Senaste nytt

Ditt reseår 2022

Rickard_O

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 58
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 27703
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, LOT, LH, Norwegian, Ryanair, Ethiopian
  4. Nya flygplatser besökta under året? FDH, MOL, TIA, SKP
  5. Nya flygbolag testade under året? 0
  6. Nya besökta länder? Albanien och Nordmakedonien,
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 43 på ett ungefär.
  8. Bästa hotellvistelse? Doubletree by Hilton Skopje alternativt Hilton Munich airport
  9. Sämsta hotellvistelse? Ginn City Lounge Ravensburg, sängarna är katastrof och i princip tvungen att bo där en 7-8 nätter pga jobb.
  10. Bästa reseminnet? Skopje, att äntligen få åka ut i Europa och se AIK igen gjorde min sommar och att gå vidare på ett nervkittlande straffavgörande. Att få åka till lite "udda" platser gör det bara bättre.
  11. Sämsta reseminnet? Måste helt klart vara att bli matförgiftad i Ravensburg, för att sen köra 2,5h till München från Ravensburg med feberfrossa. Men när jag tänker efter är iofs tunnelbaneresan till "Poltava" för att se Poltava-AIK på Tele2 Arena totalt värdelöst. Man hoppades på att möjligtvis få åka till Polen för att se matchen, men nu behövde man åka tunnelbana istället för att åka ut på en riktigt bortamatch i Europa.
  12. Största överraskningen? Att jag nästan slog mitt tidigare rekord på 30 flygningar på ett år med 100%
  13. Annat "första gången" under året? Blev Hilton Diamond
  14. Mål för 2023? Att komma iväg på en månadslång resa till Asien sommaren 2023.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022? Oklart
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Oklart
  2. Bästa loungen? Får väl bli United LHR
  3. Sämsta loungen? Norrsken eller business loungen på TIA

    1671397597847.png
  4. 1671397708965.png
 

Skogi

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 45
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 26 366 miles.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, BRA, Finnair, British Airways, Vueling
  4. Nya flygplatser besökta under året? LAX
  5. Nya flygbolag testade under året? Nappade på matchningskampanjen med Finnair som gav ett bra första intryck.
  6. Nya besökta länder? USA
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca. 10-15 skulle jag gissa på varav samtliga genom Airbnb.
  8. Bästa hotellAirbnbvistelse? Tjejen och jag bodde hos ett gammalt par i Fresno för under 500 kr natten, de bjöd oss på mat och vi fick oss en ordentlig historielektion.
  9. Sämsta hotellAirbnbvistelse? Kan inte komma och tänka på någon dålig vistelse, tvärtom mycket nöjd med samtliga övernattningar detta året.
  10. Bästa reseminnet? Highway 1 en varm vårdag utan ett moln på himmelen flygandes fram i en halvsunkig Prius med flickvännen, stereon på max och rutorna nere.
  11. Sämsta reseminnet? När vi blev strandade på LHR påväg hem från Kalifornien, p.g.a massiv strejk, ombokade till sista planet till GOT, även det försenat, landade ca. 01.30. Där och då lät det som en bra idé att vänta in morgontåget till Malmö som gick klockan 05 i en Polestar från Volvo On Demand (dåvarande M), kort summerat så blev vi stoppade två gånger av Polisen och skjutsade hem en askalas spansk turist vars mobil hade slocknat. Hela händelsen känns som en feberdröm så här i efterhand.
  12. Största överraskningen? Hur galet billigt det är med ungdomsbiljetter.
  13. Annat "första gången" under året? Fick min första 2-4-1 voucher
  14. Mål för 2023? ANA - och Lufthansa First
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022? Matchat mot Finnair Platinum, satte igång processen att försöka behålla mitt EBD ytterligare ett år.;)
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Törs man säga tråden om Hallands Fläder i Guld Loungen på Arlanda?
  2. Bästa loungen? Qantas-loungen på LHR T3
  3. Sämsta loungen? Utan någon som helst tvekan Norrsken.
    Skärmavbild 2022-12-19 kl. 16.58.26.png
    Skärmavbild 2022-12-19 kl. 16.59.07.png
 

Jonas C

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 64
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 135 239
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, SWISS, Ryanair, ANA, United, Singapore Airlines, Lufthansa, Turkish Airlines, Thai Smile, Bangkok Airways, Austrian Airlines, Copa Airlines, Avianca, Ethiopian Airlines, British Airways, Qatar Airways, Qantas, Norwegian.
  4. Nya flygplatser besökta under året? HKT, CUN, PTY, SJO, ADL, SYD, LLA
  5. Nya flygbolag testade under året? Thai Smile, Bangkok Airways, Copa Airlines, Avianca, Qantas
  6. Nya besökta länder? Costa Rica, Australien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 48
  8. Bästa hotellvistelse? Andaz Costa Rica Resort at Peninsula Papagayo
  9. Sämsta hotellvistelse? Citysleep Luleå
  10. Bästa reseminnet? Två veckor i Costa Rica där vi brände runt i en Suzuki Jimny. Körde bilen igenom en flod. Det var skoj!
  11. Sämsta reseminnet? En anal gateagent på Luleå som vägrade låta mig göra en same plane turnaround vilket resulterade i ett ofrivilligt besök i staden
  12. Största överraskningen? När ANA ställde in min hemresa från LAX till ARN via HND och LHR pga stängningen av Ryskt luftrum. På utresan var jag nämligen ombord på det sista ANA-flyget mellan London och Tokyo som flög över Ryssland. Blev ombokad till Singapore Airlines i business och first class SIN-LAX-FRA-ARN i revenuebokningsklasser. Hade inte räknat med att de skulle gå med på ombokningen, men var positivt överraskad och en riktigt fin räddning av ANA. Tyvärr gav Singapore-flygningarna inga poäng till EuroBonus, trots att de bokades i full F och Z-klass.
  13. Annat "första gången" under året? Första gången ombord på Qatar Airways A380 i first class, samt att jag fick chansen att prova SAS A321LR. Även första besöket i Australien. Viktigast av allt: Första gången på Qantas. Ett flygbolag som jag sedan länge har velat testa.
  14. Mål för 2023? Fylla på mina poängkonton som jag har tömt under 2022.
Bonusfrågor
  1. Bästa loungen? Qantas First Class Lounge på Sydney. En otroligt vacker lounge både arkitektoniskt, inredningsmässigt och utsiktsmässigt. Väldigt god mat och skön atmosfär. En lounge som länge har stått på min bucket list och som jag äntligen fick chansen att besöka.
  2. Sämsta loungen? Aspire Lounge Schiphol. Lång kö för att komma in till loungen och besökare med Priority Pass (mig själv inkluderad) fick vända i dörren pga överkapacitet. Väl inne i loungen efter en lång väntan vad det fullt och grisigt. Maten bestod av pastasallad och skivad kalkon. Det må finnas sämre lounger på planeten, men upplevelsen här kändes oexklusiv och besudlad.
  3. Längsta flygningen? Los Angeles till Singapore på Singapore Airlines A350. 18 timmar och 56 minuter i flygtid rakt över Stilla Havet.
  4. Kortaste flygningen? Stockholm – Göteborg.

2022 har varit ett produktivt flygår. Revenge travel i kombination med FOMO och poänginflation, samt semesterdagar som behövde förbrukas. Tillskillnad från många här på forumet så reste jag mycket flitigt under pandemin och samlade på mig ansenliga summor poäng hos både flygbolag och hotell. Under året brände jag av en stor del av poängen, framförallt i SAS EuroBonus på många fina resor. Okynnesresor som en långhelg med ANA i First till Austin via London, Tokyo, Los Angeles, samt hem via Los Angeles, Singapore och Frankfurt. Qatar Airways First Class på A380 mellan London och Doha, samt Sydney och Doha. Lägg på lite spontana helgturer som en Lufthansa First till USA som bokades med 5 timmars varsel och några vändor till Dubai och Chicago. Slutligen en lite mer meningsfull bonusresa med flickvännen till Costa Rica där syftet var att besöka landet och inte flyga för flygandets skull.

Allt som allt har 2022 varit ett riktigt kul flygår, även om det har inträffat saker i livet som har varit mindre kul. 2023 ser ut att bli lite lugnare och fokuset ligger på att bygga upp mina poängsaldon. Mina statusar hos flygbolag och hotell ser dock ut att leva farligt. Missar Hyatt Globalist med 25 nätter, Qatar Platinum som jag har njutit av ordentligt under pandemin ryker och mitt EBG lever farligt. Turken och Hilton har jag redan klippt banden med, trots att jag innehar högsta status hos båda i ytterligare ett år.

Skärmavbild 2022-12-20 kl. 00.31.08.png
 

Tamas

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 15
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 16393
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Ryanair, Wizz Air, Air Canada, Swiss, Lufthansa, SAS, Austrian
  4. Nya flygplatser besökta under året? VIE
  5. Nya flygbolag testade under året? Air Canada, Austrian
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 25-30
  8. Bästa hotellvistelse? Radisson Riverside Göteborg, hemmatrakten men ändå bäst i år tycker jag
  9. Sämsta hotellvistelse? DoubleTree by Hilton Niagara Falls, själva hotellet är ok, men bemötandet var inte bra
  10. Bästa reseminnet?
  11. Sämsta reseminnet? Tog 3-4 timmar att lämna YYZ med 2 småbarn pga köar, bagage, Covid, taxi strul, osv.
  12. Största överraskningen? Sommarvärme i Montreal i maj
  13. Annat "första gången" under året? Första business flyg med barnen
  14. Mål för 2023? Behålla EBG, hitta långresa för 2024
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Alla reserapporter, när man själv inte kan vara ute och uppleva får i alla fall läsa andras äventyr
  2. Bästa loungen? AC Maple Leaf lounge på Montreal flygplats
  3. Sämsta loungen? Austrian på VIE T3, F gates
 

henke12

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 64
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 135 239
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, SWISS, Ryanair, ANA, United, Singapore Airlines, Lufthansa, Turkish Airlines, Thai Smile, Bangkok Airways, Austrian Airlines, Copa Airlines, Avianca, Ethiopian Airlines, British Airways, Qatar Airways, Qantas, Norwegian.
  4. Nya flygplatser besökta under året? HKT, CUN, PTY, SJO, ADL, SYD, LLA
  5. Nya flygbolag testade under året? Thai Smile, Bangkok Airways, Copa Airlines, Avianca, Qantas
  6. Nya besökta länder? Costa Rica, Australien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 48
  8. Bästa hotellvistelse? Andaz Costa Rica Resort at Peninsula Papagayo
  9. Sämsta hotellvistelse? Citysleep Luleå
  10. Bästa reseminnet? Två veckor i Costa Rica där vi brände runt i en Suzuki Jimny. Körde bilen igenom en flod. Det var skoj!
  11. Sämsta reseminnet? En anal gateagent på Luleå som vägrade låta mig göra en same plane turnaround vilket resulterade i ett ofrivilligt besök i staden
  12. Största överraskningen? När ANA ställde in min hemresa från LAX till ARN via HND och LHR pga stängningen av Ryskt luftrum. På utresan var jag nämligen ombord på det sista ANA-flyget mellan London och Tokyo som flög över Ryssland. Blev ombokad till Singapore Airlines i business och first class SIN-LAX-FRA-ARN i revenuebokningsklasser. Hade inte räknat med att de skulle gå med på ombokningen, men var positivt överraskad och en riktigt fin räddning av ANA. Tyvärr gav Singapore-flygningarna inga poäng till EuroBonus, trots att de bokades i full F och Z-klass.
  13. Annat "första gången" under året? Första gången ombord på Qatar Airways A380 i first class, samt att jag fick chansen att prova SAS A321LR. Även första besöket i Australien. Viktigast av allt: Första gången på Qantas. Ett flygbolag som jag sedan länge har velat testa.
  14. Mål för 2023? Fylla på mina poängkonton som jag har tömt under 2022.
Bonusfrågor
  1. Bästa loungen? Qantas First Class Lounge på Sydney. En otroligt vacker lounge både arkitektoniskt, inredningsmässigt och utsiktsmässigt. Väldigt god mat och skön atmosfär. En lounge som länge har stått på min bucket list och som jag äntligen fick chansen att besöka.
  2. Sämsta loungen? Aspire Lounge Schiphol. Lång kö för att komma in till loungen och besökare med Priority Pass (mig själv inkluderad) fick vända i dörren pga överkapacitet. Väl inne i loungen efter en lång väntan vad det fullt och grisigt. Maten bestod av pastasallad och skivad kalkon. Det må finnas sämre lounger på planeten, men upplevelsen här kändes oexklusiv och besudlad.
  3. Längsta flygningen? Los Angeles till Singapore på Singapore Airlines A350. 18 timmar och 56 minuter i flygtid rakt över Stilla Havet.
  4. Kortaste flygningen? Stockholm – Göteborg.

2022 har varit ett produktivt flygår. Revenge travel i kombination med FOMO och poänginflation, samt semesterdagar som behövde förbrukas. Tillskillnad från många här på forumet så reste jag mycket flitigt under pandemin och samlade på mig ansenliga summor poäng hos både flygbolag och hotell. Under året brände jag av en stor del av poängen, framförallt i SAS EuroBonus på många fina resor. Okynnesresor som en långhelg med ANA i First till Austin via London, Tokyo, Los Angeles, samt hem via Los Angeles, Singapore och Frankfurt. Qatar Airways First Class på A380 mellan London och Doha, samt Sydney och Doha. Lägg på lite spontana helgturer som en Lufthansa First till USA som bokades med 5 timmars varsel och några vändor till Dubai och Chicago. Slutligen en lite mer meningsfull bonusresa med flickvännen till Costa Rica där syftet var att besöka landet och inte flyga för flygandets skull.

Allt som allt har 2022 varit ett riktigt kul flygår, även om det har inträffat saker i livet som har varit mindre kul. 2023 ser ut att bli lite lugnare och fokuset ligger på att bygga upp mina poängsaldon. Mina statusar hos flygbolag och hotell ser dock ut att leva farligt. Missar Hyatt Globalist med 25 nätter, Qatar Platinum som jag har njutit av ordentligt under pandemin ryker och mitt EBG lever farligt. Turken och Hilton har jag redan klippt banden med, trots att jag innehar högsta status hos båda i ytterligare ett år.

Visa bifogad bild 136785
Berätta gärna mer om den anala gateagenten och varför du inte fick några EB-poäng från SQ-flygningarna!

En reserapport från QR F hade smakat fågel! Jag har den att se fram emot i Januari :)
 

pep

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 35
  2. Hur långt (i kilometer) har du totalt flugit under året? 95,146
  3. Vilka flygbolag har du flugit? WB, KQ, QR, PG, PX, KL, ZN, DY, VN
  4. Nya flygplatser besökta under året? NLA, SLI, LUN, ROB, WBM
  5. Nya flygbolag testade under året? ZN, PX
  6. Nya besökta länder? PNG, Liberia, Zambia
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 2 hotel, 25 gh/apt.
  8. Bästa hotellvistelse? OMONO (Kigali)
  9. Sämsta hotellvistelse? Wabag
  10. Bästa reseminnet? Precise departures (all 35)
  11. Sämsta reseminnet? Monrovia generelt
  12. Största överraskningen? Ubegrænset lounge access til alle WBs og PXs lounger qua QRPC gold
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2023? Flyve højt
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022? Jo
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? tbd
  2. Bästa loungen? Robertsons Airport
  3. Sämsta loungen? Amsterdam KLM, idet de lukker om natten. Eller Port Moresby (3rd party lounge) ?
1671554983771.png
 

JacobGBG

Medlem
  1. Sämsta reseminnet? En anal gateagent på Luleå som vägrade låta mig göra en same plane turnaround vilket resulterade i ett ofrivilligt besök i staden
    1. Sämsta reseminnet? En anal gateagent på Luleå som vägrade låta mig göra en same plane turnaround vilket resulterade i ett ofrivilligt besök i staden
    På vilket regelverk stödjer man sig för att neka något sånt???
 

chazzie

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 19
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 19200 miles.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa
  4. Nya flygplatser besökta under året? ORD, LIS, SDL, BER
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga
  6. Nya besökta länder? Portugal
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 50 (blandat jobb och semester)
  8. Bästa hotellAirbnbvistelse? Magnolia St. Louis. Inget överdrivet flashigt, men bra rum, centralt läge och en trevlig bar.
  9. Sämsta hotell Airbnbvistelse? Ingen direkt, endast en mycket sen avbokning av ett AirBnB i St. Louis men den renderade upplevelsen ovan.
  10. Bästa reseminnet? Roadtrip i Mellanvästern i USA, många höjdpunkter men högst är nog Grand Ole Opry-besöket i Nashville, tätt följt av baseball i Kansas City.
  11. Sämsta reseminnet? Mask-dribblandet i Tyskland och Portugal under våren, men vad gör man inte för att få resa? :)
  12. Största överraskningen? Cartagena, Spanien. Har varit ned till Alicante/Torrevieja med omnejd runt 10 gånger, men aldrig varit dit, men vilken charmig stad med trevliga sevärdheter och "gammal känsla", rekommenderas varmt! Ca en timme från Torrevieja.
  13. Annat "första gången" under året? Första 2-4-1 vouchern! Sen hann en till komma! :) Första FlyPremium i C med SAS.
  14. Mål för 2023? Planera en episk roadtrip i New England, award-biljetten är bokad, kvar är att lägga upp på bästa sätt!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022? ToR från Umeå till Chicago för 60k EB-poäng samt under 2tkr i avgifter.
Bonusfrågor:

  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Att kunna gå in med en kopp kaffe och läsa alla fantastiska inlägg, allt från reserapporter till tips och nyheter!
  2. Bästa loungen? Samtliga Lufthansa-lounger besökta på BER, FRA, MUC
  3. Sämsta loungen? I år får det nog bli SAS-loungen i Chicago, liten och trång, men inte direkt sämre utbud än på T5.
 

ekf

Medlem
Snart är 2022 över, det blev ett ganska resemässigt fattigt år sett till flygresor. Har rört mig desto mer med bil och tåg.

  1. Hur många flygningar har du gjort? 2 st
  2. Hur långt (i kilometer) har du totalt flugit under året? 5114 km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Sunclass Airlines (DK), Sky Express (GQ)
  4. Nya flygplatser besökta under året? Heraklion (HER)
  5. Nya flygbolag testade under året? Sunclass Airlines (DK), Sky Express (GQ)
  6. Nya besökta länder? Luxemburg, Andorra, Gibraltar
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 50 st
  8. Bästa hotellvistelse? Radisson Blu Resort, Trysil, Norge
  9. Sämsta hotellvistelse? Barri Antic Hostel & Pub, Andorra La Vella, Andorra
  10. Bästa reseminnet? Skidåkningen i Björkliden efter ett dump i våras, alternativt alla dagsvandringar i Andorra i somras
  11. Sämsta reseminnet? Rummet utan ventilation i 30+ graders värme, se sämsta hotell ovan
  12. Största överraskningen? Hur bra det ändå gick att ta elbilen genom Europa i somras
  13. Annat "första gången" under året? Lämnade och återinträdde EU/Schengen landvägen utan pass
  14. Mål för 2023? Fortsätta bygga upp ett poängsaldo hos M&M som räcker till lite roliga resor
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2022? -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Jag är nog tråkig, men återigen uppskattar jag alla reseberättelser!
  2. Bästa loungen? N/A
  3. Sämsta loungen? N/A
 
Toppen