Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

ramo

Medlem
Jo precis, ursprungliga resan var 8h transit som nu ändrades till 1,54. Agenten säger MCT 4h på YVR, so då finns det väl inget att göra.
 

Mr Basic

Medlem
Agenten säger MCT 4h på YVR
Kolla upp själv så att inte agenten ”vet” fel (har hänt….)
4 tim låter mkt men å andra sidan har du ju inte ens 2 tim, vilket känns rimligt

so då finns det väl inget att göra.
Får man inte chansa? :rolleyes: Då får du iofs betala separat biljett YVR-HNL om det spricker, alternativt spendera semestern i Vancouver.
Hur långt i framtiden är resan, kanske kan du avvakta en ändring på LAS-YVR?
 

ramo

Medlem
Vet inte om det är passkontr på transit LAS-YVR, men om det endast är airside transit så är 2h mer än tillräcklig väl? Har inte varit i YVR så vet inte deras transit procedur. Bara märkligt att dem bokar om oss till nästa flyg men att vi inte får åka den.
Resan är till sommarn, har tid men tror inte det dyker upp 3 till HNL i business.
 

Senator

Moderator
Hej,
fick en ombokning av en resa, LAS - YVR - HNL då första sträckan nu är mindre än 4h ( 1h 54min) och nu säger agenten att resan måste bokas om pga 4h regel. Någon som känner till något om detta? Är det bara att boka om eller finns det något som kan göras?
På mina bokningar står det inställd på flyget som bokades om, sedan ser jag våra platser på nästa flyg och jag kan ändra platser etc (ombokade flyget till YVR).

Du ska alltså flyga LAS-YVR-HNL och flighten LAS-YVR har senarelagts så istället för 4+ timmar på YVR så har ni 1.54, har jag fattat rätt då?
Det borde ju innebära international->international transfer, vad är det för MCT på YVR? :rolleyes:
Jag har dock noll koll på vad som gäller vid transfer i Kanada (test, dokument osv.) mht Covid (om det nu kan påverka vid transfer).

Jo precis, ursprungliga resan var 8h transit som nu ändrades till 1,54. Agenten säger MCT 4h på YVR, so då finns det väl inget att göra.
Kolla upp själv så att inte agenten ”vet” fel (har hänt….)
4 tim låter mkt men å andra sidan har du ju inte ens 2 tim, vilket känns rimligt


Får man inte chansa? :rolleyes: Då får du iofs betala separat biljett YVR-HNL om det spricker, alternativt spendera semestern i Vancouver.
Hur långt i framtiden är resan, kanske kan du avvakta en ändring på LAS-YVR?

Vet inte om det är passkontr på transit LAS-YVR, men om det endast är airside transit så är 2h mer än tillräcklig väl? Har inte varit i YVR så vet inte deras transit procedur. Bara märkligt att dem bokar om oss till nästa flyg men att vi inte får åka den.
Resan är till sommarn, har tid men tror inte det dyker upp 3 till HNL i business.

Så det här inte helt trivialt eftersom du reser från USA in i Kanada, men måste in i USA igen via Kanada. I Vancouver är du i transit till USA. Det vill säga att du måste klarerar den amerikanska gränsen igen i Kanada. Så full US CBP process.

I tråden om Kanadas öppnades så hade vi en medlem, kan det ha varit @RobHK som hade en snarlik situation med massor av ombokningar och en rutt via LAX-YVR-HNL. Jag tror frågan om 4t var uppe där också, men till slut tror jag transfer var mer runt två timmar.

US Customs and Border Protection | YVR

Jag kollade ExpertFlyer och intressant nog är MCT US - CAN - US 4 timmar:

Minimum Connect TimesShare Results
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE 1.45 1.45 1.45 1.45
OFFLINE 1.45 1.45 1.45 1.45
** OR * ARE ALL
AC-AC II SUP CDS ** - ** TRM M - M COUNTRY CU - COUNTRY US
AC-AC II SUP TRM M - M COUNTRY US - COUNTRY CU
AC-AC II SUP TRM M - M COUNTRY CU - COUNTRY US
AC-AC II 4.00 TRM M - M COUNTRY US - COUNTRY US
AC-AC II 1.10 TRM M - M ALL - COUNTRY US
AC-AC II 1.00 TRM M - M COUNTRY US - ALL
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 7 - 7 TRM M - M
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 25 - 25 TRM M - M
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 63 - 63 TRM M - M
AC-AC II 1.00 TRM M - M
**-AC II GLSUP CA COUNTRY US - COUNTRY CU
**-AC II GLSUP CA COUNTRY CU - COUNTRY US
**-** II GLSUP CDS AA - 2D
**-** II GLSUP CDS AA - 2Z
**-** II GLSUP CDS 2D - AA
**-** II GLSUP CDS 2Z - AA

Jag hade tveklöst accepterat 1:57 med riskerna involverad.
 

Senator

Moderator
Tack för informationen. Kände inte till att det är full US CBP process trots att jag startar resan i US.
Jo jag vill ju acceptera 1:57 men agenten säger att jag inte kan resa, dvs transit regeln sätter stopp på biljetten. Någon spärr, trots att jag ser att jag är ombokad till nästa flyg med sittplatser mm.

Man kan till min vetskap manuellt köra över MCT med kundens metvetande och ansvar. Nu är det himla länge sedan jag har gjort det.

Men det blir nog ”Computer Says No” om man följer systemet.
 

ramo

Medlem
Tack för informationen. Kände inte till att det är full US CBP process trots att jag startar resan i US.
Jo jag vill ju acceptera 1:57 men agenten säger att jag inte kan resa, dvs transit regeln sätter stopp på biljetten. Någon spärr, trots att jag ser att jag är ombokad till nästa flyg med sittplatser mm.
 

Attachments

  • Screenshot 2022-03-05 154554.png
    Screenshot 2022-03-05 154554.png
    132,7 KB · Visningar: 64

Mr Basic

Medlem
Tack för informationen. Kände inte till att det är full US CBP process trots att jag startar resan i US.
Jo jag vill ju acceptera 1:57 men agenten säger att jag inte kan resa, dvs transit regeln sätter stopp på biljetten. Någon spärr, trots att jag ser att jag är ombokad till nästa flyg med sittplatser mm.
Det finns inga tidigare flighter för att ta sig till YVR (i eco om så krävs)?
 

ramo

Medlem
Nej fanns inga när jag kollade senast. Avvaktar och ser om det dyker upp något. Tack än en gång.
 

MrRob

Medlem
Det är mig Senator hänvisar till i tidigare inlägg. Vi flög LAX-YVR-HNL i början av februari.

Ursäktar redan nu för ett långt inlägg. Förhoppningsvis hänger ni med i svängarna ;)

Börjar mitt inlägg med att svara på MCT. När vi fick ett inställt plan från LHR-YVR och jag ringde in blev vi efter mycket om och men ombokad med en connection time på 3h30m i YVR. Agenten sa mycket riktigt att MCT var satt till 4 timmar enligt Air Canada och för att han skulle kunna boka önskad rutt var jag tvungen att godkänna att de inte tar något ansvar om jag missar planet.

När vi gick av planet visade skyltarna i taket valen att antingen gå mot domestic (en trappa ned), emot USA transfers eller International. Jag frågade en i personalen och efter att ha kollat med sin supervisor sa han att jag var tvungen att gå in i Kanada först för att sedan gå till US CBP igen. Vi hade hoppats på att slippa den rundan men både han/hans supervisor och den kanadensiska CBSA-personalen på våningen under insisterade på att vi var tvungna att göra så här för "you can not go from US to US without clearing our customs first".

Vet inte om det var rätt men eftersom bägge personerna insisterade på saken orkade jag inte käfta emot särskilt mycket. Vi fick ladda ned ArriveCAN-appen (som jag inte trodde att man behövde, annars hade jag gjort det tidigare) och registrera oss där, svara på ett par frågor på en dator och ta våra foton innan vi blev insläppta i Kanada. Vid tidpunkten accepterade Kanada bara PCR-test och inte Antigen-test (som vi reste på) men som tur var reagerade inte kvinnan som hjälpte oss på det.

Direkt efter det tog vi höger mot "USA" (det stod en kvinna där och frågade vart man skulle) istället för att gå till vänster för att lämna flygplatsen och en stund senare nådde vi US CBP som såg väldigt frågande ut när vi sa att vi kom från Los Angeles och ville in i USA igen..

Vi hann med gott och väl en timme i Maple Leaf lounge och var tidiga till planet. Kan inte svara på om 1h57m räcker men rullar allt på bra och ni har förberett er med ArriveCAN-appen så bör det inte vara några problem. Men är flyget försenat lite och det är mycket ståhej på flygplatsen kan det gå either way.
 

Senator

Moderator
Det är mig Senator hänvisar till i tidigare inlägg. Vi flög LAX-YVR-HNL i början av februari.

Ursäktar redan nu för ett långt inlägg. Förhoppningsvis hänger ni med i svängarna ;)

Börjar mitt inlägg med att svara på MCT. När vi fick ett inställt plan från LHR-YVR och jag ringde in blev vi efter mycket om och men ombokad med en connection time på 3h30m i YVR. Agenten sa mycket riktigt att MCT var satt till 4 timmar enligt Air Canada och för att han skulle kunna boka önskad rutt var jag tvungen att godkänna att de inte tar något ansvar om jag missar planet.

När vi gick av planet visade skyltarna i taket valen att antingen gå mot domestic (en trappa ned), emot USA transfers eller International. Jag frågade en i personalen och efter att ha kollat med sin supervisor sa han att jag var tvungen att gå in i Kanada först för att sedan gå till US CBP igen. Vi hade hoppats på att slippa den rundan men både han/hans supervisor och den kanadensiska CBSA-personalen på våningen under insisterade på att vi var tvungna att göra så här för "you can not go from US to US without clearing our customs first".

Vet inte om det var rätt men eftersom bägge personerna insisterade på saken orkade jag inte käfta emot särskilt mycket. Vi fick ladda ned ArriveCAN-appen (som jag inte trodde att man behövde, annars hade jag gjort det tidigare) och registrera oss där, svara på ett par frågor på en dator och ta våra foton innan vi blev insläppta i Kanada. Vid tidpunkten accepterade Kanada bara PCR-test och inte Antigen-test (som vi reste på) men som tur var reagerade inte kvinnan som hjälpte oss på det.

Direkt efter det tog vi höger mot "USA" (det stod en kvinna där och frågade vart man skulle) istället för att gå till vänster för att lämna flygplatsen och en stund senare nådde vi US CBP som såg väldigt frågande ut när vi sa att vi kom från Los Angeles och ville in i USA igen..

Vi hann med gott och väl en timme i Maple Leaf lounge och var tidiga till planet. Kan inte svara på om 1h57m räcker men rullar allt på bra och ni har förberett er med ArriveCAN-appen så bör det inte vara några problem. Men är flyget försenat lite och det är mycket ståhej på flygplatsen kan det gå either way.

Tack
 
Toppen