Diskussion om Norwegians aktiekurs

Det är en lease-back. Inte heelt ovanligt bland flygbolag.

Norwegian also said it would sell up to 140 aircraft. Although this figure amounts to the vast majority of its current fleet, the company expects to take delivery of a further 60 aircraft in 2019 and 2020 and will likely lease back enough of the planes it sells not to disrupt operations.”

Norwegian Air’s Disruptive Days Look Numbered - WSJ

Någonstans läste jag (bc.se?) att DY ser över möjligheten att sälja bonusprogrammet för att få in kontanter. Norwegian Cash-In?
 
Nemo skrev:Det är en lease-back. Inte heelt ovanligt bland flygbolag.”Norwegian also said it would sell up to 140 aircraft. Although this figure amounts to the vast majority of its current fleet, the company expects to take delivery of a further 60 aircraft in 2019 and 2020 and will likely lease back enough of the planes it sells not to disrupt operations.”Norwegian Air’s Disruptive Days Look Numbered - WSJNågonstans läste jag (bc.se?) att DY ser över möjligheten att sälja bonusprogrammet för att få in kontanter. Norwegian Cash-In?Klicka för att utvidga...
Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlek
 
011430121 skrev:Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlekKlicka för att utvidga...
Det ser väl ut ungefär som affärsmodellen hos de flesta riskkapital finansierade bolag i andra branscher. Bränn kopiösa mängder med pengar på att väldigt snabbt expanders, för att slå ut så många andra spelare från banan som möjligt och nå så stor marknadsandel som möjligt innan man faktiskt behöver tjäna pengar på riktigt. Med tanken att kör man väl behöver det så är man tillräckligt stor och dominant att man relativt snabbt kan ta igen förlusterna.
 
Samma med tex Spotify som backar x antal miljarder.




011430121 skrev:Min tanke går nog mer åt förlustsiffrornas storlekKlicka för att utvidga...



mha321 skrev:Det ser väl ut ungefär som affärsmodellen hos de flesta riskkapital finansierade bolag i andra branscher. Bränn kopiösa mängder med pengar på att väldigt snabbt expanders, för att slå ut så många andra spelare från banan som möjligt och nå så stor marknadsandel som möjligt innan man faktiskt behöver tjäna pengar på riktigt. Med tanken att kör man väl behöver det så är man tillräckligt stor och dominant att man relativt snabbt kan ta igen förlusterna.Klicka för att utvidga...
 
Har ändrat rubriken på denna tråd då det diskuteras om mer än förlusten som var en dag 2017.



/Moderator
 
IAG kommer inte med ett fientligt bud på Norwegian säger IAG:s Willie Walsh, källa Reuters/DI

WIlli Walsh fortsätter ”Det är ingen affär jag måste göra”



Norwegian aktien dök 8% efter uttalandet.

Jag undrar vilka som har investerat i Norwegian sedan IAG köpte in sig i Norwegian, det kanske inte var så bra placering, inte kortsiktig i alla fall.



Skulle vara intressant att ha en kristallkula och se hur den Skandinaviska Flygmarknaden ser ut om 2-3 år, tills dess så får vi fortsätta att spekulera här på forumet.
 
Det förbereds från IAG ett nytt bud på Norwegian som skall vara på 330 NOK per aktie, detta fick aktien att gå upp nästan 10% på Oslobörsen under tisdagenshandel och den landade på 273,50 NOK

Som mest under de senaste 12 månaderna har det betalts 320 NOK för Norwegian aktien.

Det är spännande det här, vad som kommer att hända framöver.
 
Sedan skall det ju godkännas av konkurrensmyndigheterna också. Hur mycket blir man tvungen att släppa i London? i Spanien?
 
NotRyan skrev:Sedan skall det ju godkännas av konkurrensmyndigheterna också. Hur mycket blir man tvungen att släppa i London? i Spanien?Klicka för att utvidga...
Det brukar väl oftast räknas per flygplats, och varken Ba eller Norwegian är ju speciellt dominerande på gatwick. Men efter att köp kan nog Ba definitivt tänka sig att släppa en del av sitt där - de skapade ju en del linjer där enbart pga Norwegian...



Hur det ser ut i Spanien har jag mindre koll på, men där har väl vueling, level och Norwegian samtliga fokus på Barcelona? Så där kan det nog bli trängre..
 
mha321 skrev:Det brukar väl oftast räknas per flygplats, och varken Ba eller Norwegian är ju speciellt dominerande på gatwick. Men efter att köp kan nog Ba definitivt tänka sig att släppa en del av sitt där - de skapade ju en del linjer där enbart pga Norwegian...Hur det ser ut i Spanien har jag mindre koll på, men där har väl vueling, level och Norwegian samtliga fokus på Barcelona? Så där kan det nog bli trängre..Klicka för att utvidga...
Nja, jag skulle nog tro att London om inte hela UK räknas som en marknad..
 
Dumpade ut mina Norwegian vid IAG hypen.

Fick idag info om att jag har tecknisrätter i emissionen för 155 NOK.



Nån mer? Nån som har koll på när cut-off date för deltagande i emission (dvs erhållande av tecknigsrätter var?)



Känns sent att de kommer in nu. Bara att tacka och ta emot dock 35% under senaste avslut så det blir ju lite ”gratispengar”
 
Kul idag att de bokfört in posterna från emissionen, vilken givetvis tecknades till max.

155 nok i anskaff och direkt 12 min efter de bokförts på kontot sålde jag dem för 237.

53% plus på 12 min får anses bra.



Kan klart gå upp ännu mer men orkar inte hålla på i alla dessa turer så tack till Norsken för snabba cash
 
Norwegian aktien har under en period legat stilla, sedan den gjorde ett ryck när IAG visade intresse.

De senaste månaden har dock aktien backat med 20%, dock ligger den på plus 20% under 2018.

Många flygbolag har fått se kursen falla den senaste tiden.

Höjda oljepriser, hög dollarkurs, det kommer att bli en spännande höst för aktieägare av flygbolagspapper.
 
Känns lite fritt fall, under måndagen 8 oktober föll kursen 5% och nu har den fallit 25% på en månad.

Lufthansa fortfarande intreserade?

Vad händer med Argentina satsningen där landets ekonomi just nu är i stor kris.

Kraftiga prishöjning på oljan, ja det är många frågetecken runt bolaget.
 
För er som följer Norwegians utveckling på Oslobörsen så har det varit en dramatisk nedgång under oktober, just nu minus 30%, hitils i år minus 2%.

Blir en spännande vinter med vad som händer på oljepriset fronten, den utvecklingen kommer att påverka Norwegians framtid, uppköpta, nyemission eller konkurs? Innan månadsskiftet mars,april borde vi veta svaret.
 
011430121 skrev:För er som följer Norwegians utveckling på Oslobörsen så har det varit en dramatisk nedgång under oktober, just nu minus 30%, hitils i år minus 2%.Blir en spännande vinter med vad som händer på oljepriset fronten, den utvecklingen kommer att påverka Norwegians framtid, uppköpta, nyemission eller konkurs? Innan månadsskiftet mars,april borde vi veta svaret.Klicka för att utvidga...
Slutade följa efter jag sålt dem men detta visar bara det var rätt timing att komma ur den.

Sen har väl iofa det mesta gått förhållandevis dåligt i år, i synnerhet sedan sommaren.
 
Back
Top