Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Det var vad d sa i telefon :) Tur jag satt ner…

Kollar jag biljetten så är det fördelat enligt nedan
Taxes, Fees, Other Charges 4653
Domestic/International Fees 2398

Trodde d hade koll på SAS Kundtjänst...
Bränsletillägget stämmer i alla fall 2x116€ :)
Får leta rätt på en tråd som beskriver hur d räknar och plocka fram papper o penna och kontrollräkna...

Bonusprogram:Eurobonus
Flygbolag:SAS, Avianca, Lufthansa
Kabinklass: Business
Avreseort:Arn
Destination:Scl//Mvd
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw
Antal poäng (per person):70000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person):7051
Antal resenärer:2
När (avresans tidpunkt):nov 2018
Bokad: Okt 2018

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter
SK533 Airbus A320
AV121 Boeing 787-8
AV115 Airbus A320-100/200
//
AV110 Airbus A319
LH543 Airbus A340-600
LH804 ?

Höga avgifter och skatter om man jämför med andra resor i tråden. Montevideo som är dyrt?
Blir en lång bensträckare i Bogota på hemvägen. Borde hinna in till stan o ta en kaffe på Monserrate :)
Ev en tur med Norwegian Air Argentina SA Mendoza-Buenos Aires.

Stort tack till alla som tipsat om lättförtjänta eurobonuspoäng. Utan er hade resan aldrig blivit av!
Flygskatt för en international flight från Uruguay är $46,00 (vet ej om det är i Uruguay pesos [UYU] eller i USD)
Tillkommer också säkerhetsavgiften 5,76 USD.

Airport Tax - Aeropuerto de Carrasco - Montevideo Uruguay

Är du säker att det inte var totalt för 2?

Vad det det u bekräftelsemailet?
Två mail från SAS med respektive biljett och summa 7051:-

Flygskatt för en international flight från Uruguay är $46,00 (vet ej om det är i Uruguay pesos [UYU] eller i USD)
Tillkommer också säkerhetsavgiften 5,76 USD.

Airport Tax - Aeropuerto de Carrasco - Montevideo Uruguay
Söker jag på Avianca så e den i USD sen tillkommer även Ticket Sale Tax. Räknas den på basefare för klassen? Dumt å flyga hem från Mvd... 6h 39min i A319 iofs :)

Söker jag på Avianca så e den i USD sen tillkommer även Ticket Sale Tax. Räknas den på basefare för klassen? Dumt å flyga hem från Mvd... 6h 39min i A319 iofs :)
När bmi Diamond Club fanns, så brukade de att debitera Sales tax för avgång från olika sydamerikanska länder.
Dessutom debiterade de Sales tax baserad på full fare, så en del människor fick rejäl debitering av skatter.
Sedan fick man rapportera detta till deras back office och be dem att återbetala (man behövde inte att betala Sales tax på bonusresor).

Om det är likadant för SAS EuroBonus vet jag inte, men det kan vara värt att dubbelkolla med supervisorn.

Ibland blir allt så himla bra!!

Jag ska iväg till USA:s västkust i januari. Bokade två biljetter utifall att jag skulle kunna hitta någon som ville följa med. Min sambo fick stå på bokningen så länge. Hon hade dock ingen möjlighet att följa med.
Efter att ha funderat ett tag på vem jag skulle fråga valde jag till slut en av mina kompisar som aldrig har varit i USA, som aldrig har flugit i business class och som jag vet att jag kommer få väldigt roligt med.
Jag ringde...
- Hej! Får jag bjuda dig på en resa till L.A, Las Vegas och San Francisco?
Givetvis tackade han ja.

Jag hade bokat award-biljetter hos SAS med Fly premium, men jag hade bara hittat biljetter i C på utresan. Hem fanns bara platser Plus.
Såg sen att det fanns en plats i C på hemresan men trodde inte att jag skulle kunna boka olika klasser i samma bokning. När jag ringde för att göra namnändring frågade jag om just detta. Fick mycket fin hjälp av telefonisten på SAS, som föreslog att vi skulle dela upp bokningen på två separata bokningar. Iom det skulle jag inte riskera att jag blev av med C-platserna på utresan, som jag kanske annars skulle bli om jag bokade av allt och gjorde en ny bokning.
Så... Jag lyckades boka C hela vägen till min vän medan jag tar en plats i Plus på hemvägen, med förhoppning om att det ska öppnas upp en plats till.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: C / Plus
Avreseort: MMX
Destination: LAX
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw - hemresa från SFO
Antal poäng (per person): 60 000 (Fly premium)
Skatter&avgifter (per person): 633:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari 2019
Bokad: Oktober 2018

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
MMX-ARN - SAS - Plus
ARN-LAX - SAS - Business
//
SFO-CPH - SAS - Business/Plus

Vi har inte bestämt oss för om vi ska ta tåg/buss från CPH till MMX, eller om vi ska flyga CPH-ARN-MMX, men givetvis skulle jag ha passat på att boka detta när jag ändrade ursprungsbokningen. Vi hade alltid kunnat hoppa över dom sista två benen men nu måste jag betala 2 x 150:- om vi beslutar oss för det. Onödigt...
Snyggt, stämmer att man inte kan resa i olika klasser, båda måste åka samma. Men splittar man den till två bokningar går det. Riktigt bra fördel med fly premium, går inte göra med amex vouchern.

Såg att jag kanske skulle posta här istället för på lyckade bokningar - är ju trots allt inte helt lyckad ännu ;)

Fick bokat en liten turné idag - Behöver dock finjusteras längre fram med bättre tillgänglighet i F. Kom gärna med inspel :)

Bonusprogram
: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines, Thai Airways, Asiana
Kabinklass: SAS Plus, SQ F, TG F, OZ C, Lufthansa C, SQ C, TG C
Avreseort: OSL
Destination: SYD
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 120.000
Skatter&avgifter (per person): 3990 NOK
Antalresenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 4 april 2019
Bokad: 10 oktober 2018
Flights:
OSL-CPH SAS PLUS A320-100/200
CPH-SIN SQ F 777-300ER (3h i Private Room)
SIN-SYD SQ C 777-300ER (Destination 4 dagar) (Här ligger det inne en alert på SQ F/Suites samt TG F - något som saknas?)
SYD-BKK TG F 747-400 (21h stopp i BKK)
BKK-ICN TG C 777-200/300 (16h stopp i ICN) (Här ligger det inne en alert på TG F och OZ F - något som saknas?)
ICN-FRA OZ C A380-800 (Här ligger det inne en alert på LH F och OZ F - något som saknas?)
FRA-OSL SAS PLUS 737-700

Tack på förhand,

Se upp för den gamla F-kabinen SYD-BKK om du inte vill ha den. Jag fick den i Augusti. Det gjorde mig inte så mycket förvisso då den i många aspekter kändes fräschare än den nya F-kabinen, även om den är lite mer "retro" :)

Mitt flyg från BKK-SYD med TG med den nya F-kabinen kändes rätt sunkigt om jag ska vara ärlig, riktigt sliten kabin.

Toppen