Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Valley

Medlem
De säljer dock fortfarande biljetter både på svensk inrikes och t.ex. Arlanda-Oslo på de inställda flygen denna och nästa vecka...

De vet verkligen hur slipstenen skall dras. Mina spanska vänner kunde handla biljetter och fick även sms inför resan för flight som varit inställd i veckor. Först när de ringde fick de besked om att flighten inte finns (och aldrig funnits).
 

Homer

Medlem
Norwegian brukte en halv milliard i måneden: Kassen kan være bunnskrapt i mai – E24

Analytikeren påpeker også en ytterligere mulighet, nemlig at man kan gjøre flere «sale and leaseback» av Boeing 737-800, Max og 787 Dreamlinere som Norwegian eier selv.

– Det vil kunne gi mer likviditet, noe som EasyJet har lyktes godt med den siste måneden, som viser at det er et marked for denne type transaksjoner.


Kilder til E24: Norwegian søkte om fire til fem milliarder i statlig støtte – E24
 

011430121

Medlem
Om man läser Q3 2020 rapporten så för varje krona man fick för biljetten in, kostnaden för bolaget blev det dubbla 2 kronor

Flyganalytikern på Sydbanken Jacob Pedersen tror att pengarna kommer att vara slut i februari/mars
Det kan ta slut tidigare, ingen utanför Norwegian vet hur mycket som skall betalas tillbaka för inställda flygningar i Sverige och Danmark, samt utrikestrafiken från till Norge.

Det sparas väl lite på att endast flyga inrikes i Norge, det är ju nu bara 600 personer på lönelistan.
En fråga jag ställer mig, vågar folk boka Norwegian, när inte ens VD utesluter KK.

Tråkigt för de anställda att se jobben tillfälligt försvinna eller ännu värre försvinna för alltid.

Det jag inte får det att gå ihop, finns det något värde i ” begagnade marknaden” på plan, de står väl parkerade 1000 tals maskiner där det finns något lämpligt luft och väderförhållande.
 

011430121

Medlem
Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair har en intressant bakgrund, artikeln är från i måndags, Q3 siffrorna kom i tisdags, men han säger ju det som kom att medelas på tisdagen att Norwegian skall bara satsa på inrikes i Norge, samt småningom på Norden, och inte på långlinjerna, det sista sa inte Norwegian om på pressträffen i måndags men det tycker Hans J.


 

011430121

Medlem
Det är väl dessutom så att vissa av de linjer som kvarstår på Norsk inrikes är upphandlade/säkrade av norska staten. Eller har de avtalen gått ut vid det här laget?
Jag hörde i någon nyhetssändning på NRK där jag uppfattade att det bara var Wideröe som flög på satsbidrag på några linjer men jag kan ha uppfattat detta fel.
Norwegian har väl Norska staten som upphandlad kund på inrikes i Norge, Svenska staten upphandlade inrikes Sverige med Norwegian för någon vecka sedan,avtalet gäller till den 30 april 2021.

Svenska staten ger Norwegian förnyat förtroende - Travel News
 

mha321

Medlem
Jag hörde i någon nyhetssändning på NRK där jag uppfattade att det bara var Wideröe som flög på satsbidrag på några linjer men jag kan ha uppfattat detta fel.
Norwegian har väl Norska staten som upphandlad kund på inrikes i Norge, Svenska staten upphandlade inrikes Sverige med Norwegian för någon vecka sedan,avtalet gäller till den 30 april 2021.

Svenska staten ger Norwegian förnyat förtroende - Travel News

Traditionellt har det (mer eller mindre) bara varit widerøe på upphandlad trafik.

Men i samband med att pandemin drog igång i våras så gjordes en speciell upphandling av just pandemi trafik. På samma sätt som vi senare gjorde i Sverige när man säkrade trafiken till ett antal norrländska destinationer + Visby var det väl. I Norges motsvarande var så vitt jag vet norwegian med, men jag vet inte on det fortfarande gäller.

Sedan är de leverantör till både norska och svenska staten för statens egna resor, det är korrekt. Men där finns vad jag vet ingen garanti i form av minsta antal resor eller minsta intäkt, utan det är ett normalt kommersiellt storkundsavtal.
 

011430121

Medlem
Just nu protesterar 200 Norwegian anställda utanför Stortinget

Källa NRK

1315588C-3E4E-4FC6-BBEA-0AF884C6A432.jpeg
 
Toppen