Senaste nytt

Diskussion om resande med tåg

palmen

Moderator
Har brutit ut denna diskussion om tåg till en egen diskussion för att den inte ska ta över den reserapport där det började diskuteras.

//Moderator
 

Alf

Medlem
Man kan utan att rodna påstå att avregleringen av järnvägsunderhållet i Sverige är något av det sämsta som skett i modern tid.
 

Hachans

Medlem
Man kan utan att rodna påstå att avregleringen av järnvägsunderhållet i Sverige är något av det sämsta som skett i modern tid.

Men det är bara toppen på isberget. Vi kan ju sen prata om hur Trafikverket fortsatt arbetet som inleddes på 60-talet med att ta bort all redundans i systemet. Varför i hela friden plockar man bort spåret mellan Båstad och Ängelholm så fort tunneln var klar tex. Alldeles utmärkt omledningssträcka (och vägen som Pågatåget var tänkt att gå till Förslöv).

Möjligen är målet inte längre att lägga ner järnvägen helt som den var på 60-talet när man började lägga ner alla småbanor, men man använder fortfarande samma metoder.
 

Valley

Medlem
Ingen statistik kan någonsin ändra på det obestridliga faktum att 30 minuter sent flyg innebär "30 minuter mer i loungen" medan "30 minuter sent tåg" troligen sker frysandes på en perrong medan Trafikverket flyttar fram tiden i 10-minutersintervaller.;)
.............................

Eller så tycker man att det är helt OK att stå på en öde busstation i Karlskoga från 01.15-02.40 en februarinatt och vänta på en länsbuss.
Totalt oförstående var man också när man ifrågasätter deras intelligens. Till slut tappas tålamodet och man blir mer än förbannad på sista mannen i kedjan och tvingar honom att ordna en taxi
 

E.K

Medlem
Kapar denna gamla tråd lite eftersom jag anser att mitt ärende passar här bland förseningar och inställda tåg.

Frågan är enkel. Finns det någon sida där man kan se några dagar tillbaka i tiden vilka tåg som blev försenade alternativt inställda.
För flyg finns hur mycket som helst, till och med Swedavia visar en dag bakåt.

Anledningen till att jag frågar är att jag kom inte längre än till Malmö från Köpenhamns flygplats.
Eftersom det började bli lite sent på kvällen tog jag frivilligt in på hotell istället för att komma hem på småtimmarna.
Öresundstågen går varje timme till Göteborg och inställda tåget berättigar mig att få tillbaka biljettpriset.
Nu är frågan hur såg det ut efter det för då har jag möjlighet att kräva lite kompensation för hotellet också.
 

Hachans

Medlem
Kapar denna gamla tråd lite eftersom jag anser att mitt ärende passar här bland förseningar och inställda tåg.

Frågan är enkel. Finns det någon sida där man kan se några dagar tillbaka i tiden vilka tåg som blev försenade alternativt inställda.
För flyg finns hur mycket som helst, till och med Swedavia visar en dag bakåt.

Anledningen till att jag frågar är att jag kom inte längre än till Malmö från Köpenhamns flygplats.
Eftersom det började bli lite sent på kvällen tog jag frivilligt in på hotell istället för att komma hem på småtimmarna.
Öresundstågen går varje timme till Göteborg och inställda tåget berättigar mig att få tillbaka biljettpriset.
Nu är frågan hur såg det ut efter det för då har jag möjlighet att kräva lite kompensation för hotellet också.

Jag tror du kan kolla på 1409.se och välja datum bakåt i tiden. MEN tjänsten fungerar bara inom Sverige. Du får kanske kolla när tåget avgick Hyllie eller så.
 

E.K

Medlem
Tack Hachans.
Som sagt kom jag till Malmö med tåget som skulle till Växjö. Det var vid bytet cirkusen drog igång.
Lite synd att man bara ser lite grovt att förseningen/ inställda tåg var ganska lång.
Skulle man på något sätt kunna få tag i information om specifika tåg något liknande som FR24 med flera andra inom flyget??

Skärmbild (120).png
 

Hachans

Medlem
Tack Hachans.
Som sagt kom jag till Malmö med tåget som skulle till Växjö. Det var vid bytet cirkusen drog igång.
Lite synd att man bara ser lite grovt att förseningen/ inställda tåg var ganska lång.
Skulle man på något sätt kunna få tag i information om specifika tåg något liknande som FR24 med flera andra inom flyget?


Jo men det går också på 1409, åtminstone i appen. Jag tog fram ett random tåg på en slumpvald dag och kan se följande statistik.
 

Attachments

  • 1BDA0B46-B33E-4F0F-B37F-5254C077404D.png
    1BDA0B46-B33E-4F0F-B37F-5254C077404D.png
    73,6 KB · Visningar: 70
Faktiskt ganska märkligt att den informationen inte kan ligga publikt på Trafikverkets hemsida. Använder mig själv av ett av Trafikverkets system i mitt arbete, och det finns lättillgänglig tidsloggar för flera månader bakåt i tiden som skulle kunna ligga publikt.
 

E.K

Medlem
Jag fick det att fungera på datorn också efter att man letat fram tågnumren på Öresundstrafikens hemsida.
Kunde också se att avgången efter inte avgick vilket förbättrar argumentationen för övernattning istället för dyra taxiresor på slutdestinationen.

Så här såg det ut på datorn:
Skärmbild (121).png
 
Toppen