontän och entrédörr. Många av dem gav fientliga blickar, och minsta spår sv ögonkontakt med dessa människor slutar garanterat upp med att man blir rånad (en vän till mig blev oprovocerat överfallen två månader senare i precis samma område).

I takt med att mörkret föll blev det allt mer brottom att leta rätt på hotellet, som inte visade sig vara det lättaste. Enligt vägbeskrivningen låg det på en smågata nära en korsning cirka 400 meter från tågstationen. I ren desperation yrrade jag runt dessa fientliga trakter likt en huvudlös kyckling, samtidigt som allt fler gangsters samlades på gatorna. Till slut fick jag helt nog, att förlora 500kr i en missad hotellnatt är ett litet pris att betala gentemot att bli av med pass, plånbok och kamerautrustning. Så jag plockade upp mobilen och ringde min vän som jag skulle möta i Bryssel dagen därpå. Efter att ha förklarat situationen för honom erbjöd han mig att spendera natten hemma hos honom ute på landet nära staden Oudenarde.

Ett lätt beslut, så fort som ögat sprang jag tillbaka mot tågstationen, förbi alla gangsters, innan jag snabbt lyckades tränga mig före i kön till biljettluckan, för att i grevens tid hinna med sista tåget till Oudenarde.

Om Hotel Albergo skulle visa sig vara lika mycket av en skithåla som området kring, förblir ett mysterium. Men allt jag kan säga är att jag med största sannolikhet aldrig någonsin kommer sätta min fot i Bryssel igen. Tråkigare stad med fräckare lokalbefolkning får man leta efter!

Last edited:
Bryssel har då och då olika mässor/konferenser och då går hotellpriserna upp rejällt.
Om du inte tänker att ta morgonflyg, kan det vara värt att bo i förorten.

Mitt värsta hotellminne (om man ens kan kalla det) utspelade sig i Bryssel tidigare i år. Efter att ha bokat en billig sista-minuten med SAS, så blev det att leta igenom Booking.com för billiga hotell. Normalt sett kan man bo rätt hyfsat i Bryssel (Sheraton, eller annat 4-5*) för billig peng, men desvärre var de flesta hotell under denna helg slutsålda. De mediokra hotell som fanns tillgängliga såldes för hutlösa överpriser.

Efter lite djupare sökande under kvällen, så hittade jag äntligen ett billigt prissatt, mysigt 2* hotell nära Gare Du Nord. Kanon tänkte jag, då närhet till tågstation måste innebära närhet till centrum, så utan vidare åtanke bokades hotellet.

Senare under kvällen gjorde jag lite mera research kring området vid Gare Du Nord och fick en chock. Området visade sig vara bland det brottstätaste i hela Bryssel (om inte Europa). Rån med Machete och hagelbössa hörde till vanligheten, speciellt på lördagkvällar. Då hotellet redan var bolat och betalt med kort varsel fanns ingen möjlighet till återbetalning, jag hade med andra ord inget annat val än att spendera kvällen med att försöka övertyga mig om att området omöjligen kan vara så jävligt som de påstår.

Kvällen därpå klev jag av tåget på Gare Du Nord. Omedelbart efter att ha förflyttat mig in mot stationshuset såg jag gangstergäng utspridda utspridda vid varenda hörn, parkbänk, fontän och entrédörr. Många av dem gav fientliga blickar, och minsta spår sv ögonkontakt med dessa människor slutar garanterat upp med att man blir rånad (en vän till mig blev oprovocerat överfallen två månader senare i precis samma område).

I takt med att mörkret föll blev det allt mer brottom att leta rätt på hotellet, som inte visade sig vara det lättaste. Enligt vägbeskrivningen låg det på en smågata nära en korsning cirka 400 meter från tågstationen. I ren desperation yrrade jag runt dessa fientliga trakter likt en huvudlös kuckling, samtidigt som allt fler gangsters samlades på gatorna. Till slut fick jag helt nog, att förlora 500kr i en missad hotellnatt är ett litet pris att betala gentemot att bli av med pass, plånbok och kamerautrustning. Så jag plockade upp mobilen och ringde min vän som jag skulle möta i Bryssel dagen därpå. Efter att ha förklarat situationen för honom erbjöd han mig att spendera natten hemma hos honom ute på landet nära staden Oudenarde.

Ett lätt beslut, så fort som ögat sprang jag tillbaka mot tågstationen, förbi alla gangsters, innan jag snabbt lyckades tränga mig före i kön till biljettluckan, för att i grevens tid hinna med sista tåget till Oudenarde.

Om Hotel Albergo skulle visa sig vara lika mycket av en skithåla som området kring, förblir ett mysterium. Men allt jag kan säga är att jag med största sannolikhet aldrig någonsin kommer sätta min fot i Bryssel igen. Tråkigare stad med fräckare lokalbefolkning får man leta efter!

När jag bodde i Bryssel hade jag ett par vänner som jobbade i det "finansiella centrumet" kring Gare du Nord. Anställda bussades från dörren vid kontoret till stationen. Personligen var jag sällan där under mina fem år i staden. Saknades anledning. Ska man bo på hotell i Bryssel är det övre staden som gäller (kring Avenue Louise). Det är f.ö. en festlig stad - priserna på helger är normalt hälften eller mindre än under veckodagar. Säger något om staden som semesterval ;)

Continental Bayside Hotel, Miami. Vidrigt ställe. Mögligt, trasigt, lyhört, stank, uselt badrum. Fin utsikt dock...

Assistenten på kontoret i London bokade, hon kanske trodde det var Intercontinental två kvarter bort.
Hur som, detta är utan konkurrens det värsta ställe jag bott på. Ni kanske frågar varför jag inte bytte? Som relativ rookie i USA när detta hände (hade inte fått företagskort, väntade på ny UK bank) fick jag dra fram mitt privata kort vid incheckning.
När jag kom in i rummet vände jag direkt. Ner till receptionen för att be om ett annat rum.

Fullt.
Ok, har ni wifi?
Nope.
Ok, kommer snart. Ska ta en promenad.
Hittar ett par andra hotel på gångavstånd. Finns lediga rum, men kortet studsar.
Continental har reserverat summan för hela vistelsen, 9 nätter, plus extras.
Går tillbaka, får svar:
We'll charge you for one night and release the rest of the money. It usually takes a few weeks.
Ok, that's really not OK and wont help me.
Ville inte väcka folk hemma, kontoret stängt, skulle bli massa admin för många... bara att bita i det sura äpplet och spendera så lite tid som möjligt på hotellet.

Vad ni än gör, bo aldrig på detta hotell.

Norge, OS, Lillehammer, fest och curling tillsammans med några curlingproffs. Nokia bjöd.
Gick och la mig, vi bodde på ett enklare hotell, och kring 2 på natten gick brandlarmet. Det var bara
att sätta på sig byxor skor och jacka och gå ut.. Brandkåren kom.. Kommer ihåg hur enormt trött jag var.
Inte hittade dom någon eld inte.. När jag vaknade på morgonen så var det inte så att jag väcktes av en klocka
eller vänlig receptionist. Nej, en argsint röst röst skriker och ber mig försvinna... Suck, mitt i röran på natten,
lite bakdrucken hade jag lyckats ta mig in i ett annat rum och lagt mig i en säng där. Lagom pigg och glad fick jag snällt sätta
på mig mina byxor, skor och jacka igen och lämna rummet med hot om samtal till polisen.. Märkligt nog har jag
inte en aning om hur jag hamnade i det rummet, som visserligen låg en trappa under mitt och på samma plats.
Än idag har jag ingen aning om kvinnan tyckte jag hade fina kalsonger... eller hur jag fann min väg dit..

Konspirationen mot mig då jag bodde på Hotell DUM i Prag.
Våren 2001, gick andra året på samhäll ekonomi gjorde vi en studieresa till Polen/Tjeckien/Tyskland för att besöka diverse koncentrationsläger.

Då vi kom till Prag- som var första gången för mig skulle vi bo på Hotell DUM. Ja, hotellet heter så. Nu var det faktiskt inget fel på hotellet i fråga. Däremot personalen.
På den tiden hade jag ingen egen dator utan modell PC som stod hemma i mitt pojkrum. Så för att kolla mejl blev man hänvisad till hotellets gästdator- som givetvis kostade pengar. Datorns tangentbord var inte av den modell som vi är vana vid. Jag kunde t ex. inte skriva @ tecknet..jag hade laddat på med ett antal korunas för att kunna surfa i kanske 5 minuter...tiden gick, fanns ingen möjlighet att pausa tiden. Så jag går fram till receptionen. Där möts jag utav en helt oförstående receptionist- modell äldre. Hon varken kan, eller anstränger sig för att hjälpa mig. Säger något på tjeckiska till sin kollega och båda tittar konstigt på mig. På den tiden var jag rätt så verbal, sa vad jag tyckte och tänkte och gav ett tecken till dem att de var dumma i huvudet (fel av mig- jag vet). Morgonen efter skulle vi checka ut. Detta hotell hade en hel del konstiga regler som rörde allt möjligt. B l a var det dryga böter om man inte lämnade in rumsnyckeln. Då vi skulle tillbaka till bussen gick mina rumskompisar före..jag skulle gå på toaletten för att sedan själv lämna in nyckeln till just- receptionen.
Vem var på morgonpasset om inte den receptionist jag skällde ut kvällen innan. Tyst lämnar jag in nyckeln till henne, hon tar den och inget mer med det....trodde jag. Sedan när vi sitter på bussen och är redo för att åka säger vår reseledare att de som bott på rum XXX (kommer inte ihåg vilket nummer det var) inte lämnat in nyckeln. Vilket jag visst hade gjort. Jag får gå upp till receptionen och förklara att jag visst hade lämnat in nyckeln. Men det hade jag inte. Jag står på mig, hon ringer städ (av någon anledning) som säger att nyckeln ligger på rummet??!! Inget mer hände. Har varit i Prag efter det, men då valt ett annat hotell. Hotellet var som sagt helt ok, men det var beteendet hos receptionspersonalen som förvånade.

Hittade för övrigt detta från Tripadvisor (antar att 50-åringen var hon jag bråkade med..denna 25-åring kanske hennes dotter..;);)

For a few nights, it can be OK. But I do not recommend this place for a long term stay.
When I checked in first, the receptionist(blond aged ar. 25), gave me only one key. You need another key(electronic) to enter the room first. So she made me come back to the front. Then when I asked for WIFI and the password, she almost scolded at me, “Nobody has a problem, why don’t you ask somebody on the floor?” I’ve been to the Czech Republic over 10 times, but she is the rudest receptionist I ever met in my life. I almost yelled at her. Then there was another blonde(age ar. 50) was also very rude two days before I was to check out. Obviously, the first blond made a mistake and my electronic key stopped working, so I had to show my receipt to Jana, another rude receptionist to activate the key, and she didn’t want to do first saying I needed to pay for the accommodation which was already paid with the proof of the receipt. She gave me a hard time, so I had to check out the next day. I hope the manager will read this post and fire the two blondes who need to go back to school for hotel management and hospitality courses.

Last edited:
Jag har haft en jäkla tur med mina 200-250nätter om året på hotel. Tror det beror på att jag inte är så brydd. MEN ett par gånger har det varit RIKTIGT illa.

Ett hotel i Mbuji-Mayi i Congo-Kinshasa. Staden i sig är fruktansvärd, hotelet var ett sådant ställe man såg att det var fint på 60talet, men har sedandess aldrig blivit renoverat. Elen stängdesav vid 22 tiden på kvällen och kom inte tillbaka föränn vid 7tiden. Oveskrivligt jäkligt med malariamyggor, rotter, kakelackor

Lustigt nog så är mitt andra värsta minne från ett best weston i Boston (Burlington). Var tillbaka i våras och såg att de har fixat till sig. Men när jag var där 2006 så var det runda vibrerande sängar med fläckiga täckmattor och bara porr kanaler. Även horor som gick i korridoren och knackade dörr efter kunder.

Annars är ju W i london ett hotel jag underviker nuförtiden för var på utbildning i london en månad och brandlarmet gick i princip en gång om dagen, fick byta rum 5-6ggr under tiden jag bodde där för det kom kändisar som ville ha hela våningen själv. dubbel och trippel debitering på kreditortet... har även bott där någon gång i månaden sedan de öppnade 2011 men fick nog i sommras. Klart ett av de finaste hotelen i london, men det stannar där.

Toppen