Senaste nytt

Ditt reseår 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tonton

Medlem
Dags att summera ihop de resor som har gjorts under året!

2020 blir den 10e i ordningen som vi gör denna sammanställning. Av förklarliga skäl så kommer denna bli lite annorlunda gentemot tidigare årgångar.

Hur har ditt reseår 2020 varit?

TRÅDAR FRÅN TIDIGARE ÅR:

MALL

  1. Hur många flygningar har du gjort?
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
  3. Vilka flygbolag har du flugit?
  4. Nya flygplatser besökta under året?
  5. Nya flygbolag testade under året?
  6. Nya besökta länder?
  7. Antal hotellnätter/övernattningar?
  8. Bästa hotellvistelse?
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet?
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2021?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse?
  2. Bästa loungen?
  3. Sämsta loungen?
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället?
  2. Bokade resor som fått ställas in?
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum?
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19?
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"?
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin?
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19?
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då?

Har ni förslag på fler kategorier som skulle passa? Skriv ett inlägg och föreslå!
 

Tonton

Medlem
Givetvis så tar jag och startar.

Vi börjar med 2020års mål:
Mål för 2020?: Ge mig på en RTW samt bränna mer poäng!

Vi kan ju konstatera att det inte riktigt blev som jag tänkt mig. Det har inte blivit en RTW, tyvärr. Däremot har jag, under omständigheterna, bränt mycket poäng. 3 T/R till USA i Business, samt två europaresor för poäng. Däremot så ökar poängsaldot för varje månad. Taskigt att vara ensamstående och ha problemet att jag snart har 700k poäng som ska brännas ;)

2020 blev ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig, alls. Även om det blev mindre resande för egen del, så fanns det en del uppsidor av det hela också. Jag har stressat mindre och jag har njutit av Sverige mer. En promenad runt Brunnsviken behöver inte vara sämre än en promenad i Malaga :D Jag har även spenderat mer tid med Syrran (+hennes familj) än vad jag har gjort sedan jag fyllde 7år... Sånt ska inte underskattas.

  1. Hur många flygningar har du gjort? 17 flighter.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 25,538 (1,03 varv runt jorden)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Swiss, Ryaair
  4. Nya flygplatser besökta under året? New York (EWR) och Belgrad (BEG)
  5. Nya flygbolag testade under året? N/A
  6. Nya besökta länder? N/A
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? cirka 30 hotellnätter
  8. Bästa hotellvistelse? The Madison by Hilton I Washington DC.
  9. Sämsta hotellvistelse? DoubleTree London Heathrow
  10. Bästa reseminnet? Bjöd med mig bästa kompisen (som knappt varit utomlands) på en resa till Washington DC och New York för att titta på hockey och NBA. Ruskigt trevligt minne jag kommer komma ihåg länge.
  11. Sämsta reseminnet? Inte riktigt haft något dåligt resminnen, men flygbussen från Skavsta till Stockholm Central efter en långhelg med BC-gänget i Brugge var inte direkt super ;)
  12. Största överraskningen? Hur jävligt dåligt SAS lyckades hantera min kompis rullstol på våra flighter. Katastrofalt.
  13. Annat "första gången" under året? Pga covid så tog jag knappt ut någon semester under året (5 dagar tills december). Efter förhandlingar med EMEA-HR så sitter är det första gånge jag 1. Har påtvingad semester 2. Är hemma på min semester. Har i princip aldrig någonsin spenderat en semesterdag hemma tidigare.
  14. Mål för 2021? Fortsätta njuta av Sverige och unna mig andra saker än jag gjort tidigare. Spahelg och kanske lite turer i norra Sverige? #Antonpåtur måste komma igång igen!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Chicagoresan med inaugural A350-flight. Härligt sällskap, mindre härligt på mitten platsen i Plus.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? Vet inte om det räknas till BC-upplevelse, då träffen officiellt ställdes in, men Londonhelgen med @Sir Karlsson +1 var riktigt härligt. Mycket öl blev det ;) Att det verkligen var sista resan innan total nedstängning gjorde det inte direkt sämre.
  2. Bästa loungen?PriorityPass-lounge på CRL.
  3. Sämsta loungen? SAS-lounge på ORD.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
MALL
  1. Hur många flygningar har du gjort? 12
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 16,494 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, LOT och Czech Airlines i inbördes ordning
  4. Nya flygplatser besökta under året? ICN och BRU
  5. Nya flygbolag testade under året? 0
  6. Nya besökta länder? Sydkorea och Belgien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 21
  8. Bästa hotellvistelse? Tråkigt nog Hilton Slussen (Fanns bra mycket roligare saker bokade)
  9. Sämsta hotellvistelse? First Hotell Witt Kalmar
  10. Bästa reseminnet? Ensamresa till Seoul som spontanbokades på fyllan.
  11. Sämsta reseminnet? Stängning av barerna kl 22:00 i Prag...
  12. Största överraskningen? Hur rolig partystad Bryssel är.
  13. Annat "första gången" under året? Hyrt en stuga i Småland och blivit SAS EBG
  14. Mål för 2021? Flyga första klass.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Fått guldstatus hos SAS
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? Champagnetråden, säger allt om det här året...
  2. Bästa loungen? Asiana businesslounge i Seoul
  3. Sämsta loungen? Lufthansa på Tegel.
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? 1 månad i Asien
  2. Bokade resor som fått ställas in? SQ i C till Bali, runtflackande i Asien och hem från Taipei med EVA i C
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Roadtrips, lite hotell i Sverige men blev 3 st stugvistelser i Stockholms skärgård, Småland och Linköping.
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? Ens underbara vänner man fick semestra med på ett annat sätt än när utlandsvistelser inte var lika tillgängliga.
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? Semestrat i Sverige
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? Nej.
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Att få njuta av och se nya platser, klyschigt men sant.
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Då blir det nog Bali, som siktet är inställt på November 2021.
Det här året började så jävla bra för mig i resväg, fram till den 1/3 hade jag gjort en resa till Seoul, weekends i London, Bryssel och Berlin vilket får ses som väldigt bra för någon i min position. Sommaren var uppbokad för att maxa mina 4 veckors industrisemester med SQ från London via Singapore till Bali och hem från Taipei med EVA i business :(

Skärmavbild 2020-12-15 kl. 04.42.18.png
 

LPC123

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 12
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 25781
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? Velena int Maldiverna
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? Maldiverna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 10
  8. Bästa hotellvistelse? Meeru Island Resort
  9. Sämsta hotellvistelse? -
  10. Bästa reseminnet? Första men inte sista besöket på Maldiverna
  11. Sämsta reseminnet? -
  12. Största överraskningen? Flygplansbyte från 330 till 787 med SQ till Maldiverna
  13. Annat "första gången" under året? Deltagit på en digital träff med några i detta underbara forum!
  14. Mål för 2021? Försöka få till en längre resa under året (har några bokade men är osäker på om dom går att genomföra)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Så mycket att det inte finns plats på en rad!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? Samma som ovan
  2. Bästa loungen? Inte den bästa men bäst i år SQ business på Changi
  3. Sämsta loungen? SAS Gold på Landvetter
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? Kalifornien med hela familjen ( barnens första business resa)
  2. Bokade resor som fått ställas in? Kalifornien i juli 2020
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Stugan på Österlen och Västkusten
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? -
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? Golf, golf och golf (mer än någonsin runt om i Sverige)
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? nej. Fortsätter samla för att ta igen så mycket som möjligt när världen återgår till mera normalt
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Att få krypa ner i en flygplansstol och slappna av med dryck, film och mat
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Maldiverna eller Chicago
map.gif
 

Big Birger

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 2
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 3 372
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS
  4. Nya flygplatser besökta under året? Nej
  5. Nya flygbolag testade under året? Nej
  6. Nya besökta länder? Nej
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 11
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Slussen
  9. Sämsta hotellvistelse? Hilton Slussen
  10. Bästa reseminnet? Att äntligen få vara uppe i luften igen
  11. Sämsta reseminnet? Flyga med ansiktsmask är ingen höjdare.
  12. Största överraskningen? Tidpunkter för återbetalningarna från inställda resor med SAS
  13. Annat "första gången" under året? Spelade golf i Spanien
  14. Mål för 2021? ANA First i september 2021
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Optimeringen av Curve/Revolut/Mastercard
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? @Berglund flygande holländar-projekt
Hade tråden varit "Ditt inställda reseår 2020" kunde jag berättat om resan i juni för 5 pers i Business till Tokyo och hem från Okinawa via Seoul. Eller resan med nya A321LR till Boston. Eller långhelgen i Shanghai. Eller dagarna i St. Petersburg där vi skulle dricka vodka och äta rysk kaviar. Men nu gör jag inte det utan döljer istället min bitterhet med stil.
 

FilipJ

Medlem
Hade ju tydligen missat att göra denna 2019!
  1. Hur många flygningar har du gjort? 11
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 14.476 miles, 34h i luften.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Thai Airways, Brussel Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? BKK, HKT
  5. Nya flygbolag testade under året? Thai Airways
  6. Nya besökta länder? Thailand
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 15-ish
  8. Bästa hotellvistelse? Santhiya på Koh Yao Yai
  9. Sämsta hotellvistelse? Tänker inte gnälla på en enda i år.
  10. Bästa reseminnet? Thailand veckan innan lockdown påbörjades!
  11. Sämsta reseminnet? Allt som varit iväg i år har varit bra.
  12. Största överraskningen? Framflyttade till 1A-K i Thais 747 trots att vi inte lyckades boka. En dröm som gick i uppfyllelse!
  13. Annat "första gången" under året? First First! Och första longhaul business också. Flugit Cessna 172 för första gången! Fick till och med spaka.
  14. Mål för 2021? Komma iväg på bröllopsresan som vi ser hemskt mycket fram emot. Tror det är dags att boka en reservresa mer i närområdet...
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Hjälp med alla bokningar och tips - till synes och sist första klass hade inte varit möjligt annars.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? Har tyvärr inget. Missat alla digitala träffar :(
  2. Bästa loungen? På ett sätt guldloungen på BRU, kanske för att den var mest behövlig.
  3. Sämsta loungen? Thai inrikes på BKK eftersom jag ställt in mig på dusch och förstaklass lounge... 086A44EC-4642-476F-A703-6A6BB0DC7849.png
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? Familjeresa till Loire-dalen för att dricka vin och njuta av naturen. Även julfirande i Piteå.
  2. Bokade resor som fått ställas in? Sundsvall och Paris i mars, Loire i april, Piteå i december.
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Köpt hus och fokuserat på det istället.
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? Mycket matlagning har gjort mig bättre på att laga god mat, och det är ju normalt sett en anledning att resa.
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? Köpt hus som sagt, umgåtts med de nära.
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? Fick förlängt EBG, så det har inte riktigt behövts. Normalt beteende med SAS Amex och MC (normalt i BV-bemärkelse, inte normalt för normala människor kanske...)
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Skaka hand, kramas, resa, gå på krogen...
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Som sagt står bröllopsresan i april-maj högst på agendan, så får jag den är jag nöjd.
 

chaudi

Medlem

MALL

  1. Hur många flygningar har du gjort? 6
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 17 881
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Swiss, Asiana, Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? SIN, ICN, NRT
  5. Nya flygbolag testade under året? Asiana, Singapore
  6. Nya besökta länder? Singapore, Sydkorea, Japan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 6
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Conrad Singapore
  9. Sämsta hotellvistelse? Narita Tobu Hotel Airport
  10. Bästa reseminnet? Födelsedagsfirad på Singapore Airlines.
  11. Sämsta reseminnet? Känna sig krasslig under resan strax innan alla länder började stänga för corona (Nej, jag hade inte COVID). Airbus 350 ändrades till en gammal 777 och flyttades en timme.
  12. Största överraskningen? Få hummer thermidor på flyget trots att Singapore mejlat ett par timmar innan om att det inte skulle vara någon Book the cook p.g.a. COVID
  13. Annat "första gången" under året? Första Conrad.
  14. Mål för 2021? First first?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Den enda resa som gjordes hade nog inte blivit av, kunde också boka business i ett nattflyg.
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen? Får nog bli Singapora Airlines på Changi (Silverkris lounge?)
  2. Sämsta loungen? ANA på NRT, hade oturen att vara där strax innan COVID slog till rejält så det mesta var bortplockat tyvärr.
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? Resa till Kanada, besöka bl.a. Yukon och Dawson City
  2. Bokade resor som fått ställas in? Resa till Kanada, besöka bl.a. Yukon och Dawson City
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Sett mer lokala saker och spenderat mer tid i stugan.
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? Hävvi i Glen
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? Sett mer lokalt, gått mer i skogen.
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? Dragit ner på Eurobonus och ökat SJ Prio
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Business class, socialt umgänge
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Kanada
map
 

FF#1

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 14
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 4779 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS
  4. Nya flygplatser besökta under året? Ingen
  5. Nya flygbolag testade under året? Inget
  6. Nya besökta länder? Inget
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 9
  8. Bästa hotellvistelse? ? Quality stadshotellet i Skellefteå, 3 av tre vistelser gav uppgradering till Deluxrum med bastu vilket är nice.
  9. Sämsta hotellvistelse? ?
  10. Bästa reseminnet? Inget värt att berätta
  11. Sämsta reseminnet? Inget värt att berätta
  12. Största överraskningen? Inget värt att berätta
  13. Annat "första gången" under året? Engångsförpackad frukost på ett "bättre hotell"
  14. Mål för 2021? Kvala om för SAS Eurobonus guld för 10 året på ett eller annat sätt...
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? BC träff online, är ju kul att kunna hålla kontakten trots pågående pandemi och inga resor
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Executive Lounge Gdansk Airport
  3. Sämsta loungen? SAS Arland T4 Kniper även den titeln med god marginal.
Covid-19 frågor:
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? Det får vi se...
  2. Bokade resor som fått ställas in? Massvis med resor, vart 14 segment istället för de normala ~70.har inte varit på ett flyg sen 9 februari.
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Skoter äventyr, båtliv och stugliv. Har varit onormalt mycket ute i skogen.
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? Måste erkänna att det har varit rätt skönt att ta det lugnt... men nu drar det i restarmen igen. Har upptäckt massa fina ställen i naturen både här runt hemmavid och i finska stugan. köpt två stycken hammokar med myggnät, tarp och tillbehör. Sjukt smidigt att bara knyta upp mellan två träd och sova gott.... har blivit onormalt många campingnätter.
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? se ovan
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? Handlat mest på Coop, planerar att föra de poängen till Nordic Choice för att klara behålla status där. EB poäng har jag så det räcker. Det lilla jag flög + kreditkorten räckte till att återkvala till SAS guld, innan de bestämde att förlänga status där nu när det knappt blir några nätter.
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Leva som "normalt" med allt vad det innebär.
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Förutsatt att Covid och dess problem upphört att existera i morgon... Genomfört julresan som fick ställas in.
    Flyg till San Fransisco för att besöka vänner, köra Highway 1 till LA för att fira jul med släkten, sen flyg till Miami för nyår där.... tre veckor i USA.
 

Mikado

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 7
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? -
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Norwegian, BRA, Ethiopian
  4. Nya flygplatser besökta under året? ADD, SEZ
  5. Nya flygbolag testade under året? Ethiopian
  6. Nya besökta länder? 1
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 22
  8. Bästa hotellvistelse? Grand hotel eller Kempinski Seychellerna
  9. Sämsta hotellvistelse? Clarion Oskarshamn
  10. Bästa reseminnet? En vecka på Seychellerna, drömresmål sedan länge och sista resan innan pandemin
  11. Sämsta reseminnet? Nedgradering och dålig service på Hilton Slussen (om staycationreseminne räknas)
  12. Största överraskningen? Måste ju säga pandemin.
  13. Annat "första gången" under året? Första gången som vuxen som jag spenderat hela sommaren i Sverige :)
  14. Mål för 2021? Anländer en bebis till familjen i början på året, vår förhoppning är att ta en månad föräldraledighet utomlands till hösten. Måste ju också behålla målet från 2020, att ge mamma en businessclassresa i 60-årspresent.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020? Bokade Grand hotel via Virtuoso och fick så fin uppgradering!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse? När jag NÄSTAN fick bli månadens värvare, mitt nummer blev till och med valt, men just den gången var det numren som inte blev valda som utsågs till värvare :D
  2. Bästa loungen? Valet står mellan loungen i Addis och loungen på Seychellerna och ja, får väl välja Addis men ingen var någon höjdare. Seychellerna hade trevlig utsikt i och för sig!
  3. Sämsta loungen? Se ovan :)
Covid 19 frågor
  1. Resa man sett fram emot som nu blir efter Covid-19 istället? Vi hade nog haft ett nästan resefritt år även utan corona pga graviditet, men det jag längtar efter mest nu är faktiskt Grekland och Polen. Får se vad det blir för långresor med bebis sedan...
  2. Bokade resor som fått ställas in? Inga!
  3. Hur har du semestrat när flygresor varit ett minmum? Hyrde bil och bilade ner till Skåne via Öland, och haft en hel del staycations.
  4. Bästa upptäckt på "hemmaplan" under Covid-19? Hur fina promenadvägar jag har alldeles runt knuten
  5. Vad har du gjort istället för att resa "som tidigare"? Vältajmad graviditet
  6. Har du lagt om strategin för insamlande av poäng pga pandemin? Bryr mig inte lika mycket om vad som ger poäng, orkar inte anstränga mig som tidigare. Nog kombo av att vi inte vet hur vi kommer resa framöver pga tillökningen i familjen och corona.
  7. Vad saknar du mest från livet "innan" Covid-19? Att umgås med nära och kär.
  8. Om du fritt kunde resa vart som helst i världen just nu, vart skulle du åka då? Ingenstans, för höggravid för sådant just nu. Som sagt vältajmad bebis utifrån resesynpunkt :)
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? 7
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 4500
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS
  4. Nya flygplatser besökta under året? Kiruna
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 6
  8. Bästa hotellvistelse? Enbart bott på stadshotellet i Skellefteå
  9. Sämsta hotellvistelse? Se fråga 8
  10. Bästa reseminnet? Att äntligen komma till Kiruna och se naturen i området.
  11. Sämsta reseminnet? -
  12. Största överraskningen? Att jag var i Sverige hela året
  13. Annat "första gången" under året? Första året i livet jag inte var utanför Norden.
  14. Mål för 2021? Att kunna åka iväg till Sydafrika igen.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2020?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen