Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 110 926 mi
Vilka flygbolag har du flugit? : Finnair, Norwegian Air Shuttle, Qatar Airways, Scandinavian Airlines System, Norwegian Air International, Air New Zealand, Jetstar Airways, China Southern Airlines, All Nippon Airways, Lufthansa, Jetstar Japan, Air Berlin
Nya flygplatser besökta under året? : Rarotonga, Hawke's bay, Wellington Int, Pisa Int,
Nya flygbolag testade under året? : Jetstar
Antal hotellnätter/övernattningar? : Ingen aning. 40?
Bästa hotellvistelse? : Uppgradering till svit på Cordis Langham Place (Mong Kok, HK) precis när jag behövde det som bäst.
Sämsta hotellvistelse? : Glömt och förlåtet (efter personligt samtal med hotellchefen).
Bästa reseminnet? : En dance-off mellan Samoa, Cook Islands, Fiji och Nya Zealand. Alternativt att dansa in nyåret till Long Train Runnin' framförd live med typ ukulele, bongo-trummor och elorgel.
Sämsta reseminnet? : Air Berlin i konkurs och biljett via Supersavertravel/Svenska Resegruppen. Fy vilken usel "resebyrå" när något går fel.
Största överraskningen? : Använde reseförsäkringen på kortet för första gången någonsin och blev glatt överaskad hur smidigt ERV hanterade ärendet.
Annat "första gången" under året? : Firat nyårsafton två gånger samma år (Steg på ett plan på nyårsdagen, korsade datumlinjen, "tjänade" 24h och landade på nyårsafton.)
Mål för 2018? : Att förnya status i OW och *A trots att jag har "flygförbud"
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ?
Vilka flygbolag har du flugit? : Asiana, Air China, Austrian, BRA, United, Virgin America, Norwegian, Primera Air, Phillipines Airlines, SAS, Swiss, Lufthansa, LOT, Eurowings
Nya flygplatser besökta under året? : MPH, MNL, LAS, ICN, HNL, WAW
Nya flygbolag testade under året? : Primera Air, Asiana, Air China, LOT, Virgin America
Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 55
Bästa hotellvistelse? : The Upper House Hong Kong, ett helt makalöst Hotell som rankas enligt mig som #1 i världen.
Sämsta hotellvistelse? : MGM Las Vegas, Riktigt Sunkigt
Bästa reseminnet? : Vår resa till Honolulu med Asiana via Seoul för någon vecka sedan.
Sämsta reseminnet? : Sämsta flygbolagen som jag aldrig kommer resa med igen är Primera Air (riktigt bedrövligt) samt Philippines Airlines (som hade förseningar på över 1 timma, 3 av 4 flighter när jag flög dem i våras.)
Största överraskningen? : Air China Business Class, långt mkt bättre än vad jag förväntat mig baserat på de reviews jag läst.
Annat "första gången" under året? : Provade Rödbetsölen på SAS som definitivt var annorlunda
Mål för 2018? : Bocka av fler nya flygbolag i C och kanske göra en första First
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Av Businessclass.se har jag fått massa inspiration till Awardresor samt ovärderliga tips och råd.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: "Posta din lyckade awardbokning"
Bästa loungen: Amex Centurion Lounge by Pontus på Arlanda, Magisk. (det bästa som hänt Arlanda)
Sämsta loungen: United Club på Mcarran International
124 flighter och en bit över 120K miles tror jag idag, men har ett par flygningar kvar iår. Skulle tippa på 130 flighter om jag inte behöver köra någon mer oplanerad utflykt med jobbet kommande 2 veckor
Kommer en hård summering när nya året är klart, har en del nya trevliga hotell att testa innan dess