AABack2ARN
Medlem
Vad händer om en baggagelastare med (bevisad) avsikt kör in i ett plan? Frånsett att han eller hon troligtvis får sparken! Borde inte det klassas som extraordinärt?
Det är ju rimligtvis sabotage, se ovan, och därför extraordinärt. Allt detta är klart från domen som riktlinjerna hänvisar till.Vad händer om en baggagelastare med (bevisad) avsikt kör in i ett plan? Frånsett att han eller hon troligtvis får sparken! Borde inte det klassas som extraordinärt?
Ändå är det ju vi i slutändan som betalar för det. Skall flygbolagen även täcka för sådana här scenario så måste rimligtvis biljettpriserna höjas och således drabbas alla resenärer. Som @agehall skrev så är detta betydligt hårdare än vad jag förväntat mig, däremot får man ju spela med när det nu är utryckt såhär.Jag tycker det låter vettigt. En flygplats skyldighet är att se till att den dagliga verksamheten fungerar utan risk för liv eller utrustning. Ett flygbolag som råkar ut för försumlighet från flygplatsens sida får då göra skadeståndsanspråk på flygplatsbolaget, men jag tycker det är riktigt att jag som passagerare inte skall hamna i limbo om något inom den dagliga driften fallerar pga slarv eller andra felaktigheter.
Tycker man inte det är rätt behöver man ju inte lägga dessa krav själv. Bara för att man har rätt att göra något behöver man inte göra det. Upp till var och en hur man agerar men man har alltid ett val och behöver inte alltid kräva allt man har rätt till.Ändå är det ju vi i slutändan som betalar för det. Skall flygbolagen även täcka för sådana här scenario så måste rimligtvis biljettpriserna höjas och således drabbas alla resenärer. Som @agehall skrev så är detta betydligt hårdare än vad jag förväntat mig, däremot får man ju spela med när det nu är utryckt såhär.
Fast det är ju i och för sig bara dumt kan jag tycka. Eftersom jag nu får betala för detta med högre biljettpriser så får jag ju också se till att få del av det jag har rätt till om en bagagebil kör in i planet.Tycker man inte det är rätt behöver man ju inte lägga dessa krav själv. Bara för att man har rätt att göra något behöver man inte göra det. Upp till var och en hur man agerar men man har alltid ett val och behöver inte alltid kräva allt man har rätt till.
Har biljettpriserna höjts till följd av regelverket? Tycker snarare att priserna verkar gå ned hela tiden. Det enda bolag jag på rak arm känner till som har en avgift direkt knuten till EU 261/2004 är RyanairFast det är ju i och för sig bara dumt kan jag tycka. Eftersom jag nu får betala för detta med högre biljettpriser så får jag ju också se till att få del av det jag har rätt till om en bagagebil kör in i planet.
Alla får ju tycka vad de vill. Personligen handlar inte allt för mig att få tillbaka pengar på något, framförallt inte om jag anser att det är fel. Folk får gärna tycka jag är korkad eller vad som helst men jag kör helst efter mina egna värderingar.Fast det är ju i och för sig bara dumt kan jag tycka. Eftersom jag nu får betala för detta med högre biljettpriser så får jag ju också se till att få del av det jag har rätt till om en bagagebil kör in i planet.
Jag gör antagandet att flygbolagen vill behålla sin marginal. Eftersom i och med detta domslut så ökar Cost of Sales så torde ju även slutpriset öka. Du får gärna rätt mig om du tycker min företagsekonomiska kunskap är allt för dålig. Sen kan man ju såklart antingen försäkra sig för liknande händelser, alternativt gå till handling bolaget. I det förstnämnda fallet så kommer med stor sannolikhet premien öka, vilket med det första resonemanget ökar biljettpriset. Som förts fram här så är det bolaget som ansvarade för bagagehanteringen som skall pröjsa. Då finns dock risken för påverkan på cash flow då kunderna skall kompenseras snabbare än ansvarsfrågan är utredd.Har biljettpriserna höjts till följd av regelverket? Tycker snarare att priserna verkar gå ned hela tiden. Det enda bolag jag på rak arm känner till som har en avgift direkt knuten till EU 261/2004 är Ryanair![]()