Senaste nytt

Ditt reseår 2014

Hur fick du ihop den ekvationen? Borde väl vara ca 110.000 km om det är 70.000 miles?

ha ha, I have no idea faktisk :D

Jag importade också, fick lägga in 10% manuellt.
Det stora I-lands problemet ligger i att avgångstiderna och ankomstiden blev 00.00 på 75% av flygningarna vilket gör att viss statistik visar fel.
Vet inte om jag orka editera allt manuellt där, får se om jag har extremt långtråkigt någon dag.

Jag mailade jetitup.com och han fixade 00:00:00-problemet over natten! :)

255 av mine 295 flights ble importerad, och han lovade att fixe dom manglande flygplatsene ASAP.

1. Hur många flygningar har du gjort? 23
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 47479
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swissair, Alaska Airlines, United, Malaysia Airlines, Austrian
  4. Nya flygplatser besökta under året? Chicago ORD, Anchorage ANC, Las Vegas LAS, San Francisco SFO, Honolulu HNL, Guam GUM, Manilla MNL, Kuala Lumpur KUL, Phuket HKT, Wien VIE, Las Palmas LPA
  5. Nya flygbolag testade under året? Alaska Airlines, United, Malaysia Airlines, Austrian
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? 54
  7. Bästa hotellvistelse? Radisson Blu Plaza Panwa beach, Phuket
  8. Sämsta hotellvistelse? Radisson, Modesto, CA
  9. Bästa reseminnet? Att påbörja en RTW på bröllopsnatten
  10. Sämsta reseminnet? Skicket på den hyrbil jag hämtade ut på Las Vegas LAS (Alamo)
  11. Största överraskningen? Hur bra United är. Från webbsida till leverans.
  12. Annat "första gången" under året? Transatlantisk Business. Jorden runt. Nått EuroBonus Silver.
  13. Mål för 2015? Fortsätta lågsäsongsstrategin, besöka Västindien
Allt resande 2014 blev privat.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 75st, rekord för min del.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 41250 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS,Blue1, Braathens regional, Lufthansa och Widerø
  4. Nya flygplatser besökta under året? : ALC, MRS, MXP, BRU, DUB, HAM, SVG, OSL, IAD cog ORD
  5. Nya flygbolag testade under året? : Braathens regional och Widerø
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ca 20st, har dålig koll på hotell.
  7. Bästa hotellvistelse? : Wyndham Grand i Chicago.
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : En weekend i Aix en Provence.
  10. Sämsta reseminnet? : -
  11. Största överraskningen? : Aix en Provence var verkligen en stad i min smak. Tror till och med att det är min nya favorit stad i Europa.
  12. Annat "första gången" under året? : Känns som att jag kan rabbla upp hur mycket som helst, men mest anmärkningsvärt för egen del är att jag fått sitta på jumpseat på både A330 och A340, flugit turbopropp för första gången, drabbats av flera inställda flighter, fått kompensation enligt EU261/2004 2ggr samt att SAS fått äran att bli det första bolaget jag flugit med över 100ggr.
  13. Mål för 2015? : Boka något trevligt med mina EB-poäng.

Hur många flygningar har du gjort?
49 st varav 15 Y, 6 Y+, 27 C och 1 F

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
67741 miles

Vilka flygbolag har du flugit?
British Airways 36,7 %
Scandinavian Airlines 12,2 %
American Airlines 8,2 %
Air Berlin 8,2 %
Qantas 8,2 %
Malmö Aviation 8,2 %
Cathay Pacific 6,1 %
Qatar Airways 6,1 %
Nextjet 4,1 %
Hawaiian Airlines 2,0 %

Nya flygplatser besökta under året?
ASP, AYQ, BNE, CNS, DOH, JKG, OGG, SYD

Nya flygbolag testade under året?
Cathay Pacific, Nextjet, Qantas, Qatar Airways

Antal hotellnätter/övernattningar?
36 nätter

Bästa hotellvistelse?
Utan tvekan hotellet Longitude 131 vid Uluru - Ayers Rock

Sämsta hotellvistelse?
Sheraton London Heathrow

Bästa reseminnet?
Australien-resan

Sämsta reseminnet?
Förkylning som gjorde att jag tappade rösten på TP-run till OGG/HNL med farfar, pappa och @xmit.

Största överraskningen?
När jag fick tillbaka min iPad på posten tillsammans med ett personligt brev från piloten på BA001.

Annat "första gången" under året?
SAS Plus inrikes, Australien

Mål för 2015?
Prova Malaysian Airlines. Flyga A380 första gången. Återkvalificera till BAEC Gold, vilket kan bli svårt, då det blir mycket bonusresor. Japan för första gången.

Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
Försening hem från Farnborough med BC-gänget i Galleries First och att försöka bli re-routad hem LHR-DOH-ARN med @agehall.

Bästa loungen?
Cathay The Wing Hong Kong

Sämsta loungen?
SAS Inrikes lounge ARN T4

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 78 legs, 18 med SK
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ingen aning
3. Vilka flygbolag har du flugit? : TF, SK, LH, LX, AF, BA, IB
4. Nya flygplatser besökta under året? : Shanghai
5. Nya flygbolag testade under året? :
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 70
7. Bästa hotellvistelse? : ingen som sticker ut
8. Sämsta hotellvistelse? : se ovan
9. Bästa reseminnet? : se ovan
10. Sämsta reseminnet? : se ovan
11. Största överraskningen? : Att man inte fått igång wi-fi på samtliga SK flyg
12. Annat "första gången" under året? : Förlorat bagage
13. Mål för 2015? : Sluta flyga helt i jobbet, endast privat.

Bonusfrågor:

1. Bedste/gode BusinessClass.se/dk/no-oplevelser: Bra info hela tiden.
2. Bedste loungen: FCT
3. Værste loungen: TF GOT

Skulle säga att 2014 har varit mitt överlägset mest produktiva reseår, och faktiskt det enda år som fördelningen mellan antalet Economy och Premium (SAS PLUS inräknat) flygningar har varit 50/50

1. Hur många flygningar har du gjort? : Det blir 42 flygningar mot årets slut.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 74448 miles enligt GC-Map. Brukar annars ligga runt 40K miles per år.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : I kronologisk ordning blir det KLM, Finnair, JAL, Singapore Airlines, Cathay Pacific, Air France, SAS, United, SWISS, Turkish Airlines, Air Berlin, US Airways, EVA Air, TAP Portugal och Aegean Airlines.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : BUD, HND, HKG, DUB, SNN, EWR, GVA, JFK, LGA, DCA, TPE, BKK, ATH
  5. Nya flygbolag testade under året? : Japan Airlines, Singapore Airlines, Cathay Pacific, United, US Airways, EVA Air och Aegean Airlines
  6. Antal hotellnätter? : 52 nätter, men då räknar jag även med andra boendeformer så som Airbnb, kapselhotell och det enstaka vandrarhemmet. Men räknar man endast hotell blir det 23 nätter.
  7. Bästa hotellvistelse? : Väldigt svårt att säga då jag faktiskt inte bott på några bättre hotell. Men hotellet jag var nöjdast med var Park Inn London Heathrow, som nyligen renoverats. Stort och fräscht Business Class rum inrett i skönt flygtema, trevlig personal, och mycket prisvärt för 28000 Carlson Poäng per nätt. Men som sagt, inte någon extraordinär hotellvistelse.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Park Inn Harlow, utanför London. Inte nog med att hotellet låg åt helvete så var hotellet överbokat när jag dök upp, och jag fick vänta till kl 2 på natten innan de hade lyckats hitta ett annat hotell i närheten. Inte kul alls när man är trött efter att ha spenderat 34 timmar ombord på flygplan. Som grädde på moset var hotellet tidigare ett sjukhus, vilket märktes i korridorerna och vetskapen att folk har dött i rummet du sover i förstärkte bara den redan deprimerande miljön i hotellet.
  9. Bästa reseminnet? : Bästa flygresan var överlägset min "first first" i Cathay Pacific First Class. Makalöst bra flygning, men trots detta känner jag inget större sug av att flyga First framöver. Men när det kommer reseminnen skulle jag nominera valborgshelgen i Berlin som spenderades med ett gäng sköna svenska expats.
  10. Sämsta reseminnet? : Har inte haft några dåliga reseminnen, men när det kommer till flygningar så vill jag nog nominera min första long haul med SAS, EWR-ARN i Business. Har aldrig stött på så oengagerad personal på något annat flygbolag, där servicenivån knappt ens kunde ses som acceptabel för Ekonomiklass.
  11. Största överraskningen? : United Airlines BusinessFirst. Hade inga höga förväntningar alls om United, men väl ombord överraskades jag starkt av maten, stolen och kabinbesättningen. Jag må visserligen haft tur då flygplanet, besättningen, servicekonceptet och flygrutten var ex-Continental.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i First Class, första gången på Dreamliner, första round the world resan, första gången på ett amerikanskt flygbolag,
  13. Mål för 2015? : Har tyvärr inte kunnat sätta upp några planer för 2015 än, då jag väntas ta examen i början på året med en oviss framtid som efterföljd. Men förhoppningsvis blir det att återkvalificera för TK Elite och eventuellt försöka nå Elite Plus.

Lägger in de tre bonuspunkterna:

Bästa Lounge: The Wing First Class Lounge i Hong Kong, tätt följt av Turkish Airlines nyöppnade nedervåning på CIP Loungen i Istanbul. På tredjeplats vill jag faktiskt nominera United Club Heathrow Terminal 2. Mycket trevlig lounge med sköna fåtöljer, fin utsikt över flygplanen, bra matutbud och ett stadigt flöde av Champagne.

Sämsta Lounge: Priority Pass Loungen i Casablanca som TAP använder. Ett litet rum med kanske 20 fåtöljer, otrevlig personal som vägrade följa lounge reglerna (de vägrade släppa in gäst, trots *G), utbudet av snacks bestod av torra gamla kakor som stått ute minst en vecka. I dryckesväg fanns fisljummen Pepsi i dammiga burkar, en kontorsvattenkylare och en Nespresso maskin. Kaffemaskinen var det enda positiva med loungen, men tyvärr var kapslarna nästan slut och jag lyckades få tag på den sista. Hann dock inte dricka upp min kopp då personalen plockade undan den när jag lämnade bordet en halvminut.

Bästa BC.se Upplevelse: Hmm, har faktiskt inte varit så aktiv på träffarna detta år, så det får bli en tie mellan Foodtruck träffen och senaste Monks träffen vilka var de enda träffarna jag har dykt upp på.

[QUOTE="trekker, post: 299841, member: 3726]
  1. Sämsta hotellvistelse? : Hotell Toppen Storuman
  2. [/QUOTE]
Intressant att höra vad som var så dåligt? Jag har bott där ett antal nätter i år vid olika tidpunkter - visst är det inte något märkvärdigt, men en ok säng i ett ganska trångt rum från 1985 med ok frukost.

Jag ska lägga till några av bonusfrågorna:

Bästa loungen: CCR
Bästa BC-minnet: BCN-resan som förra året!

Hur många flygningar har du gjort? : 76 Skyteam, 62 Star Alliance, 32 One World, 12 Air Baltic, 4 Norwegian = 186
2.Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Ca 130.000
3.Vilka flygbolag har du flugit? : AF, KLM, MU, AR, TK, LH, LX, TG, SK, WF, BA, AY, CX, QF, JL, BT
4.Nya flygplatser besökta under året? : Quimper, Brest, Fukuoka, Adelaide, Melbourne, Bergen
5.Nya flygbolag testade under året? : QF, JL, WF
6.Antal hotellnätter/övernattningar? : 200+
7.Bästa hotellvistelse? : Cap Eden Roc = världsklass
8.Sämsta hotellvistelse? : Det mesta i Norge och provinsiella Sverige
9.Bästa reseminnet? : 2 veckor i Australien, Qantas generellt, Thai Business med nya säten på 777, Turkish Business, Cathay Business, maten på Japan Airlines, Swiss Business inom Europa
10.Sämsta reseminnet? : Shanghai-CPH i Business med SAS, gammal och sliten inredning, trött service, SAS Plus inom Europa, Champagne sedan länge ett minne blott, man får inte ens Gin & Tonic längre…
11.Största överraskningen? : hur dålig SAS Business är efter min första long haul med bolaget på 8 år
12.Annat "första gången" under året? : Ingen resa i First, dock alla Long Haul i Business.
13.Mål för 2015? : Resa mer! Resa mer i First!

1. Hur många flygningar har du gjort? : Katastrofalt få - räknar bara till 86 st. Måste nog dubbelkolla detta, känns som att jag missat några i min sammanställning.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ca 108k
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : BA, AA, SK, DL, UA, US, KL, AY, MH
  4. Nya flygplatser besökta under året? : MAN och PHX
  5. Nya flygbolag testade under året? : MH
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Har inte riktigt räknat, men runt 50 nätter
  7. Bästa hotellvistelse? : Hoppas på att det blir kommande på Conrad Bali...
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : Besöka FAI igen. Som att komma hem till släkt och vänner...
  10. Sämsta reseminnet? : JFK-LCY med en rejäl förkylning.
  11. Största överraskningen? : -
  12. Annat "första gången" under året? : BA F och MH F
  13. Mål för 2015? : Målet var BAEC GGL, men nu BA ändrat reglerna känns det inte rimligt...
Bonusfrågor:
  1. Bedste/gode BusinessClass.se/dk/no-oplevelser: Är inte alla upplevelser här de bästa.. :)
  2. Bedste loungen: Har tyvärr inte hittat något bättre än LHR CCR i år.
  3. Værste loungen: US loungen jag hamnade i på PHX.

Toppen