Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Nemo

Medlem
Det är en lease-back. Inte heelt ovanligt bland flygbolag.
Norwegian also said it would sell up to 140 aircraft. Although this figure amounts to the vast majority of its current fleet, the company expects to take delivery of a further 60 aircraft in 2019 and 2020 and will likely lease back enough of the planes it sells not to disrupt operations.”
Norwegian Air’s Disruptive Days Look Numbered - WSJ
Någonstans läste jag (bc.se?) att DY ser över möjligheten att sälja bonusprogrammet för att få in kontanter. Norwegian Cash-In?
 

011430121

Medlem
Det är en lease-back. Inte heelt ovanligt bland flygbolag.
Norwegian also said it would sell up to 140 aircraft. Although this figure amounts to the vast majority of its current fleet, the company expects to take delivery of a further 60 aircraft in 2019 and 2020 and will likely lease back enough of the planes it sells not to disrupt operations.”
Norwegian Air’s Disruptive Days Look Numbered - WSJ
Någonstans läste jag (bc.se?) att DY ser över möjligheten att sälja bonusprogrammet för att få in kontanter. Norwegian Cash-In?
Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlek
 

mha321

Medlem
Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlek
Det ser väl ut ungefär som affärsmodellen hos de flesta riskkapital finansierade bolag i andra branscher. Bränn kopiösa mängder med pengar på att väldigt snabbt expanders, för att slå ut så många andra spelare från banan som möjligt och nå så stor marknadsandel som möjligt innan man faktiskt behöver tjäna pengar på riktigt. Med tanken att kör man väl behöver det så är man tillräckligt stor och dominant att man relativt snabbt kan ta igen förlusterna.
 

MrDollar

Medlem
Samma med tex Spotify som backar x antal miljarder.

Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlek

Det ser väl ut ungefär som affärsmodellen hos de flesta riskkapital finansierade bolag i andra branscher. Bränn kopiösa mängder med pengar på att väldigt snabbt expanders, för att slå ut så många andra spelare från banan som möjligt och nå så stor marknadsandel som möjligt innan man faktiskt behöver tjäna pengar på riktigt. Med tanken att kör man väl behöver det så är man tillräckligt stor och dominant att man relativt snabbt kan ta igen förlusterna.
 

011430121

Medlem
IAG kommer inte med ett fientligt bud på Norwegian säger IAG:s Willie Walsh, källa Reuters/DI
WIlli Walsh fortsätter ”Det är ingen affär jag måste göra”

Norwegian aktien dök 8% efter uttalandet.
Jag undrar vilka som har investerat i Norwegian sedan IAG köpte in sig i Norwegian, det kanske inte var så bra placering, inte kortsiktig i alla fall.

Skulle vara intressant att ha en kristallkula och se hur den Skandinaviska Flygmarknaden ser ut om 2-3 år, tills dess så får vi fortsätta att spekulera här på forumet.
 

011430121

Medlem
Det förbereds från IAG ett nytt bud på Norwegian som skall vara på 330 NOK per aktie, detta fick aktien att gå upp nästan 10% på Oslobörsen under tisdagenshandel och den landade på 273,50 NOK
Som mest under de senaste 12 månaderna har det betalts 320 NOK för Norwegian aktien.
Det är spännande det här, vad som kommer att hända framöver.
 

NotRyan

Medlem
Sedan skall det ju godkännas av konkurrensmyndigheterna också. Hur mycket blir man tvungen att släppa i London? i Spanien?
 
Toppen