Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Valley

Medlem
Kan man utgå från att man hur som helst lyckas med omvandlingen och därigenom lyckas överleva.
Eller finns någon fordringsägare som vinner på att bolaget går omkull? Och vågar norska staten låta de gå omkull?

Vem är idag största ägare. Jag hittade ingen som hade någon direkt större post.

Men jag skall avvakta tills den ramlar ner mot 1,- innan jag bestämmer mig.
 

Homer

Medlem
Kan man utgå från att man hur som helst lyckas med omvandlingen och därigenom lyckas överleva.
Eller finns någon fordringsägare som vinner på att bolaget går omkull? Och vågar norska staten låta de gå omkull?

Vem är idag största ägare. Jag hittade ingen som hade någon direkt större post.

Men jag skall avvakta tills den ramlar ner mot 1,- innan jag bestämmer mig.


Det står lite om obligationsskulderna här
Gribbene lukter blod i Norwegian | Finansavisen




Norwegian-aksjonærene blir sittende igjen med smuler: – Det blir grisete – E24
Det er snakk om opp til 388,2 milliarder aksjer for leasing-kreditorene og 56,8 milliarder aksjer for obligasjonsholderne ved full konvertering.

Hvis all denne gjelden konverteres til 0,1 krone per aksje vil dagens aksjonærer sitte igjen med 0,04 prosent av selskapet.
 

Valley

Medlem
Det står lite om obligationsskulderna här
Gribbene lukter blod i Norwegian | Finansavisen

Norwegian-aksjonærene blir sittende igjen med smuler: – Det blir grisete – E24
Det er snakk om opp til 388,2 milliarder aksjer for leasing-kreditorene og 56,8 milliarder aksjer for obligasjonsholderne ved full konvertering.

Hvis all denne gjelden konverteres til 0,1 krone per aksje vil dagens aksjonærer sitte igjen med 0,04 prosent av selskapet.

Verkar nog som att bolaget i grunden är totalt kört. Konstigt bara att man inte kan hålla extrastämman tidigare.
 

apknug

Medlem
Verkar nog som att bolaget i grunden är totalt kört. Konstigt bara att man inte kan hålla extrastämman tidigare.
Det är reglerat hur lång tid man måste ha från kallelse till stämma, har för mig att i Sverige är det minimum tre veckor för extra bolagsstämma om bolaget är listat. Brukar var hyffsat lika regler pga EU direktiv.
 

intuition

Medlem
...
Eller finns någon fordringsägare som vinner på att bolaget går omkull? ...
Finns väl ingen som egentligen vinner, handlar om hur intressenterna förlorar minst pengar. Sedan kan de väl iofs ha olika syn på det, beroende på hur lång sikt man ser på.

Men i korthet är väl aktieägarna förlorare hur det än går. Om skulderna byts ut mot nya aktier, blir befintliga aktier i stort sett värdelösa pga utspädning. Om planen att byta skulder mot aktier inte går igenom går bolaget omkull och aktierna blir värdelösa.
 

011430121

Medlem
Stängde på minus 44%
En jätte stor omsättning 285 miljoner NOK, för ca 1/2 år sedan omsattes det mellan 800 tusen till 1 miljon NOK
55F4ADA6-7C8B-4B4E-A5F6-232AF303C2A0.png
 

Ricci

Medlem
Nu på kvällen...helt galet att det fortsätter vara handeln på börsen med denna aktie.
DN Investor
"Norwegian gjentar tirsdag ettermiddag at det ikke har inngått noen avtaler med obligasjonseiere, leasingaktører eller andre kreditorer eller investorer om noe egenkapitalbidrag så langt, men sikter mot å få dette på plass før den planlagte generalforsamlingen 4. mai."
 

011430121

Medlem
I en artikel från SvD från februari 2019 så säger Björn Kojs att Norwegian är till salu och han har haft många intressenter
Vill minnas att IAG bjöd 175 NOK per aktie, Björn Kojs tackade nej.
Sedan drog sig IAG sig ur affären och sålde sitt innehav på runt 5%

Tror många Norwegian aktieägare är minst sagt för... på Kojs som tackade nej.
Undrar bara vilken/vilka som har köpt aktier idag

Norwegians vd öppnar för att sälja | SvD
 

fcx

Medlem
I en artikel från SvD från februari 2019 så säger Björn Kojs att Norwegian är till salu och han har haft många intressenter
Vill minnas att IAG bjöd 175 NOK per aktie, Björn Kojs tackade nej.
Sedan drog sig IAG sig ur affären och sålde sitt innehav på runt 5%

Tror många Norwegian aktieägare är minst sagt för... på Kojs som tackade nej.
Undrar bara vilken/vilka som har köpt aktier idag

Norwegians vd öppnar för att sälja | SvD

Om man sålde på 175kr, köpte Cola zero för pengarna och sparade burkarna så är panten nu värd 29 kronor per aktie...
 
Toppen