Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Swiss, Singapore Airlines
Kabinklass: F, C
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 97,5k
Skatter&avgifter (per person): 1886kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Maj 2020
Bokad: Juni 2019

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Lär boka om till Lufthansa F på vägen hem närmre in på. SQ F LHR-SIN. Intressant att jag fick en länk för att betala skatterna nu, bättre än att behöva säga kreditkortsuppgifterna över telefon :)

Blev det F även på SIN-HND/NRT? Håller med om att länken är mycket bättre!

Bokade om precis när dom införde detta och en av agenterna sade att dom tydligen haft lite problem och var mycket tydliga med om att verifiera att pengarna dragits ifrån kortet/kvitto skickats ifrån SAS, eftersom även om det var en ändring så bokades hela resan av om betalning inte hade registrerats inom 24h. Det kändes ju lite risky och hoppades på att SKIT inte hade varit med i utvecklingen ;)..

Njut av SQ F :)..

Behöver lite tips och råd från alla kloka gällande minimum connection time i Amsterdam för en kommande awardbokning i C.

Resan:
ARN-AMS - SK1553 08:15-10:20
AMS-SIN - SQ323 11:15-05:55

Så 55min i AMS vilket bör vara tillräckligt.
Dock har SK1553 varit lite försenad titt som tätt (typ varannan dag) vilket gör mig lite orolig eftersom vi dessutom flyger med mini. Samtidigt som SQ323 åkt mellan 11:05-11:15 vissa dagar också.

Dilemma:
Tror ni att jag oroar mig i onödan?
Kommer SQ323 att vänta på oss?
Vad händer om vi missar flighten?

Dilemma:
1. Ja. Du tjänar inget på att oroa dig utan det är bara ohälsosamt, boka med längre tid mellan flyg om det stressar dig. Du kan inte påverka mer än så.

2. Beror på hur sena ni eventuellt är, om det är fler sena etc.

3. Ni blir ombokade om det är på en genomgående biljett.

Kort sagt så hade jag tagit bokningen om det är över MCT, men det är helt upp till hur du personligen känner för risk/reward med barn. Kanske är värt en längre mellanlandning om det går att lösa.

Kanske har missat...Men hur har det gått sen? :)
Håller med. Ringde även till SAS guldsupport men fick bara prata med någon som hänvisade mig tillbaka till Tallinn. Ska slänga iväg ett mail till guldsupporten nu i helgen samt försöka ringa Tallinn igen på måndag.

Det intressanta var att strax efter mitt samtal till Tallinn fick jag en notis i SAS-appen och vips så hade LH2413 försvunnit även från appen.

1. Ja. Du tjänar inget på att oroa dig utan det är bara ohälsosamt, boka med längre tid mellan flyg om det stressar dig. Du kan inte påverka mer än så.

2. Beror på hur sena ni eventuellt är, om det är fler sena etc.

3. Ni blir ombokade om det är på en genomgående biljett.

Kort sagt så hade jag tagit bokningen om det är över MCT, men det är helt upp till hur du personligen känner för risk/reward med barn. Kanske är värt en längre mellanlandning om det går att lösa.

Tack för snabb respons!

Stressen är mer att bagaget ska krångla, annars är jag mer av en living on the edge person. :p
Men tar nog risken, eftersom det är den först direkt flighten ut så är det bara stökigare med mini om man tar någon med byte.

H
Behöver lite tips och råd från alla kloka gällande minimum connection time i Amsterdam för en kommande awardbokning i C.

Resan:
ARN-AMS - SK1553 08:15-10:20
AMS-SIN - SQ323 11:15-05:55

Så 55min i AMS vilket bör vara tillräckligt.
Dock har SK1553 varit lite försenad titt som tätt (typ varannan dag) vilket gör mig lite orolig eftersom vi dessutom flyger med mini. Samtidigt som SQ323 åkt mellan 11:05-11:15 vissa dagar också.

Dilemma:

Har haft liknande tid Frankfurt också med SQ och bommade flyget vidare trots att det var 25min kvar innan nästa flyg gick. Blev ombokade men fick flyga till Paris dagen efter och sen vidare till Singapore.
Själv hade jag nog lagt på mera tid.

• Gilla
Reactions: Arv
H

Har haft liknande tid Frankfurt också med SQ och bommade flyget vidare trots att det var 25min kvar innan nästa flyg gick. Blev ombokade men fick flyga till Paris dagen efter och sen vidare till Singapore.
Själv hade jag nog lagt på mera tid.

Om detta nu sker, vem är det som sköter ombokningsprocessen? Är det SAS eller SQ som hjälper mig på plats, eller måste jag ringa Tallin och rådda?

Om detta nu sker, vem är det som sköter ombokningsprocessen? Är det SAS eller SQ som hjälper mig på plats, eller måste jag ringa Tallin och rådda?
I vårt fall var det Lufthansa som hjälpte oss att boka ny biljetter. Vi flög med dom till Frankfurt men hade bokat SQ.

• Gilla
Jag vill minnas att det är flygbolaget som skapade förseningen som måste boka om.

Har råkat ut för en hel del missade anslutningsflyg p.g.a. försening, och min erfarenhet precis som @Budgetresenär skriver, är det flygbolaget som orsakade förseningen. Dom har alltid lyckats lösa detta (till belåtenhet) och med bästa möjliga routing.

I ditt fall (även om det aldrig hänt mig på award) så borde du ju även kunna snacka med Tallinn om dom nu skulle erbjuda dig något riktigt dåligt alternativ.

• Gilla
Toppen