Senaste nytt

Ditt reseår 2013

*Hur många flygningar har du gjort? 78
*Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Klarar inte att räkna ut tyvärr
*Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Thai, Turkish, Norwegian, TAP och inrikes i Burma
*Nya flygplatser besökta under året? Rangoon, Mandalay,
*Nya flygbolag testade under året? Inrikes i Burma, Turkish
*Antal hotellnätter? 28
*Bästa hotellvistelse? Prince Hotel i Kuala Lumpur
*Sämsta hotellvistelse? inget
*Bästa reseminnet? Formel 1 i Kuala Lumpur
*Sämsta reseminnet? Magsjukan i Burma
*Största överraskningen? Loungen i Istanbul tror jag....
*Annat "första gången" under året? Första gången med Travelpass på SAS
*Mål för 2014? Något nytt resmål jag inte varit tidigare.

Last edited:
*Hur många flygningar har du gjort?
- 163 sträckor blev det vilket är mindre än mina 203 förra året
*Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
- 140,423 miles
*Vilka flygbolag har du flugit?
- SAS, Lufthansa, Nextjet, Ethiopian, Austrian, Air France, Brathens Regional, Air China, Swiss, Qatar, Air Canada, British Airways, Turkish Airlines, United, Gotlandsflyg
*Nya flygplatser besökta under året?
- Addis Abeba, Kairo (dock bara för mellanlandning), Mahe (Seychellerna)
*Nya flygbolag testade under året?
- Ethiopian
*Antal hotellnätter?
- 140 tror jag det blir
*Bästa hotellvistelse?
- Blir nog Conrad Rangali Island i Maldiverna som jag åker till om 3 dagar. Annars får det bli Hilton på Silhuett Island på Seychellerna. Pebble Beach Resort var inte dåligt heller
*Sämsta hotellvistelse?
- Var nog Holiday Inn på Heathrow
*Bästa reseminnet?
- Vår resa till San Francisco i somras då vi spelade golf på Pebble Beach (magiskt) och drack goda viner i Russian River Valley (Pinot Noir när den är som bäst), hustruns 50-årsdag på Seychellerna med en flaska Pol Riger Sir Winston Churchille på stranden var också helt ok (speciellt efter hon fått sitt bagage efter 6 dagar)
*Sämsta reseminnet?
- Återigen all resor i SAS Boeing 737 där jag får blåmärken på mina knän efter hur trångt det är.
*Största överraskningen?
- SAS Plus & Go (skojar):confused:
*Annat "första gången" under året?
- Provade Lufthansa First mellan München och Dubai (alldeles för kort flygning för att få ut något av detta). SAS business till San Francisco var trevligt. 13 timmar i sträck i en Boeing 737 mellan Stockholm och Seychellerna med Ethiopian (tur man bokat business), Dreamliner-debut till Doha om några dagar med Qatar blir nog spännande
*Mål för 2014?
- Resa mindre (i varje fall i jobbet), kanske se om jag kan åka jorden runt (privat) och se om jag får behålla mitt Pandionkort (vad jag nu skall med det till), kanske prova Airbus 380 för det är ett av få flygtyper jag ej provat

Runt 50.

Tydligen ca 100k miles. Känns lågt i magen men tripit räknar förmodligen rätt, flyger väldigt lite i tjänsten numera vilket nog har rubbat magens kalibrering.

SK, LH, LX, OS, OZ, CA, NH, UA, KE

LYR, AUS, IAH, KIX

Nope.

*Antal hotellnätter?
Runt 130

*Bästa hotellvistelse?
Ritz Carlton, Hong Kong. Utomhusjacuzzin på våning 118. OMG osv.

*Sämsta hotellvistelse?
Holiday Inn Express, Austin Airport. Det enda som fanns kvar. Skabbigt och stort inslag av mc-buret klientel med tveksam moralisk kompass.

*Bästa reseminnet?
I luften: NH F, den autistiskt hyperprefektionistiska uppdukningen i KE F och en flygvärdinna i OS C mellan ARN och VIE som var ett enda stort intergalaktiskt under av servicekänsla. Helt fantastisk och ibland lite galen. Jag satt i 2F, vid ett tillfälle kröp hon in på raden framför, vinklade in armen på ett akrobatiskt imponerande sätt mellan fönster och framförvarande stol för att sedan med enbart den ena handen, i ett obrutet handgrepp, lyfta upp glaset med diet coke, skjuta in en servett under och sätta ner glaset igen.

*Sämsta reseminnet?
På ett allmänt plan, Bergen, Norge. Spenderade omotiverat mycket tid där i början av året. Kronisk avsaknad av servicekänsla. Överallt. Hjälp. På ett mer specifikt plan var det irriterande (men bra jobbat, good for you etc) att en jämnårig snubbe i OZ F hinkade Sir Winston Churchill-bubblet snabbare än jag, den var slut när jag ville ha mer.

*Största överraskningen?
FCT-mättnad! Såg inte den komma. Men det är dags att hitta nya utmaningar. Bra indikation är när den personliga assistenten glatt säger "du har varit här förr, förstår jag" redan innan hon tagit emot pass och biljett i lobbyn. Och att allt känns väldigt avslappnat numera, sist blev det en supertrevlig stund i solen på plattan utanför A380an tillsammans med en glad tysk affärsgubbe och chauffören.

Och så slutade Betty på Park Hyatt Seoul. Typiskt.

NH F/Square och äntligen LH F i A380. Släppte sargen, gick utanför *A och testade KE F.

*Mål för 2014?
Vaga planer på en RTW i C, ny vända i NH F, en vända i SQ F kanske. Fler nätter på RC i Hkg är ett måste och Andaz i Tokyo ser ut att bli prima. Planerar att fortsätta utforska världen utanför min trygga *A-bubbla, en bra början blir VX i C i vinter.

17 (+ Paris över nyår). Dåligt år p.g.a. barn och nytt jobb! Blir bättre nästa år.

16155

SAS, United, Malmö Aviation

Newark (EWR), Norfolk (ORF), Ängelholm (AGH)

United

*Antal hotellnätter?
25

*Bästa hotellvistelse?
Hotell Galles i Milano.

*Sämsta hotellvistelse?
Best Western i Ängelholm.

*Bästa reseminnet?
Stannade en weekend i New York när jag ändå skulle flyga till USA på konferens. Mäktigt!

*Sämsta reseminnet?
Inget.

*Största överraskningen?
När jag fick en tvåvånings svit i Sauze d'Oulx.

Säkerligen massor! :)

*Mål för 2014?
EBG. Och att flyga long haul i F (förhoppningsvis till Japan)! Det här forumet är inspirerande! ;)

Hela 8 tror jag jag hamnar på, T&R svängar
Upp mot 140 med bil

Flyg blir det inte många
Bil ca 37 300 miles (Ca 60 000 Km)

LH, BA, AY, AB, IQ

IQ

*Antal hotellnätter?
30-40

*Bästa hotellvistelse?
Såstaholm

*Sämsta hotellvistelse?
Best Western Grand, Halmstad

*Bästa reseminnet?

*Sämsta reseminnet?

*Största överraskningen?

*Mål för 2014?
Minskat bilåkande

Hur många flygningar har du gjort?
54

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
66318

Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Polish Airlines, Lufthansa, Austrian Airlines, Turkish Airlines, Jetstar, Malaysian Airways, Thai Airways, Norwegian, India Airways, Finnair

Nya flygplatser besökta under året?
Shanghai PVG, Hong Kong HKG, Kuala Lumpur KUL, Phuket HKT, Bangkok BKK, Chennai MAA, Delhi DEL, Mumbai BOM, Moskva SVO, Aberdeen ABZ, Stavanger SVG, Bukarest OPT, Budapest BUD, Milano MXP, Bologna BLQ

Nya flygbolag testade under året?
Polish Airlines, Jetstar, Malaysian Airways, Thai Airways, Indian Airways

Antal hotellnätter?
81

Bästa hotellvistelse?
The Oberoi Mumbai & Tower Club at lebua i Bangkok

Sämsta hotellvistelse?
Mercure George Reading, UK

Bästa reseminnet?
Rundresan i Kina och Sydostasien i somras.

Sämsta reseminnet?
-

Största överraskningen?
När flygvärdinnan på Lufthansa flyget till Izmir kommer fram strax efter start från Munchen och ger mig ett meddelande från marken (ett sådant där som ser ut som om det faxats upp till cockpit där pappret är tunt och typsnittet väldigt maskinellt), de har hittat min dossier och Mont Blanc penna i Senator loungen. Allt väntade på mig vid gaten i Munchen på hemvägen.

Annat "första gången" under året?
Kvalade in mig som Star Alliance Gold genom Aegean och Eurobonus Silver.

Mål för 2014?
Att nå EBG

69
93490
SAS, United, US Airways, Swiss, Lufthansa, Brussels Airlines, Turkish, Thai, Air China, EVA, Philippine Airlines, Norwegian, Kalmarflyg
Paris CDG, Denver DEN, Palm Springs PSP, Miami MIA, Charlotte CLT, Charleston CHS, Stuttgart STR, Düsseldorf DUS, Malaga AGP, San Diego SAN, Cincinnati CVG, Malta MLA, Istanbul IST, Manila MNL, Puerto Princesa PPS, Taipei TPE, Denpasar DPS
Turkish, Air China, EVA, Philippine Airlines
*Antal hotellnätter?
137
*Bästa hotellvistelse?
Sofitel So, 2 Sathorn Road, Bangkok
*Sämsta hotellvistelse?
Holiday Inn Express Hotel & Suites Cincinnati - Mason
*Bästa reseminnet?
El Nido, Filippinerna. Meckigt att ta sig dit, men otroligt vackert, bra väder och i princip noll svenne banan i November.
*Sämsta reseminnet?
Cincinnati (Mason) med jobbet. Rejectad upgrade IHG Platinum, horribel frukost (inga alternativ), död "stad" och kass mat.
*Största överraskningen?
Gin & Tonic i Madrid, ni som varit där vet vad jag menar.
A3G, EBG, IHG Platinum, Accor Platinum
*Mål för 2014?
- Bibehålla EBG, vilket kommer bli en utmaning med kraftigt minskat jobbresande.
- Boka 2st USDM C-klass med Swiss till JNB före Q2.
- Spendera sista 90' USDM (ev. C-klass till Asien) före Q2.
- Boka och resa 2-4-1 SAS amex (troligtvis inom Europa) före juli.

Och eftersom jag en gång i tiden startade denna tradition får jag väl dra mitt strå till stacken jag också. :)

2013 har utan svårighet varit mitt mest intensiva reseår någonsin, det är inte ens någon konkurrens. 113 flygningar slutar året på och bara interkontinentalt kan jag summera 4x Asien, 3x Afrika och 1x USA, vilket egentligen är rätt absurt när man tänker på det.

Det jag också kan konstatera är att när man kommer upp i denna nivå, när man i princip besöker en flygplats varje vecka, är att allt inte alltid är riktigt lika häftigt längre. Jag tycker fortfarande om att resa (det kommer jag alltid göra) men det blir helt enkelt en annan sak.

*Hur många flygningar har du gjort? 113

*Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 138.300, vilket motsvarar 5,5 varv runt jorden eller mer än halvvägs till månen

*Vilka flygbolag har du flugit? Många...

*Nya flygplatser besökta under året? Abu Dhabi, Bombay, Dakar, Hanoi, Johannesburg, Kapstaden, Manila, Palma de Mallorca, Rangoon, Roskilde

*Nya flygbolag testade under året? Air India, Delta, Egyptair, Etihad, Hong Kong Airlines, Jet Airways, Jettime, Kenya Airways, Norwegian, Philippine Airlines, South African Airways, Vietnam Airlines (+ Privatjet för första gången)

*Antal hotellnätter? Inte räknat, men ca 40 kanske.

*Bästa hotellvistelse? Radisson Royal Hotel, Moscow. Fortfarande helt överväldigad över detta hotell som närmast kändes som någon slags Alice i underlandet-upplevelse.

*Sämsta hotellvistelse? Har inget särskilt.

*Bästa reseminnet? Att för första gången få besöka Moskva var en häftig upplevelse. Stort att få se Kreml och Moskva måste ha världens vackraste tunnelbana, och man behöver ju inte direkt trängas med andra turister. Sedan Sydafrika, och återbesök i Sydafrika. Ett land jag blivit helt förälskad i.

*Sämsta reseminnet? Egentligen inget särskilt här heller. Men att bli nedgraderad från China Airlines första klass pga flygplansbyte var väl ingen höjdare, även om jag nu fick access till förstaklassloungen och ordentlig kompensation.

*Största överraskningen? Etihad. Gillade både deras business class och första klass, professionellt men ändå innovativt och lagom avslappnat. Troligtvis bästa gulfbolaget jag testat.

*Annat "första gången" under året? Mer Afrika är något år tidigare...

*Mål för 2014? Jag fortsätter min jakt att testa alla världens flygbolag i första klass, tror jag är uppe i 18 så här långt och vill minnas att vi kom fram till att det finns ett 30-tal flygbolag som fortfarande har första klass. Sedan givetvis att behålla guldkort i alla tre allianser, men det har inte varit något större problem så här långt. Behöver inte ens fundera på det innan sommaren 2014.

Endast 12 flygningar i år, all time low känns det som :(

Inte så särskilt långt tyvärr

SK, QR, Sriwijaya Air, Lion Air

MOF (Maumere)

Sriwijaya Air

*Antal hotellnätter?
2 (!) plus 16 ombord på fantastiska the Waow (flytande hotell i 5-stjärnorsklassen). Och 7 nätter i en fjällstuga i Vemdalen (om det räknas, trevlig var det i alla fall!)

*Bästa hotellvistelse?
Superfräscha Rama Beach Hotel and Resort, Kuta, Bali. Kan rekommenderas!

*Sämsta hotellvistelse?
Ingen

*Bästa reseminnet?
En timmes bilresa följt av 40 minuters trekking rakt upp för en vulkan och in i djungeln för att bada i en varm källa med snyggt vattenfall. Maumere, Flores, Indonesien. Samt att återse vackra Banda Islands igen.

*Sämsta reseminnet?
Det gräsliga kaoset på flygplatsen på Bali. Under konstruktion innebär att det endast finns två, TVÅ, toaletter för alla gater. Ingen shopping eller nån form av affärer alls, ingen organisation öht och loungen var ett skämt med varma öl och typ ingen mat.

*Största överraskningen?
Se ovan, av det obehagliga slaget!

Att få transferhotel i Doha, det var iofs en överraskning av det trevligare slaget.

*Mål för 2014?
Definitivt att flyga mer, och mer i C samt att samla poäng och använda dom smart :)

Ett ganska mediokert reseår faktiskt, men det beror mest på att Mr Sofia var hemma mars-juli och då gör vi helst saker på hemmaplan, som att åka till fjällen och vara ute i skärgården.

17 resor enligt Tripit.

136001 miles / 218872km enligt Tripit

SK, TK, UA, EK, KL, AF, US, AA, BA, LH, ET, DL

ADD, CAI, CLT

ET, var en väldigt positiv överaskning.

*Antal hotellnätter?
Hmm... vet ej. Varit borta 101 dagar iaf.

*Bästa hotellvistelse?
IC i Shanghai. Får alltid en stor svit på de olika IC där som Platinum Ambassador.

*Sämsta hotellvistelse?
Nice.. Nått billigt Accorhotell

*Bästa reseminnet?
EK First Class tur och retur ARN-PVG

*Sämsta reseminnet?
Kommer inte på något. Kanske lite besviken på UA Global First som hade taskig service och dålig dricka...

*Största överraskningen?
Att duscha ombord ett flygplan faktiskt var så otroligt skönt som det var. :)

First med EK (ARN-PVG) , BA (SFO-LHR) och UA (AMS-IAD).
Första gången på en A380.

*Mål för 2014?
Vara hemma hos familjen mer... vilket jag sagt varje år de senaste 15 åren...

En rolig sammanställning man kan göra:

Henrik Johansson's year in the air

Toppen