2011 har varit det mest flygintensiva året hittils i mitt liv. Jag trodde först att jag skulle passera 100 flygningar men då det blev mindre tjänsteresor än beräknat sista 3 månaderna av året så hamnade jag något under den prognosen, men jag är inte ledsen för det.
Det har förutom det mest flygfrekventa året var det år där jag åkt minst business class.
Sedan jag började läsa Businessclass.se i somras så har dock mycket hänt. Tankarna kring resande har ändrats och jag har avstigit från vissa rutinmässiga beteenden vilket har givit ytterligare dimensioner till upplevelsen. Engagemanget för planering har även ökat och det blir att sätta sig in i ExpertFlyer och/eller KVS under början på året.
I oktober 2012 flyttar jag hem till Sverige. Då skall jag börja utforska Europa igen (har inte rest så mycket i EU sedan barnsben) men fram tills dess blir det nog ett tajt schema. Redan 21000 miles bokade under januari.
Routemap 2011
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hur många flygningar har du gjort?
Det blev totalt 78 flygningar (och en business class lågflygning med buss).
- 60st short haul (mestadels inom Kina)
- 12st medium haul
- 6st long haul
eller
- 63st ekonomi
- 7st premium economy
- 5st business (+1)
- 3st first (inrikes Kina)
Hur långt har du totalt flugit under året?
88435 miles (eller 3,55x runt jorden)
Vilka flygbolag har du flugit?
Air China (40), SAS (12), Cathay Pacific (5), Dragonair (4), China Eastern (3), Brussels Airlines (2), West Air China (2), Turkish Airlines (2) Continental Micronesia (2), Cape Air (2), Shanghai Airlines (1), Malaysia Airlines (1), United Airlines (1), Shenzhen Airlines (1)
Nya flygplatser besökta under året?
Guam (GUM), Qingdao (TAO), Manila (MNL), Istanbul (IST), Saipan (SPN), Taipei (TPE), Seoul Inceon (ICN), Tokyo Narita (NRT)
Nya flygbolag testade under året?
- Turkish Airlines (Y, Y+) - en väldigt bra upplevelse med bra mat, otroligt fin Premium Economykabin på long haul. Tråkiga flyg och transfertider PEK-IST-PEK...
- West Air China (Y) - Mest trångsuttna planet någonsinn, kakpaket till servering och genomgång av hela BoB-menyn i högtalarna med mycket hög volym gav inga bra intryck.
- Continental Micronesia (Y, C) - Mycket trevlig personal, Op-up GUM-NRT var ju väldigt trevligt.

- Cape Air - Continental Connection GUM-SPN är operated by Cape Air med en ATR 42. Kul att flyga turboprop som omväxling.
- United - Ganska tillintetsägande resa mellan NRT och TPE. Ekonomi Plus med nån cm extra menutrymme var dock skönt.

Annat "första gången" under året?
- Ny Easternmost airport (SPN)
- Eurobonus kombokort (MC)
- EBS
- Medlem i Businessclas.se som första FF forum

- Första status match (Marriott Platinum gav Priority Club Platinum)
Bästa reseminnet?
- 3 dagarsresan Hong Kong, Kuala Lumpur, Singapore
- Ett par dagar i Stockholm

Sämsta reseminnet?
- Inget speciellt allvarligt, men 6 timmar försening på en 19:30-flight till Chongqing var ju inte så kul. Annars har jag varit väldigt förskonad från tråkiga resminnen.
- Högsta förväntning som inte blev tillräckligt bra var min Manila/Guam/Taipei-resa där jag förlorade väskan några dagar och sen blev sjuk resten av resan.
Största överraskningen?
- Turkish Comfort Class-kabin PEK-IST, trots att jag sett bilder och mått blev jag positivt överraskad kring mängden utrymme. Även service och mat imponerade.
- Att de flesta andra webbsiter som jag dagligen läser skulle bli lidande då jag fastnat på BC.se
Mål för 2012?
- Göra en rolig awardresa i C eller F för mina US Airways miles som jag köpte nu senast
- Göra av med 115k AY-poäng innan de förfaller
- Prova en riktig First Class (blir antagligen HKG-BKK)
- Åka A380 (vilket jag ju får med ifall jag åker Emirates HKG-BKK)
- Säkra 2013 *A på antingen CA eller EB
- Mt Everest Base camp-resa
Tack Businessclass.se-redaktionen och medlemmarna för ett fantastiskt roligt och intressant 2011!