Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 14199
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, United, Lufthansa, Air Baltic
Nya flygplatser besökta under året? : AGH, ORD, RIX, MSQ
Nya flygbolag testade under året? : United, Air Baltic
Nya besökta länder? : Belarus
Antal hotellnätter/övernattningar? : 19
Bästa hotellvistelse? : Jag blir alltid glad när jag kommer till Clarion Arlanda
Sämsta hotellvistelse? : Ingen (tack och lov)
Bästa reseminnet? : - Långweekend med polarna till Chicago kring Valborg, härlig stad och sköna kompisar.
Sämsta reseminnet? : - SAS strejken, vi förlorade förvisso bara 2 timmar på resan men det fanns ju en viss oro som gnagde under tiden.
Största överraskningen? : Smidigheten och genomförandet SAS visade upp vid strejken, vi befann oss i Chicago och inom 30 minuter från första kontakten hade vi alla fått nya bokningar för hemresan.
Annat "första gången" under året? : Besök i gamla Sovjetunionen "på riktigt", bl.a. inte så många som talar engelska i Minsk...
Mål för 2020? : En härlig tripp till Sydkorea och Taiwan
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Blev "Billhoppare"
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Får hänga på i hyllningståget för alla fantastiska reseberättelser man fått till sig under året.
Bästa loungen: Loungen i Riga är faktiskt riktigt trevlig i all enkelhet.
Sämsta loungen: Jag har ju rest inrikes med SAS så det räcker väl som svar...
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 46 307 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Swiss, Lufthansa, Air China, United
Nya flygplatser besökta under året? : San Fransisco SFO, Belgrad BEG, Phnom Penh PNH, Budapest BUD
Nya flygbolag testade under året? : United
Nya besökta länder? : Ungern, Kambodja, Serbien
Antal hotellnätter/övernattningar? : Gissningsvis 30-35
Bästa hotellvistelse? : The Clift Royal Sonesta Hotel, San Fransisco. (Enda "finare" hotellet under året)
Sämsta hotellvistelse? : Eighty8 Hostel. Första natten i Kambodja och tillika första vägglössbetten.
Bästa reseminnet? : Bergsvandring i Schweiziska Ticino
Sämsta reseminnet? : Tappade bort kamera, jacka och solglasögon på resa till/från Manchester... Aj, aj, aj! DYRT
Största överraskningen? : Åkte till Budapest för att springa marathon. Det trodde jag aldrig att jag göra...
Annat "första gången" under året? : Stoppad av gränsvakt mitt i öknen efter att besökt Salvation Mountain, öster om Palm Springs. Mitt resesällskap hade glömt sitt pass på hotellet, så det blev aningen spänt...
Mål för 2020? : Besöka södra halvklotet för första gången.
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Återkvalificering till fjärde året som EB guld, på en studentbudget
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Långa, långa trådar om saker som gemene man hade tyckt varit synnerligen ointressant, men som är otroligt hett på BC
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 64 342 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa
Nya flygplatser besökta under året? : Tokyo/Narita , Shanghai/Pudong, Krakow/ John Paul Intenational, Rome/Leonardo da Vinci, Alicante , Nice / Nice cote d'azur, London /Stansted, Dublin
Nya flygbolag testade under året? : -
Nya besökta länder? : Kina, Japan, Spanien, Irland
Antal hotellnätter/övernattningar? : Gissningsvis 50-60
Bästa hotellvistelse? : Imperial hotel Tokyo
Sämsta hotellvistelse? : Red roof Inn, Indianapolis east. Kallt och skumt område, bara drive through efter 20:00 på kvällarna.
Bästa reseminnet? : 3 dagar i Nashville med bra musik, mat och sällskap.
Sämsta reseminnet? : -
Största överraskningen? : Hur många kineser som kan samlas i Shanghai för att fira "Partiets" 70 årsdag.
Annat "första gången" under året? : -
Mål för 2020? : Resa i mer i Asien/Idonesien. Resa First class för första gången.
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Återkvalificering till Diamond.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Intressant trådar med mycket matnyttigt.
Bästa loungen: Star Alliance Rome-Fiumicino. Bra mat och dryck plus bra/snabb service.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 103 477 miles (Nytt PB och första gången över 100 000 miles på ett år!)
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Thai Airways, Air New Zealand, Pacific Island Air, ANA, Singapore Airlines, EVA Air, SWISS, Air France, Aeroflot, Olympic Airways, Austrian
Nya flygplatser besökta under året? : AKL, EWR, ZQN, SIN, SKG, HER, HND, PEK, CGK, TPE
Nya flygbolag testade under året? : ANA, EVA Air, Air New Zealand
Nya besökta länder? : Taiwan, Nya Zealand
Antal hotellnätter/övernattningar? : 52
Bästa hotellvistelse? : Cavo Olympo, Litochoro och Sofitel Viaduct Harbour, Auckland
Sämsta hotellvistelse? : Louis Fitzgerald utanför Dublin var ingen höjdare tillsammans med Hilton Newark. Amerikanska badrum är ett mysterium.
Bästa reseminnet? : Nya Zealand samt mina utsläppsflygningar under året. Framförallt ANA F och SQ's nya och gamla Suites samt SQ 21/22 med vändande flyg. Restaurangen där vi åt i Elounda. En skön liten grekisk herre som var supertrevlig och drev en liten familjerestaurang. God mat och fin utsikt så jag tror vi åt där 3 eller 4 gånger.
Sämsta reseminnet? : Varit föskonad från riktigt dåliga upplevelser i år. Inget krångel och inga förseningar. Maten i LH F är dock en klassiker samt att vi inte kunde genomföra vår sightseeing flygning till Milford Sound pga. vädret.
Största överraskningen? : Att jag tyckte ANA F var bättre än SQ's nya Suites.
Annat "första gången" under året? : BC-träff i Hong Kong. SQ21/22 med vändande flyg.
Mål för 2020? : Svårt, kommer bli ett lugnt år på resefronten pga. jobbyte samt att jag testat det mesta nu. Se mer av Europa kanske.
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : SQ nya och gamla Suites.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Dom Perignon P2 2002 i Executive Loungen på Conrad Hong Kong under BC-träffen. Tack @simon_says91 och @Viking75
Bästa loungen: Tråkigt men sant, FCT is the shit följd av Senator E-piren, ZRH och Air New Zealand loungen på AKL.
Sämsta loungen: Fortfarande Library Lounge på NCE. Premium Plaza på CGK pga. utebliven AC och naturligtvis Air China's first class lounge, PEK.
Sista flighten för året blev ARN-FRA igår, så here goes:
Hur många flygningar har du gjort? : 37
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 15 795 NM/18 180 imperial miles/29 252 km
Vilka flygbolag har du flugit? : Air Dolomiti (2), Air Malta (1), Air Nostrum (SAS) (1), Austrian (2), Eurowings (9), Lufthansa (14), SAS (1), SWISS (6), TUIFly (Eurowings) (1)
Nya flygplatser besökta under året? : Rom-Fiumicino (FCO), Malta (MLA), Pristina (PRN), Tallinn (TLL)
Nya flygbolag testade under året? : Air Malta, Air Nostrum (SAS)
Nya besökta länder? : Kosovo, Malta
Antal hotellnätter/övernattningar? : 29
Bästa hotellvistelse? : Swiss Diamond Hotel, Pristina - Både jag och kollegan blev uppgraderade till Juniorsviter. Rummet var större än mina tre första lägenheter.
Sämsta hotellvistelse? : Hotel Pavone, Angera (Italien) - Svajigt WiFi på rummet
Bästa reseminnet? : Barcelonahelgen var trevlig i år igen.
Sämsta reseminnet? : Tre timmars försök, inklusive tre avisningar och två extra tankningar, att komma iväg från Landvetter med en A220 i snöfall och sidvind (dålig kombination).
Största överraskningen? : Överraskningstårtan jag fick på min 40-årsdag i Bryssel.
Annat "första gången" under året? : -
Mål för 2020? : Australien.
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Stalkat palmen tre helger under oktober, i fyra länder.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelona.
Bästa loungen: Senator E på Zürich.
Sämsta loungen: Businessloungen hemma på Köln/Bonn var ingen höjdare, åtminstone inte på morgonen.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?: 90 360
Vilka flygbolag har du flugit?: SAS, Singapore Airlines, ANA, Finnair, British Airways, Etihad, Ethiopian och Air China
Nya flygplatser besökta under året?: ADD, SEZ, HEL, KIX, HND, AUH, AMS och KIX
Nya flygbolag testade under året?: ANA, Finnair, British Airways, Ethiopian, Air China, Etihad
Nya besökta länder?: Seychellerna och Sydkorea
Antal hotellnätter/övernattningar?: 28
Bästa hotellvistelse?: Doubletree by Hilton Seychelles
Sämsta hotellvistelse?: Något transithotell på PVG, högst oklart vad det hette. Sängen var hård som en sten.
Bästa reseminnet?: Seychellerna med ''frugan'' och nya sviterna på Singapore Airlines A380.
Sämsta reseminnet?: Fikade aningen för hårt och försov mig till min första klass premiär i Singapore Airlines gamla sviter.
Största överraskningen?: Hur folktomt centrala Shanghai var mitt på dagen en vanlig torsdag.
Annat "första gången" under året?: Första gången i första klass.
Mål för 2020?: Testa ANA's The Suite och besöka Sydamerika.
Detta hade inte hänt utan BC under 2019?: Hade inte rest i närheten av lika mycket som jag gjort, speciellt inte i premiumkabiner, inte blivit EBD, inte flugit First.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla reserapporter samt BC-träffen i Hong Kong.
Bästa loungen: The private room på Changi
Sämsta loungen: Okreativt men måste säga SAS T4 på Arlanda
Hur många flygningar har du gjort? : 65 (2 first LH/OZ - 7 business SIN/LH/SAS - 10 plus - 46 economy)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :70146 + 4000 mil i tjänstebilen
Vilka flygbolag har du flugit? :SAS, Alaska, Lufthansa, Singapore, Asiana, Air China, Ryanair, Bangkok Airways
Nya flygplatser besökta under året? :SIN, ICN, SLC, SEA, LPL, USM
Nya flygbolag testade under året? :Singapore, Asiana, Alaska, Ryanair, Bangkok Airways
Nya besökta länder? :Singapore, Sydkorea
Antal hotellnätter/övernattningar? :73
Bästa hotellvistelse? :Marina Plaza Helsingborg när vi firade hustruns födelsedag
Sämsta hotellvistelse? :Wyndham Pocatello US där en av gästerna hade två tvättbjörnar med sig som husdjur till frukosten
Bästa reseminnet? :Roadtrip med familjen i USA under tre veckor i augusti, från Salt Lake City via Yellowstone till Seattle
Sämsta reseminnet? : -
Största överraskningen? :Nordvästra USA, Idaho, Yellowstone, Montana, Seattle samt Tokyo utanför turiststråken
Annat "första gången" under året? :BC träffen i Barcelona, Asiana First + mycket annat
Mål för 2020? :Fler BC träffar och nya resmål
Detta hade inte hänt utan BC under 2019? :Många av resorna och BC träffarna där man träffar många trevliga vänner. När vi skulle in i United loungen på SEA, kvinnan bakom disken skrek rakt ut " Oh my good you are Star Alliance Gold all four of you" Besökt Tokyo 3 år i rad
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Tonton
Bästa loungen:FCT
Sämsta loungen: ARN T4 - firstloungen på ICN var en besvikelse