Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Postade precis min första awardbokning och tänkte följa upp med lite frågor. Rutt är alltså FRA-ICN (OZ C, A380), 21h layover, ICN-BKK (TG C, A350), tid på destination, BKK-PEK (TG C, 777), PEK-ZRH (LX C, A330).
  • Tycker ni det är en bra optimerad resa generellt? Ute efter en hyfsad balans mellan flygtid och upplevelse ombord.
  • På hemresan har jag rätt tighta connections, 1h15m både i PEK och ZRH. Hade ni undvikit detta pga. risk för försening och att man då blir ombokad till nåt sämre? Skulle t.ex. kunna byta till LH C från PEK fyra timmar senare, men då blir man sittandes där i 5 timmar från kl 06.
Tack!

• Tycker ni det är en bra optimerad resa generellt? Ute efter en hyfsad balans mellan flygtid och upplevelse ombord.
Beror på vad man optimerar för, det där är ju i princip raka vägen till destinationen i business. Om du är ute efter att flyga mycket är det suboptimalt. Om du är ute efter att testa olika businessprodukter så kunde det fortfarande bli bättre.

Men som sagt, allt beror på vad man optimerar för.

• På hemresan har jag rätt tighta connections, 1h15m både i PEK och ZRH. Hade ni undvikit detta pga. risk för försening och att man då blir ombokad till nåt sämre? Skulle t.ex. kunna byta till LH C från PEK fyra timmar senare, men då blir man sittandes där i 5 timmar från kl 06.
Ja, jag hatar tighta connections. Om jag inte måste ta en sådan för att komma fram till en viss tid så undviker jag dem.

1.15 i Peking är inget att rekommendera dig kan jag lova.
Om det är som det varit sista 2 gångerna jag passerat kommer du inte ens förbi första transferkön på den tiden.
Hade bytt till Lufthansa direkt.
Jag hade 2 timmar sist och fick tränga mig i samtliga kontroller och hann precis.
Security samt personal på flygplatsen har 0 förståelse för att du håller på att missa ditt flyg.

Postade precis min första awardbokning och tänkte följa upp med lite frågor. Rutt är alltså FRA-ICN (OZ C, A380), 21h layover, ICN-BKK (TG C, A350), tid på destination, BKK-PEK (TG C, 777), PEK-ZRH (LX C, A330).
Tack!

Beror på vad man optimerar för, det där är ju i princip raka vägen till destinationen i business. Om du är ute efter att flyga mycket är det suboptimalt. Om du är ute efter att testa olika businessprodukter så kunde det fortfarande bli bättre.
Jo jag inser att jag kan lägga på ett ben både out- och inbound och kanske få in Japan eller nåt liknande, dock är det främst tid på destinationen som ska maximeras, men med en bekväm och rolig upplevelse dit och hem :)

Men det du säger om att businessprodukterna fortfarande kan bli bättre, har du nåt exempel? En liten brasklapp är att denna resa sker under påsken så tillgängligheten är inte direkt på topp..

Ja, jag hatar tighta connections. Om jag inte måste ta en sådan för att komma fram till en viss tid så undviker jag dem.
Ok, noterat. Min tankegång var att det är ju grymt om det flyter på och man är framme som planerat, och i annat fall blir man förhoppningsvis ombokad till näst bästa option som då skulle vara LH fem timmar senare. Business class-lounger på PEK verkar inte vara någon hit ändå vad jag kunnat se. Men kanske är för naiv gällande hur pass tillmötesgående de är vid ombokning, mardrömmen vore att tvingas vänta på någon CA flight..

Peking är ingen rolig flygplats. Svajig service som gärna sysslar med björntjänster, oändliga köer och dåliga lounger. Men å andra sidan så lär du behöva bli ombokad till ett annat flyg när du missar din anslutning, vilket kanske är bra om du vill flyga Lufti och det inte finns awardplatser där. Har du otur så kanske det blir som du skriver med Air China istället (men Lufthansa-group bokar väl helst om till annat bolag inom Lufthansa-group om möjligt). Jag hade undvikit Peking om det går, alternativt sätta förväntningarna lågt.

Då är resan suboptimal eftersom du tar en omväg via ICN/PEK - mycket rakar att flyga Thai från någon ort i Europa.
Jo förstås, kändes dock lite "för" enkelt. Med denna bokning offrade jag rimligt mängd tid för att få med fler bolag samt ett dygns layover på samma biljett, tänkte jag.

Hör vad ni säger om Peking och ska kolla en vända till på alternativ. Men iom. att det finns awardplatser i LH är det kanske lika bra att hugga dem och slippa stressa/hoppas på försening ;)

Toppen