Jonas C skrev:Skulle säga att 2014 har varit mitt överlägset mest produktiva reseår, och faktiskt det enda år som fördelningen mellan antalet Economy och Premium (SAS PLUS inräknat) flygningar har varit 50/50
Hur många flygningar har du gjort? :Det blir 42 flygningar mot årets slut.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 74448 miles enligt GC-Map. Brukar annars ligga runt 40K miles per år.
Vilka flygbolag har du flugit? :I kronologisk ordning blir det KLM, Finnair, JAL, Singapore Airlines, Cathay Pacific, Air France, SAS, United, SWISS, Turkish Airlines, Air Berlin, US Airways, EVA Air, TAP Portugal och Aegean Airlines.
Nya flygplatser besökta under året? :BUD, HND, HKG, DUB, SNN, EWR, GVA, JFK, LGA, DCA, TPE, BKK, ATH
Nya flygbolag testade under året? :Japan Airlines, Singapore Airlines, Cathay Pacific, United, US Airways, EVA Air och Aegean Airlines
Antal hotellnätter? :52 nätter, men då räknar jag även med andra boendeformer så som Airbnb, kapselhotell och det enstaka vandrarhemmet. Men räknar man endast hotell blir det 23 nätter.
Bästa hotellvistelse? :Väldigt svårt att säga då jag faktiskt inte bott på några bättre hotell. Men hotellet jag var nöjdast med var Park Inn London Heathrow, som nyligen renoverats. Stort och fräscht Business Class rum inrett i skönt flygtema, trevlig personal, och mycket prisvärt för 28000 Carlson Poäng per nätt. Men som sagt, inte någon extraordinär hotellvistelse.
Sämsta hotellvistelse? :Park Inn Harlow, utanför London. Inte nog med att hotellet låg åt helvete så var hotellet överbokat när jag dök upp, och jag fick vänta till kl 2 på natten innan de hade lyckats hitta ett annat hotell i närheten. Inte kul alls när man är trött efter att ha spenderat 34 timmar ombord på flygplan. Som grädde på moset var hotellet tidigare ett sjukhus, vilket märktes i korridorerna och vetskapen att folk har dött i rummet du sover i förstärkte bara den redan deprimerande miljön i hotellet.
Bästa reseminnet? :Bästa flygresan var överlägset min "first first" i Cathay Pacific First Class. Makalöst bra flygning, men trots detta känner jag inget större sug av att flyga First framöver. Men när det kommer reseminnen skulle jag nominera valborgshelgen i Berlin som spenderades med ett gäng sköna svenska expats.
Sämsta reseminnet? :Har inte haft några dåliga reseminnen, men när det kommer till flygningar så vill jag nog nominera min första long haul med SAS, EWR-ARN i Business. Har aldrig stött på så oengagerad personal på något annat flygbolag, där servicenivån knappt ens kunde ses som acceptabel för Ekonomiklass.
Största överraskningen? :United Airlines BusinessFirst. Hade inga höga förväntningar alls om United, men väl ombord överraskades jag starkt av maten, stolen och kabinbesättningen. Jag må visserligen haft tur då flygplanet, besättningen, servicekonceptet och flygrutten var ex-Continental.
Annat "första gången" under året? :Första gången i First Class, första gången på Dreamliner, första round the world resan, första gången på ett amerikanskt flygbolag,
Mål för 2015? :Har tyvärr inte kunnat sätta upp några planer för 2015 än, då jag väntas ta examen i början på året med en oviss framtid som efterföljd. Men förhoppningsvis blir det att återkvalificera för TK Elite och eventuellt försöka nå Elite Plus.Klicka för att utvidga...