Senaste nytt

Ditt reseår 2023

bajenludde

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? Har en kvar innan årsskiftet, men kommer att landa på 40 stycken (enbart privata).
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 24 024.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Air Canada, KLM.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Vancouver (YVR), Kelowna (YLW), München (MUC), Rom (FCO), Neapel (NAP).
  5. Nya flygbolag testade under året? Air Canada.
  6. Nya besökta länder? Holland.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 21.
  8. Bästa hotellvistelse? Chancellor Hotel, San Francisco.
  9. Sämsta hotellvistelse? Vistelse och vistelse, men "The Place in Rome" hade ingen personal på plats när vi skulle checka in och svarade inte när vi ringde. Slutade med att vi bodde på ett annat hotell. Undvik detta ställe till varje pris!
  10. Bästa reseminnet? Twente borta.
  11. Sämsta reseminnet? Twente borta.
  12. Största överraskningen? Igenkänd av crew på CPH-ARN. Miguel, om du läser detta vill jag hälsa att du är en legend!
  13. Annat "första gången" under året? Testade att gå på ett par BC-träffar. Kan varmt rekommenderas!
  14. Mål för 2024? Fler långresor! Blev bara en atlantkorsning i år och det är minst en för lite!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Hade garanterat inte varit med på SK737. Tack igen @FilipJ !
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Finns flera, men Diamondträffen med SAS och hänget innan var trevligt!
  2. Bästa loungen? United Polaris SFO.
  3. Sämsta loungen? Pearl Lounge på NAP. Den kan de lika gärna lägga ner. Totalt oätbart käk, noll dryckesutbud och ofräscha sittplatser.
  4. Nådde du upp till målet du satte i förra årets tråd? Hade som mål att behålla EBG och det krossades genom att till och med bli EBD. Tack SAS för dubbla statuspoäng-kampanjen i vintras!
 

HenrikAI

Medlem
Inte så mycket resor i år (vilket var väldigt skönt, det blev mycket Stockholm-Oslo under en period förra året och det sög på krafterna och jag blev rejält trött på att flyga..).

Hur många flygningar har du gjort? 18
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 13665
Vilka flygbolag har du flugit? Austrian, BRA, British Airways, Lufthansa, Norwegian, SAS, United
Nya flygplatser besökta under året? Boston Logon (BOS), Landvetter (GOT), Washington Dulles (IAD), Wien (VIE)
Nya flygbolag testade under året? Austrian, United
Nya besökta länder? Inga, tyvärr
Antal hotellnätter/övernattningar? ca 30
Bästa hotellvistelse? Inget som sticker ut, i princip bara mellanmjölk-hotell i år.
Sämsta hotellvistelse? Snålade och bodde en natt på ett billigt (och sunkigt) motorvägsmotell i Massachusetts. Har förträngt namnet.
Bästa reseminnet? Uppder deck på Boeing 747. Bland resmålen.. Cape Cod kanske. Washington DC var trevligt också.
Sämsta reseminnet? Inställt flyg ledde till två stressiga terminalbyten (i Frankfurt och London) samma dag istället för en planerad Star Alliance lounge-hopping-eftermiddag på Heathrow.
Största överraskningen? -
Annat "första gången" under året? Första flygningen i Polaris Business samt första besöket i en Polaris-lounge, första gången på upper deck i Boeing 747.
Mål för 2024? Blir ett lugnt reseår till tror jag men hoppas kunna besöka något nytt land igen, det var några år sedan sist
Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Se under Annat "första gången" under året
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Alla reseberättelser och inspiration som finns här
Bästa loungen? United Polaris IAD
Sämsta loungen? -
 
Last edited:

intuition

Medlem
Nu är ju inte året slut och en tur till Australien med SQ är kvar att flyga, men här är års-totalen:

  1. Hur många flygningar har du gjort? 58 varav 4 i tjänsten. Måste vara rekord, två Stockholmsresor i tjänsten samma år!!
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 62 367
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS (36), Finnair (8), Aegean (6), AA (2), Singapore Airlines (2), Iberia (2), BA (1), Qantas (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? Manchester (MAN), Denver (DEN), Las Palmas (LPA), Madrid (MAD), Kalamata (KLX)
  5. Nya flygbolag testade under året? American Airlines
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Ingen aning - bort ofta på hotell utan att det är flygresor inblandat. Har väl i alla fall bränt 300 000 jordgubbe-poäng.
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Tokyo. Det är väl iofs inget spektakulärt, men blev uppgraderad på en 5 nätters award stay till Executive floor. Perfekt när dottern var jet-laggad och svår att få med ut och äta.
  9. Sämsta hotellvistelse? Comfort Arlanda. Dock inte hotellets fel. Bokat som övernattning under en MR där jag bara skulle få några timmar sömn. Men jag gjorde väl för många segment och åt & drack för mycket skräp under dagen, för den mesta tiden på rummet spenderades på toa. Och inte kändes det bättre av att jag vart uppgraderad - hånigt att ha ett fint rum utan att kunna njuta. NÄ, förresten, när jag skriver just detta inser jag att sämsta upplevelse går till Comfort Göteborg. Checkar in och får reda på att "du har fått ett riktigt fint rum" och när jag kommer in är toaletten totalt ned-skiten. Har aldrig sett så mycket bajs på en gång, småbarnsåren inräknade. Fick annat rum, ingen komp. Aldrig Comfort Göteborg igen!
  10. Bästa reseminnet? Resa i Japan som singel-pappa med 5-åring. Ni som tror på knepet att söt hund hjälper att träffa någon behöver testa detta. Lärde dottern 4-5 meningar att öppna med och har aldrig pratat med så många främmande mammor i hela mitt liv.
  11. Sämsta reseminnet? Finnair som inte lyckas hitta en riktig gate för A350 utan boardade 250 pax via buss genom en ynka dörr längst bak. Lyxig känsla när det tar 30 minuter att komma fram till plats 1L. Speciellt när man kommer till främre dörrarna och upptäcker att det visst är anslutet jetbrygga. "Jo, men det förstår du väl att vi inte kan använda, det är ju en schengen gate".
  12. Största överraskningen? Att jag lyckades boka 2 longhaul awards under året med EB. Jag brukar inte palla att hänga på låset och missar allt. Överraskad att hitta platstillgång för tidpunkter och ställen jag villhövde till.
  13. Annat "första gången" under året? Longhaul med 5-åring.
  14. Mål för 2024? Longhaul med 6-åring
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Tack till @lillemannen som tipsade om Diamond event i Köpenhamn
  2. Bästa loungen?
  3. Sämsta loungen?
  4. Nådde du upp till målet du satte i förra årets tråd?




Skärmavbild 2023-12-13 kl. 21.09.13.png
 

J1981

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort?
    16
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
    37587miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit?
    SAS, ANA, SQ, LH, JAL, KLM, Peach Aviation, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året?
    ARN, AMS, LHR, FRA, HND, NRT, SIN, KIX (Osaka Kansai International) , CTS (Sapporo New Chitose), ALC (Alicante)
  5. Nya flygbolag testade under året?
    Peach Aviation
  6. Nya besökta länder?
    Nix
  7. Antal hotellnätter/övernattningar?
    49
  8. Bästa hotellvistelse?
    Medelmåttigt år
  9. Sämsta hotellvistelse?
    Good Morning Hotels Arlanda, mest för att dom skulle skicka ett brev åt mig som inte verkar ha blivit skickat. Maila efter 5 dagar, fick svar att dom att det skickade dagen innan, fyra dagar efter jag lämnat över det till dom. Mottagaren har inte sett röken av brevet...
  10. Bästa reseminnet?
    Skulle besöka Meiji helgedomen i Tokyo nån dag efter nyår. Hade helt missat att japaner har sin "nyårs bön" första veckan in på nya året (med ca 3 milhjoner besökare). Hamnade i kö med 100tals om inte 1000tal som skulle dit, den blev längre och längre för varje hörn sen svängde runt. Hade redan dedikerat tid i kön och bestämde mig för att löpa linan ut, min uppskattning om 20 minuter blev ca 2h.
  11. Sämsta reseminnet?
    Sen flight från 30 gradigt Osaka, varit ute hela dagen, tänkte duscha på flygplatsen.
    Går bort 5 min till duschrummet, tar bara kontanter, hade inga kvar.
    Leta upp närmsta bankomat som låg precis efter security, så 5 min dit för att ta ut kontanter. Endast 10000 yen sedlar.
    Går tillbaks till duschrummen, 5 min, maskinen tar inte emot 10000 yen sedlar.
    Får gå tillbaks till området vid security, 5 min, handla något för att få mindre seldar.
    Tillbaks till duschrummen, 5 min, går in tar av mig, inser att det inte finns handduk, tar på mig, går ut och köper en handduk och får tillsist duscha.
  12. Största överraskningen?
    Fick flyga östra rutten från HND till LHR och fick på köpet se norrsken från planet.
  13. Annat "första gången" under året?
    First first, dubbla sträckor i ANA the suite
  14. Mål för 2024?
    LH eller ANA f innan eurobonus lämnar *A
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
    Lyckas boka SQ i c när dom öppnade för eurobonus
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
    N/A
  2. Bästa loungen?
    SilverKris First-Class lounge LHR
  3. Sämsta loungen?
    Random LH lounge på AMS som var fullare än terminalen...
flights.png
 

Rickard_O

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 37
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 33970
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, LH, FR, SQ, Wings Air/Thai Lion, Batik Air, EVA, Austrian, Transavia, Swiss
  4. Nya flygplatser besökta under året? HEL, BER, KEF, WRO, LOP, CGK, VIE, ORY
  5. Nya flygbolag testade under året? EVA, Wings Air/Thai Lion, Austrian, Transavia
  6. Nya besökta länder? Island och Singapore
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 63 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? Doubletree Hilton i Jakarta, servicen va magnifik!
  9. Sämsta hotellvistelse? Lägenhetshotell i Torreveija, behöver jag säga mer? T.o.m sämre än att vara matförgiftad i Kuala Lumpur, då fattar ni hur illa det var...
  10. Bästa reseminnet? Svårt att välja, finns mycket kul i år, men ska jag koka ner det till enbart en sak så är det väl att flyga A380 med SQ från London.
    Men en hel resa, får det nog bli att ännu en gång få spendera en hel månad i Asien i somras, med extremt mycket businessflyg dit, på plats och hem
  11. Sämsta reseminnet? Lika svårt att välja här också, men det får väl bli matförgiftning i Kuala Lumpur i somras
  12. Största överraskningen? Benutrymmet på Wings Air ATR-72 mellan Lombok-Denpasar, slog varenda flygbolag intra europa.
  13. Annat "första gången" under året? Kommer inte på något kul, första gången jag suttit och 'plane spotat' utanför Heathrow på en mellanlandning.
  14. Mål för 2024? Samma som vanligt, försöka besöka minst 2-3 nya länder varje år!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Ingenting tyvärr vad jag kan komma på.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? När jag stal en viss hemlig gäst's pris på quizet på en av träffarna i våras/somras
  2. Bästa loungen? Utan tvekan SQ's SilverKris Businesslounge i Singapore
  3. Sämsta loungen? SALA VIP Alicante, den va ändå helt ok! Varit fri från riktigt pissiga lounger i år faktiskt! Inte ett enda Pearl T5 besök har man "behövt" göra!




1702514407241.png
 

rsimon

Medlem

BC-style:​

Hur många flygningar har du gjort?
20
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
13730
Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Swiss, Austrian, Lufthansa, Smart Lynx, Air Baltic
Nya flygplatser besökta under året?
Bastia (BIA)
Nya flygbolag testade under året?
Smart Lynx och Air Baltic
Nya besökta länder?
Nej
Antal hotellnätter/övernattningar?
51
Bästa hotellvistelse?
Hilton Vienna Plaza är alltid trevligt. De har en ganska frukost i restaurangen med Ägg Benedict bl.a. Loungen bjuder på variationsrika rätter, har goda viner och alert personal.
Sämsta hotellvistelse?
Ingen direkt.
Bästa reseminnet?
Kan inte välja!
Sämsta reseminnet?
En vinterkväll när ett fullsatt X2000 från Köpenhamn till Stockholm rasar i Norrköping och vi inte kommer vidare. Packat på efterföljande tåg. Förnedrande och mycket låg komfort.
Största överraskningen?
Troligen att nästan köra på en ko som gick i vägkanten i totalt beckmörker en oktoberkväll på Korsika någonstans mellan Corte och Ajaccio.
Annat "första gången" under året?
En vecka med elbil (hyrbil). Nervös i början men efterhand bara positivt.
Mål för 2024?
Måste boka bonusresa till Tokyo.
Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Trevliga träffar i Stockholm och Uppsala och alla glada medlemmar där.


rsimon-style:​

JANUARI
Paris via Genève med SAS.
Lunch på Café de Paris och TGV till Paris.
Strauss Salome (stark föreställning) och ett enastående framförande av Mahlers symfoni nr. 2 med Franska radion.

Zürich med SAS.
Mileage run.

Oslo med SJ.
Konsert med Oslofilharmonikerna bl.a. Roms pinjer av Respighi samt Strauss Elektra i operahuset.

FEBRUARI
Wien med Austrian.
Flera häftiga konserter bl.a. med Wienfilharmonikerna och Concertgebouworkestern på turné, Tristan och Isolde på Staatsoper (mycket bra, laddat, smäktande!).

MARS
Oslo med SJ.
Mahlers symfoni nr. 9 med Oslofilharmonikerna. Inköp av Ringi.

Köpenhamn med SJ.
Strauss Elektra (igen) i ett häftigt och välinscenerat framförande.

APRIL
Berlin med SAS.
Strauss opera Kvinnan utan skugga konsertant med Berlinfilharmonikerna och en konsert med Radio Sinfonieorchester i Sjostakovitjs symfoni nr. 4 - en musikalisk panghelg!

JUNI
Zürich med Swiss.
Två konserter med Mahlers symfoni nr. 6 och dir. Michael Tilson Thomas. De bästa framförandena av denna symfoni som jag hört!

AUGUSTI
Oslo med hyrbil.
Yuja Wang skulle ha spelat Ravels pianokonserter men ställde in. Blev en fransk ersättare som gjorde det minst lika bra.

Berlin med SAS.
Air Baltic-utrustning tog mig till Berlinfilharmonikernas säsongsstart och början på Musikfest med två Mahlersymfonier - nr. 7 och 9. Mest hög nivå. Utflykt till Frankfurt och Rheingau vinregion.

SEPTEMBER
Berlin och Hamburg med SAS.
Smart lodjur och Deutsche Bahn möjliggjorde besök i två metropoler. Storartade framföranden av Strauss En alpsymfoni i Hamburg med repris i Berlin samt Mahlers symfoni nr. 2 i ett mellanmjölksframförande.

OKTOBER
München med Lufthansa.
Jackpott när Bayerska statsorkestern firar 500 år och spelar Mahlers symfoni nr. 8. Ett magnifikt utförande av detta storverk!

Korsika med Lufthansa.
En vecka utan konserter och måsten. Bara sol och medelhavsluft.

NOVEMBER-DECEMBER
Helsingfors med Silja Line.
Konsert med Rundradions symfoniorkester och Mahlers symfoni nr. 7. Inköp av champagne med skatteförmån ombord på båten.

Antal musikevenemang hemma o på resa: 30 st
Antal framföranden med symfonier av Mahler: 11 st (två tvåor, två sexor, två sjuor, två åttor, två nior, en Das Lied von der Erde)

GM.png
 

chaudi

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort?
    10st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
    33 356 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit?
    SAS (4), ANA (3), United (1), Eva Air (2)
  4. Nya flygplatser besökta under året?
    ARN, LHR, BRU, HND, NRT, MXP, NRT, ORD
  5. Nya flygbolag testade under året?
    ANA, United
  6. Nya besökta länder?
    Japan, Italien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar?
    16 ish
  8. Bästa hotellvistelse?
    Hilton Tokyo
  9. Sämsta hotellvistelse?
    Inte blivit så många olika hotell men om jag "måste" välja Hotel Century Southern Tower men det var inte dålig egentligen.
  10. Bästa reseminnet?
    Besöka japan för första gången. Annars kanske när Jag var ensam i ANA first NRT -> ORD med den bästa flygvärdinnan och fick presenter att ta med hem till familjen.
  11. Sämsta reseminnet?
    All jetlag och för långa mellanlandningar.
  12. Största överraskningen?
    Hur lätt det var att ta sig runt i Tokyo och hur lite folk det var där ändå, visserligen januari 2023 så nyligen öppnat upp.
    och Vegan Uzu i kyoto, deras Tsukemen var fantastiskt god och hela stället var en väldigt trevlig upplevelse.
  13. Annat "första gången" under året?
    ANA F (x3 i nya)
  14. Mål för 2024? -
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? -
Bonusfrågor:

  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? -
  2. Bästa loungen?
    Singapore Airlines första klass i London
  3. Sämsta loungen?
    Lufthansa Senator i Milano
1702572529492.png
 

caberg

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
27
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
41.236
Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Swiss, Lufthansa, Austrian, Ethiopian, Jettime (Codeshare), Air Baltic (Codeshare), American Airlines, Silver Airways,
Nya flygplatser besökta under året?
Palma De Mallorca (PMI), Addis Abeba (ADD), Zanzibar (ZNZ), Jacksonville (JAX), Philadelphia (PHL)
Nya flygbolag testade under året
Ethiopian, Silver Airways
Nya besökta länder?
Etiopien, Tanzania
Antal hotellnätter/övernattningar?
ca 40
Bästa hotellvistelse?
ett The Westin i Chicago eller Reef & Beach resort på Zanzibar
Sämsta hotellvistelse?
-
Bästa reseminnet?
Studentresa med grabbgänget till Mallorca!
eller min 14- dagars transatlantisk kryssning ombord Symphony of the Seas. Där jag på hemresan fick testa SAS A321N tronsäte i C.
(Äntligen bockat av C på de olika SAS longhaul maskinerna)
Sämsta reseminnet?
Resa statuslös med ett försenat AAL fr. JAX till PHL.
Största överraskningen?
SWISS nya Premium Eco ombord deras A340s. ET som flygbolag & nya kabin ombord deras A350s.
Annat "första gången" under året?
En transatlantisk kryssning fr Europa
Mål för 2024?
Fått upp nytt intresse för kryssningar, så fortsätta samla C&A poäng med RCCL.
Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Måste vara forumet som inspirerat mig till 3 USA resor under 2023…

Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
Bärsen på Ica innan Diamond eventet i Stockholm
Bästa loungen?
Kan inte bestämma mig mellan United Polaris på ORD eller EWR
Sämsta loungen?
Måste gå till SAS Loungen på ORD eller ”The Premium Lounge” i ZNZ.
 

mackan33

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 30-ish
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Inte kollat.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Eurowings, Brussels, EVA, Air Asia, Thai, Lufthansa, Austrian.
  4. Nya flygplatser besökta under året? JFK, DPS, BRU
  5. Nya flygbolag testade under året? Brussels, EVA
  6. Nya besökta länder? Indonesien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Ca 45
  8. Bästa hotellvistelse? Jämt skägg mellan min favorit Sofitel Sukhumvit och första gången på Sofitel Nusa Dua
  9. Sämsta hotellvistelse? Sofitel New York, enbart baserat på priset.
  10. Bästa reseminnet? Sommarens resa med första gången i EVA business, första gången på Bali och första gången i TG First.
  11. Sämsta reseminnet? Inget som sticker ut.
  12. Största överraskningen? Brussels business till JFK var över förväntan.
  13. Annat "första gången" under året? Första First, och första året som Accor Platinum.
  14. Mål för 2024? Flyga EVA igen (redan bokat x2), boka award till Bkk/Tokyo för 2025, bränna massa Accor rewards och ändå enkelt bibehålla platinum tack vare All Signature.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023: Award till NYC, BKK & Bali
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? -
  2. Bästa loungen? Silver kris Bkk / TG First bkk på flygplats, Sofitel Nusa Dua på hotell.
  3. Sämsta loungen? Pullman Bangkok Grand Sukhumvit
 

JacobGBG

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 44st reggade till EB. Hela sanningen om man inkluderar några fulflyg landar nog på ca 50st.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 40k-ish. Dock så har en god del av det vart på award
  3. Vilka flygbolag har du flugit? LO, SK, LH, SQ, TK, AC. LO leder gänget med ungefär hälften av alla flygningar.
  4. Nya flygplatser besökta under året? POZ, HKT
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga :(
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 35-ish. Förut var det uteslutande Marriott men nu har det kommit in lite Wyndham och Hilto så jag har tappat översikten.
  8. Bästa hotellvistelse? Avani+ Koh Lanta. Helt magiskt.
  9. Sämsta hotellvistelse? Hög nivå på mitt nuvarande jobb-hotell avtal så jag har undvikit något riktigt kasst. The Americus i Allentown var det blekaste.
  10. Bästa reseminnet? Fick sitta med ministrar och UD-personal i Plus hem från NYC medans Magdalena Andersson fick nöja sig med Go
  11. Sämsta reseminnet? Klantigheten med pass som blev fundamentet för denna tråd.
  12. Största överraskningen? 20+ flyg med LO under året och är imponerad av nivån
  13. Annat "första gången" under året? Antalet första upplevelser är väldigt få numera…
  14. Mål för 2024? Svårt att säga utan att veta vad som händer med EB. Antar att jag kommer att släppa på tyglarna med poängen och istället för att hamstra på awards använda dessa för uppgraderingar på interkontinentala flygningar.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Räddad av all support när jag blev separerad från familjen i Thailand.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Samma som ovan.
  2. Bästa loungen? Silverkris i Singapore är svårt att toppa i komfort, matutbud och hygien.
  3. Sämsta loungen? SAS loungen på EWR är inte dålig men när jag var där senast så var det stå-rum som gällde med folk packade som sillar.
 
Toppen