Senaste nytt

Diskussion om resande med tåg

Erik M

Medlem
Hej!
Jag söker en resa Umeå-Göteborg eller omvänt, över natten, i egen 1-klasskupé. Andra sträckor funkar också bara man får nog med tid på tåget att sova (med barn).
Jag har förstås använd SJs sökmotor och chattat med dem och ringt dem. Ser ingen sån resa mellan idag och september.
Jag misstänker att 1-klasskupé ALDRIG finns på denna sträcka.
Nån som har tips?
 

Lokföraren

Medlem
Hej!
Jag söker en resa Umeå-Göteborg eller omvänt, över natten, i egen 1-klasskupé. Andra sträckor funkar också bara man får nog med tid på tåget att sova (med barn).
Jag har förstås använd SJs sökmotor och chattat med dem och ringt dem. Ser ingen sån resa mellan idag och september.
Jag misstänker att 1-klasskupé ALDRIG finns på denna sträcka.
Nån som har tips?
Måste det vara 1:a klass?

Det kan finnas liggvagn och sovvagn.

Det är två olika ”klasser” redan där. Där liggvagn är det sämre alternativet.

Sovvagn finns i två olika utformningar. En bättre och en sämre. Den bättre har egen toalett medans den sämre inte har det.

Det kan vara så att det bara finns sovvagn med gemensam toalett (tänk vandrarhem) och inte med egen toalett/dusch (tänk hotell).

Det är släppt biljetter på VYs tåg över sommaren i alla fall, där jobbar jag.
 

Erik M

Medlem
Måste det vara 1:a klass?

Det kan finnas liggvagn och sovvagn.

Det är två olika ”klasser” redan där. Där liggvagn är det sämre alternativet.

Sovvagn finns i två olika utformningar. En bättre och en sämre. Den bättre har egen toalett medans den sämre inte har det.

Det kan vara så att det bara finns sovvagn med gemensam toalett (tänk vandrarhem) och inte med egen toalett/dusch (tänk hotell).

Det är släppt biljetter på VYs tåg över sommaren i alla fall, där jobbar jag.
Det är den bättre jag vill åt. Den beskrivs såhär i SJ:s egen copy:

Egen sovvagn 1 klass​

Kupé för 1–2 personer i färdigbäddade sängar. Högsta komfort. Dusch/WC finns i kupén. Frukost och tillgång till SJ Lounge ingår.

Kupén har två sängar som är bäddade med kudde, örngott, underlakan, påslakan och täcke. Reser du ensam har du kupén för dig själv och ingen utomstående kan bokas i samma kupé. Dusch/WC är utrustad med handdukar och tvål.

I 1 klass sovvagn ingår frukost i tågets bistro (om sådan finns). På vissa orter erbjuder vi dessutom frukost på utvalda frukostställen nära stationen. Frukosterbjudandet gäller inom bistrons/frukostställets ordinarie öppettider mot uppvisande av 1 klassbiljett, dock senast till klockan 09:00. Fri tillgång till kaffe och te erbjuds på de tåg där bistro finns, mot uppvisande av biljett.

På vissa tåg är det möjligt att ligga kvar på tåget efter ankomst. Då ingår också frukost på våra utvalda frukostställen.

Tillgång till SJ Lounge i Göteborg, Stockholm och Malmö, före eller efter avslutad resa, ingår också.



Kan du hjälpa mig ta reda på om, vart och när jag kan åka "bättre sovvagn" till eller från Umeå med Vy?
 

Lokföraren

Medlem
Det är den bättre jag vill åt. Den beskrivs såhär i SJ:s egen copy:

Egen sovvagn 1 klass​

Kupé för 1–2 personer i färdigbäddade sängar. Högsta komfort. Dusch/WC finns i kupén. Frukost och tillgång till SJ Lounge ingår.

Kupén har två sängar som är bäddade med kudde, örngott, underlakan, påslakan och täcke. Reser du ensam har du kupén för dig själv och ingen utomstående kan bokas i samma kupé. Dusch/WC är utrustad med handdukar och tvål.

I 1 klass sovvagn ingår frukost i tågets bistro (om sådan finns). På vissa orter erbjuder vi dessutom frukost på utvalda frukostställen nära stationen. Frukosterbjudandet gäller inom bistrons/frukostställets ordinarie öppettider mot uppvisande av 1 klassbiljett, dock senast till klockan 09:00. Fri tillgång till kaffe och te erbjuds på de tåg där bistro finns, mot uppvisande av biljett.

På vissa tåg är det möjligt att ligga kvar på tåget efter ankomst. Då ingår också frukost på våra utvalda frukostställen.

Tillgång till SJ Lounge i Göteborg, Stockholm och Malmö, före eller efter avslutad resa, ingår också.



Kan du hjälpa mig ta reda på om, vart och när jag kan åka "bättre sovvagn" till eller från Umeå med Vy?
Jag jobbar ju med att köra tåget. Men ska försöka.

Den 1 juni går ett tåg med Vy från Stockholm till Umeå. Där det finns motsvarande SJ 1:a klass.

Avgår kl 21:56 från centralen och är uppe i Umeå C 06:14.

Det finns säkert många fler. Det går i regel ett VY-tåg varje kväll till Umeå (och det fortsätter norrut efter Umeå).

Någon speciell dag du skulle åka?
 

henrik l

Medlem
Nu ä
Hej!
Jag söker en resa Umeå-Göteborg eller omvänt, över natten, i egen 1-klasskupé. Andra sträckor funkar också bara man får nog med tid på tåget att sova (med barn).
Jag har förstås använd SJs sökmotor och chattat med dem och ringt dem. Ser ingen sån resa mellan idag och september.
Jag misstänker att 1-klasskupé ALDRIG finns på denna sträcka.
Nån som har tips?
r det ett tag sedan jag åkte, men brukar boka åt en kollega Umeå-Skövde. Finns ingen första klass. men däremot egen kupé i andra klass.
 

Erik M

Medlem
Jag jobbar ju med att köra tåget. Men ska försöka.

Den 1 juni går ett tåg med Vy från Stockholm till Umeå. Där det finns motsvarande SJ 1:a klass.

Avgår kl 21:56 från centralen och är uppe i Umeå C 06:14.

Det finns säkert många fler. Det går i regel ett VY-tåg varje kväll till Umeå (och det fortsätter norrut efter Umeå).

Någon speciell dag du skulle åka?
Varmt tack för info!
Kan söka smartare med utgångspunkt i dessa avgångar.
 

Lokföraren

Medlem
Fotade lite idag innan jag började arbeta.

Foto 1: ”tredje klass”
Foto 2: ”andra klass”
Foto 3&4: ”första klass” -egen toalett och dusch.
 

Attachments

  • IMG_5988.jpeg
    IMG_5988.jpeg
    61,3 KB · Visningar: 95
  • IMG_5987.jpeg
    IMG_5987.jpeg
    34,1 KB · Visningar: 101
  • IMG_5989.jpeg
    IMG_5989.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 98
  • IMG_5990.jpeg
    IMG_5990.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 98
Toppen