Senaste nytt

Ditt reseår 2017

I år har jag gjort ett Excelark. Det känns som något är fel i TripIT, jag tror att TripIT räknade med hela min resa i december/januari till Hawaii. Så här är min statestik för 2017 inklusive nästa veckas resa till Kapstaden.

Ändrat 2017-12-21 då jag hade missat 3 flygningar

Hur många flygningar har du gjort? 134 nu 137 segment inkl 3 nästa vecka

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 194,544 nu 195,429 miles inkl nästa vecka
Januari: Great Circle Mapper
Februari: Great Circle Mapper
Mars: Great Circle Mapper
April: Great Circle Mapper
Maj: Great Circle Mapper
Juni: Great Circle Mapper
Juli: Great Circle Mapper
Augusti: Great Circle Mapper
September: Great Circle Mapper
Oktober: Great Circle Mapper
November: Great Circle Mapper
December: Great Circle Mapper

Vilka flygbolag har du flugit?
American (AA) 15
Air Canada (AC) 9
Finnair (AY) 2
British Airways (BA) 20
Delta (DL) 1
Ethiopian (ET) 2
Hawaiian (HA) 1
Lufthansa (LH) 26
Swiss (LX) 17
Malaysian (MH) 4
Austrian (OS) 2
Qatar (QR) 4
South African (SA) 1
SAS (SK) 16
Brussels (SN) 2
Singapore (SQ) 2
United (UA) 10
26 segment är long-haul vart av 13 eller hälften är i First överraskande nog.

Nya flygplatser besökta under året? Faktisk inte, det närmaste jag kommer är utrikes från Bromma. EDIT: hade fel: WRO i Polen var ny.

Nya flygbolag testade under året? Hawaiian på en inter-island, samt Finnair long-haul

Antal hotellnätter/övernattningar?
Hilton 105 nätter + det tillkommer 5 i år
SPG har jag bott 5 nätter
IHG 2 nätter
Andra 2 nätter + tillkommer 5 nätter till

Bästa hotellvistelse? Conrad Bali var nog bäst i år

Sämsta hotellvistelse? Pappa hade bokat ett relativt sukigt hotell uppe vid Vöringsfossen.

Bästa reseminnet? Jag tror det kommer nu, nämligen Sydafrika med mamma, pappa, brorsan och sambon. Alternativt överraskningsresan med sambon till Zermatt.

Sämsta reseminnet? Inga dåliga minnen i år, i så fall ilandsproblem

Största överraskningen? Hur mycket First det har blivit

Annat "första gången" under året?
Finnair Business long-haul
Utrikes från Bromma
Singapore Airlines A380 Suites
2x betalda British Airways First, något jag hade sagt jag aldrig skulle göra

Mål för 2018? Resa mindre. Det kommer det garanterat bli. Jag släpper härmed nyheten att i april kommer Senator Junior, precis dags till min 46 årsdag i april skall jag bli pappa. Då går det inte att harva runt som nu :)

Detta hade inte hänt utan BC under 2017? Ingenting jag minns just nu.

Bonusfrågor

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det som jag glädjer mig åt härinne, har jag pratat flera gånger med grunderna om. Nämligen alla nya vänskap som skapats. Varje gång jag ser människor från BC som möts upp runt omkring i världen blir jag genuint glad, och tycker det är helt fantastiskt att BC har spelat en liten roll i att möjliggöra detta.

Bästa loungen: Jag är en sucker för FCL i Zurich, men ger även applåder till American Flagship på JFK, och särskilt deras Dining Room som var en trevlig upplevelse.

Sämsta loungen: SAS ARN T4. Hade varit bättre om alla fick 60kr till Pressbyrån eller O'leary's

Last edited:
Mål för 2018? Resa mindre. Det kommer det garanterat bli. Jag släpper härmed nyheten att i april kommer Senator Junior, precis dags till min 46 årsdag i april skall jag bli pappa. Då går det inte att harva runt som nu :)

Lite OT men ändå på sin plats med ett grattis till Junior! @ Senator

1. Hur många flygningar har du gjort? : 19
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 12.890
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Norwegian, RyanAir(!), Air Dolomiti
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Gdansk, Barcelona, Palermo
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air Dolomiti
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 40
  7. Bästa hotellvistelse? : Dolce Sitges, Spanien
  8. Sämsta hotellvistelse? : Best Inn i Bydgoczsz, Polen
  9. Bästa reseminnet? : Awardweekend till Köpenhamn med 6-åriga sonen nu i december
  10. Sämsta reseminnet? : 2 veckor i Polen på ett fullständigt uselt hotell mitt i ingenstans (se pkt 8)
  11. Största överraskningen? : Tvingades till att resa med RyanAir för att komma hem på "rimligt" sätt, första gången på 10 år
  12. Annat "första gången" under året? : Efter säkert 30 resor till Italien kom jag äntligen iväg till Sicilien
  13. Mål för 2018 : Att resa så lite som möjligt i jobbet, och så mycket privat jag bara hinner med :)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Oklart. Men alltid en inspiration.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
  2. Bästa loungen: Pontus In the Air, men bonuspoäng till Executive Lounge Gdansk för riktigt bra frukost
  3. Sämsta loungen: Gesap VIP Lounge, Palermo. Inget drickbart, och lite torra mackor att äta. Men Menzies på Arlanda ska alltid ha lite skit också.

Last edited:
Mål för 2018? Resa mindre. Det kommer det garanterat bli. Jag släpper härmed nyheten att i april kommer Senator Junior, precis dags till min 46 årsdag i april skall jag bli pappa. Då går det inte att harva runt som nu
Grattis!!

Du kommer garanterat samla in många miles i frequent parents programmet. Mestadels så samlar man poäng genom att vagga barnet timmar i sträck under nätterna. Du kan också samla extrapoäng genom att exempelvis byta bajsblöja. Möjligtvis kan du göra en MR till ett nattöppet apotek. Sen kan du bränna poängen på en förstaklassig upplevelse till Ica för att köpa blöjor!

Oavsett vad så är det enligt mig det bästa lojalitetsprogrammet att vara medlem i. Grattis än en gång!

1. Hur många flygningar har du gjort? : 86
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 68k (lägsta sedan 2011!)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Austrian, United, Norwegian, BRA, Swiss, British Airways, Widerøe, Air France (sorterat på antal)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Inte en enda :O
  5. Nya flygbolag testade under året? : BRA. För de hette Sverigeflyg sist jag flög med dem :) (Tror jag åtminstone. Jag har gjort mitt bästa för att undvika dem...)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 88
  7. Bästa hotellvistelse? : Trerummare på Parc 55 i San Francisco för bästa hotellrum, tätt följt av Kungasviten på Radisson Scandinavia Göteborg.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Scandic Karlstad. OK hotell, men det visar bara på att det inte var några ordentliga botten-napp i år. Runner-up på Quality Hotel Tønsberg, men det var mest pga minst sagt hårt festande vikingar utanför hotellet som var livat värre.
  9. Bästa reseminnet? : Två mycket nära vänner som bestämde sig för att gifta sig i Tallinn i somras (ingen är därifrån..), och samlade ett gäng från i princip hela världen. Grymt bra användning av bonuspoäng för att få dit både mig själv och ett par andra vänner.
  10. Sämsta reseminnet? : Tyvärr fått alltför bra användning av av/ombokningsbara SAS Plus biljetter på resor som behövt avbrytas pga situtation hemma för anhörig vid ett antal tillfällen.
  11. Största överraskningen? : Alla United flighter domestic USA har levererat vettig lounge och bra in-flight experience. Nu har det inte varit så många, men vi är rätt bra i Europa på att sacka skit om de amerikanska bolagens inrikes, men i First är de ofta bättre än intra-europe business på de flest sätt.
  12. Annat "första gången" under året? : Uppgradering på Starwood som gold/platinum! Även om uppgraderingen bara var till ett likadant rum på andra sidan av en glasdörr med tillgång till en riktigt usel lounge på Sheraton Pasadena, så är det första gången på två år som gold eller platinum på Starwood som jag faktiskt fått en uppgradering.
  13. Mål för 2018? : Fler "roliga" destinationer, färre "samma igen" destinationer. Hålla uppe statistiken av antal år utan fastna i Economy på longhaul.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Garanterat fler flyg länge bak i kabinen. Och ingen lounge på OneWorld/SkyTeam-flygningar via statusmatchade kort.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: Får nog bli nya Maple Leafe Lounge i Montreal. Följt av ANA i Tokyo/NRT.
  3. Sämsta loungen: SAS ARN T4.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 43
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 93520
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Qatar, SAS, Brussels, Cathay, Thai, Singapore, Lufthansa, Swiss, Virgin Australia, Turkish, Eva, Aegan
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Athen, Dubai
  5. Nya flygbolag testade under året? : Aegan
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Hmm. vet inte, ca 35?
  7. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Demansara Kuala Lumpur
  8. Sämsta hotellvistelse? : Sofitel Athens airport, stängd restaurang, gammalt och slitet, förväntar mig mer av Sofitel.
  9. Bästa reseminnet? : Att jag lyckades få till upgrade SYD-DOH på Qatars A380. Hade varit döden I eco... 14h 50 min
  10. Sämsta reseminnet? Moskva DME flygplats, kass som vanligt. Trafiken kaos som vanligt.
  11. Största överraskningen? Att jag trots reseuppehåll April-Oktober (pga tillökning) fick ihop nytt platinum med Qatar och lyckades åke over 93000 miles. kändes som ett väldigt lugnt år.
  12. Annat "första gången" under året? Swiss lounge E-piren (garanterat inte sista)
  13. Mål för 2018? : Se till att behålla Guld på SAS (sott landing från Diamant)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Skaffat MC premium mastercard, på G att boka First class award.
  15. Bonusfrågor:
  16. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Den oas av kunskap som finns, önskar det kunde vara lättare att söka I allt för att slippa med "gamla frågor". De skratt jag får av kommentarer av hotel, flyg etc från alla medlemmer. Reserapporter!
  17. Bästa loungen: Cathay the Pier
  18. Sämsta loungen: Alla på DME

1. Hur många flygningar har du gjort? : 7 (skämskudde på, har flyttat och bytt jobb)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 19944
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS och United
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Nej
  5. Nya flygbolag testade under året? : Nej
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 16
  7. Bästa hotellvistelse? : Cordis, Hong Kong. Bra fika i Loungen, trevligt gym och mycket hjälpsam personal
  8. Sämsta hotellvistelse? : Morgan Hotel, London. Slitet hotell, fick dessutom rummet en halvtrappa under marknivå.
  9. Bästa reseminnet? : Fjällvandring i Grövelsjön. STF vandrarhemmet hade bra mat och fika efter dagsturerna.
  10. Sämsta reseminnet? : SAS business stolen som jävlades lite på vägen till Hong Kong
  11. Största överraskningen? : Det finns tydligen något som heter "Swedish Massage", jag var ju tvingad att testa det i Hong Kong. Stämde väl överens med den typen av massage man faktiskt får i Sverige.
  12. Annat "första gången" under året? : Bodde på hotell med tillgång till Lounge, nu kommer jag inte kunna vara utan det heller. Betalade resa åt annan person med eurobonuspoäng
  13. Mål för 2018? : Samma mål som förra året, first first (behövde poäng till annat) och återkvalificera EBG (har redan resor inbokade för det under 2018)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Hade inte gjort den obligatoriska loungerundan på terminal 2, Heathrow. Hade inte flugit 7 i SAS plus eller högre.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Som vanligt alla reserapporter
  2. Bästa loungen: Air Canada, Terminal 2, Heathrow
  3. Sämsta loungen: Lufthansa, Terminal 2, Heathrow (alledeles för mycket folk)

I år har jag gjort ett Excelark. Det känns som något är fel i TripIT, jag tror att TripIT räknade med hela min resa i december/januari till Hawaii. Så här är min statestik för 2017 inklusive nästa veckas resa till Kapstaden.

Hur många flygningar har du gjort? 134 segment inkl 3 nästa vecka

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 194,544 miles inkl nästa vecka
Januari: Great Circle Mapper
Februari: Great Circle Mapper
Mars: Great Circle Mapper
April: Great Circle Mapper
Maj: Great Circle Mapper
Juni: Great Circle Mapper
Juli: Great Circle Mapper
Augusti: Great Circle Mapper
September: Great Circle Mapper
Oktober: Great Circle Mapper
November: Great Circle Mapper
December: Great Circle Mapper

Vilka flygbolag har du flugit?
American (AA) 15
Air Canada (AC) 9
Finnair (AY) 2
British Airways (BA) 20
Delta (DL) 1
Ethiopian (ET) 2
Hawaiian (HA) 1
Lufthansa (LH) 26
Swiss (LX) 17
Malaysian (MH) 4
Austrian (OS) 2
Qatar (QR) 4
South African (SA) 1
SAS (SK) 16
Brussels (SN) 2
Singapore (SQ) 2
United (UA) 10
26 segment är long-haul vart av 13 eller hälften är i First överraskande nog.

Nya flygplatser besökta under året? Faktisk inte, det närmaste jag kommer är utrikes från Bromma. EDIT: hade fel: WRO i Polen var ny.

Nya flygbolag testade under året? Hawaiian på en inter-island, samt Finnair long-haul

Antal hotellnätter/övernattningar?
Hilton 105 nätter + det tillkommer 5 i år
SPG har jag bott 5 nätter
IHG 2 nätter
Andra 2 nätter + tillkommer 5 nätter till

Bästa hotellvistelse? Conrad Bali var nog bäst i år

Sämsta hotellvistelse? Pappa hade bokat ett relativt sukigt hotell uppe vid Vöringsfossen.

Bästa reseminnet? Jag tror det kommer nu, nämligen Sydafrika med mamma, pappa, brorsan och sambon. Alternativt överraskningsresan med sambon till Zermatt.

Sämsta reseminnet? Inga dåliga minnen i år, i så fall ilandsproblem

Största överraskningen? Hur mycket First det har blivit

Annat "första gången" under året?
Finnair Business long-haul
Utrikes från Bromma
Singapore Airlines A380 Suites
2x betalda British Airways First, något jag hade sagt jag aldrig skulle göra

Detta hade inte hänt utan BC under 2017? Ingenting jag minns just nu.

Bonusfrågor

Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det som jag glädjer mig åt härinne, har jag pratat flera gånger med grunderna om. Nämligen alla nya vänskap som skapats. Varje gång jag ser människor från BC som möts upp runt omkring i världen blir jag genuint glad, och tycker det är helt fantastiskt att BC har spelat en liten roll i att möjliggöra detta.

Bästa loungen: Jag är en sucker för FCL i Zurich, men ger även applåder till American Flagship på JFK, och särskilt deras Dining Room som var en trevlig upplevelse.

Sämsta loungen: SAS ARN T4. Hade varit bättre om alla fick 60kr till Pressbyrån eller O'leary's
Vad jag har förstått så räknar TripIt att man åker hem mellan varje ny resa. Vilket gör att om man åker mellan flera resmål (utan att åka hem emellan) och delar upp det i olika resor i tripit så räknar den ändå att man åker hem mellan resorna.

Ex. Flyger man till Hongkong är där några dagar och sedan flyger direkt vidare till tex NZ för en annan anledning och man delar upp dem i två olika resor räknar TripIt.
TripIt: Sverige-Hongkong-Sverige, Sverige-NZ-Sverige
Fast igentligen har man bara åkt: Sverige-Hongkong-NZ-Sverige.

Det kan snabbt bli stora fel om tex en check-in för ett hotell hamnar innan flyget landar.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 26
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : -
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS och United
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Milano (både LIN och MXP), Houston, Washington, Cancun, Belize City, Malmö, Berlin
  5. Nya flygbolag testade under året? : United
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 100+
  7. Bästa hotellvistelse? : Clarion Arlanda överraskar positivt varje gång.
  8. Sämsta hotellvistelse? : The Westin Washington Dulles Airport, allmänt slitet och kass restaurang
  9. Bästa reseminnet? : Lugnet i Bardolino
  10. Sämsta reseminnet? : Blev matförgiftad av en clam chowder som jag intog i en av United´s lounger i Houston vilket gjorde mina första 48 timmar i Washington till ett enda långt besök på hotellmuggen.
  11. Största överraskningen? : Washington med alla monument och museum
  12. Annat "första gången" under året? : Italien, lär bli många återbesök där.
  13. Mål för 2018? : First first, hoppas kunna boka om min resa till Santiago (via GRU) till Lufthansa First
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Fixat min första 2-4-1 voucher samt bokat open jaw bonusresa till Santiago och hem från Buenos Aires. Uppgraderade min biljett till Washington från Plus till Business med ett bud som gick igenom.

Toppen