Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Firetee

Medlem
Hej, Jag har en first-bokning till Tokyo med ANA i juli bokad via Tallinn. Ser inte så ljust ut just nu, och en av mina positioneringsflyg blev precis inställt. Tar tacksamt emot tips på lämpligt agerande:
1) Boka om till F senare redan nu (går det?!). Hur ser man bäst tillgänglighet numera? Eller bara att fråga Tallinn?
2) Försöka hitta annat positioneringsflyg
3) avboka resan. Är det "bara" skatter, poäng och voucher som man får tillbaka eller är det även diverse bokningsavgifter typ 450+150+150? Misstänker att man kan glömma bokningsavgiften?

Tack för all hjälp! :)
 

Samosaguas

Medlem
Hej, Jag har en first-bokning till Tokyo med ANA i juli bokad via Tallinn. Ser inte så ljust ut just nu, och en av mina positioneringsflyg blev precis inställt. Tar tacksamt emot tips på lämpligt agerande:
1) Boka om till F senare redan nu (går det?!). Hur ser man bäst tillgänglighet numera? Eller bara att fråga Tallinn?
2) Försöka hitta annat positioneringsflyg
3) avboka resan. Är det "bara" skatter, poäng och voucher som man får tillbaka eller är det även diverse bokningsavgifter typ 450+150+150? Misstänker att man kan glömma bokningsavgiften?

Tack för all hjälp! :)
1. Bara Tallinn som med säkerhet kan hjälpa dig med det.
3. Du ska få tillbaka bokningsavgiften också, om sen SAS gör det är en annan fråga. Har rapporterats om problem med detta.
 
Bonusprogram: EuroBonus, amex 2-4-1
Flygbolag: SAS, ANA
Kabinklass: 2 ggr plus, 2 ggr First
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Haneda, Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: T.o.r
Antal poäng (per person): 112 500
Skatter&avgifter (per person): 1724 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): mars 2021 (ursprungligen juli 2020)
Bokad: oktober 2019 (ombokad juni 2020)

map

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fanns gott om Firsts runt mars-april till och från Tokyo med ANA, främst från FRA och MUC men en del från LHR också. Ingen kö till Tallinn heller.

För star alliance ja (SAS kan man nyboka). Fanns de flesta dagar så när (om?) begränsningen tas bort kan det va läge att boka snabbt...
När du säger Ja på frågan ovan, att det går att genomföra nya bokningar. Men du har bara bokat om din resan ovan, alltså inte en nybokning.
 

Doctor-X

Medlem
Jag har en Star Alliance award-bokning i augusti:
ARN-ORD-DTW, där planen är att bli hämtade av svärföräldrarna (som bor i Kanada) för att komma över till deras hus i Kanada. Det börjar kännas mindre och mindre sannolikt att detta kommer gå med stänga gränser och jag som endast svensk medborgare. Tankarna har börjat gå åt att boka om direkt till Toronto (Ex ARN-FRA-YYZ) för att skippa USA-biten. Bokningen är gjord förra året med en voucher som gick ut vid årsskiftet.
Frågan är därför, om det går att boka om trots att vouchern har gått ut (sitter inte på några nya vouchers)? Förstår att det tillkommer ombokningsavgift osv.
 
Toppen