Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Fantastiskt - då hinner vi heja på varandra och dela värdefulla erfarenheter om Conrad/Moorea innan vi byter av varandra :)

Vi har som sagt:
15-20 - Conrad Bora Bora
20-26 - Hilton Moorea
26-28 - Hilton Tahiti
Absolut :) Får var vi hamnar på Moorea, lutar åt Tipaniers-strand området i någon Airbnb. Blir nog hyrbil också men får se hur mycket vi orkar utforska med två små i släptåg.

Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: SAS, Aeromexico, KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: NRT
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 90000 + Amex 2for1
Skatter&avgifter (per person): 3641 kr
Antal resenärer: 1 vuxen
När (avresans tidpunkt): April 2027
Bokad: Augusti 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares & SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

Bonusplatser till Tokyo under våren växer inte på träd, men Aeromexico hade ett roligt släpp från Madrid till Tokyo via Mexico City. Lyckades även haka på anslutningar från Stockholm till och från Madrid. Mycket flygande för poängen.

Visa bifogad bild 177193
Vilken bra bokning, den påminner ju om Eurobonus golden days för sådär 10 år sedan! Som jag förstår det, så hittade du inte denna itinerary när du sökte ARN-TYO, utan du fick söka ARN-MAD, MAD-TYO? Fick du då betala den dyra (750 SEK?) ändringsavgiften eftersom du då i princip bokade MAD-NRT men ändrade avreseorten till ARN?

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, AirFrance och Vietnam Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: SGN/DAD (Ho CHi Minh City / Da Nang)
Enkelresa eller Tur&retur: 2 st Enkelresor
Antal poäng (per person): 171 000 med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 3 106 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): April 2026
Bokad: Augusti 2026
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Utresan: kunde se CPH-CDG-SGN med AF, men fr ARN blev det bara ekonomi. Kunde dock konstatera att det fanns fenders med SAS i anslutning till AF på CPH, Så bokade CPH-CDG-SGN med AF och ringde sedan in och lade till feeder SK, ARN-CPH, så utresan blir nu, ARN-CPH-CDG-SGN med övernattning på CDG.

Hemresan: kunde se SGN-CPH-ARN med VN resp. SK, så bokade det, fick sedan ringa och lägga till DAD-SGN.
Eftersom jag hade relativt mycket med poäng samt 4 st Amex 2-4-1, varav 2 st går ut i år, så var det bara att offra extra poängen och 2 vouchers.
Iom att det är VN inblandad valde jag två enkla så jag kunde spara en del poäng i alla fall…även om enkla suger lite mer i poänghögen…
Du hade kunnat boka t/r och sparat lite poäng.

Ja, jag förstod inte riktigt heller. Det blir ju bara x2 på den delen av resan som VN är inblandad i.

(190k+380k)/2=285 K
Istället för 342k nu? Om jag förstått rätt.

Vilken bra bokning, den påminner ju om Eurobonus golden days för sådär 10 år sedan! Som jag förstår det, så hittade du inte denna itinerary när du sökte ARN-TYO, utan du fick söka ARN-MAD, MAD-TYO? Fick du då betala den dyra (750 SEK?) ändringsavgiften eftersom du då i princip bokade MAD-NRT men ändrade avreseorten till ARN?
Gick att boka allt på telefon med agenten, så slapp brösta avgiften.

Du hade kunnat boka t/r och sparat lite poäng.

Intressant – menar du att SAS vid en sammanhängande ToR med AF ut och VN hem bara dubbelprissätter VN-riktningen, alltså att VN inte gör hela ToR-awarden ×2? Har du sett/bokat en sådan mixed-carrier ToR efter de nya VN-reglerna? Vad jag hört är att vid mixed där VN ingår blir det x2!

Intressant – menar du att SAS vid en sammanhängande ToR med AF ut och VN hem bara dubbelprissätter VN-riktningen, alltså att VN inte gör hela ToR-awarden ×2? Har du sett/bokat en sådan mixed-carrier ToR efter de nya VN-reglerna? Vad jag hört är att vid mixed där VN ingår blir det x2!
Utresa och hemresa hanteras var för dig när det gäller poängdebitering. Jag kan bekräfta att det är så det hanteras och har alltid gjorts. Hade själv en utresa med VN och hemresa med AF för 285k. @Davvelavve har helt rätt. På Star Alliance tiden kunde man t ex flyga till BOM och hem från BKK och även då räknades utresan och hemresan för sig, t ex (130+165)/2 = 147,5

Last edited:
Det är ju enkelt att se i SAS sökmotor, har du testat innan du bokade?

Bara ta ett datum med icke-VN dit och VN inkluderat på hemresan. Se ex nedan, 29/4-3/5 ex, blir 285k för 2 pers t/rz

IMG_3353.jpeg

Tja, ni har rätt, jag blev lite blind över alla dissksusiner om at det räckte med 1 VN sefment whats so ever så där...
Men men hade ändå inte hunnit utnyttja alla Amex 2-4-1 som jag hade, så OK det gick nu 1 extra plus 10% fler poäng...
Smällar man få ta.. som det är nu så varken VN eller AF några returer i business utöver den jag har med VN...

Tid är pengar oh fru toer00 blir inte glad om man behöver byta ytterligagre en gång inom Europa på hemresan, tyvärr är inte ARN prio för SAS numera...så kommer man till typ FRA / MUC så får man vacket vänta länge och sedan byta i CPH.

Får hoppas på att VN släpper till fler platser SGN-CPH eller att AF släpper SCG/HAN-CDG-ARN, i sådan fall kan man ringa och be att lägga på en retur, i annat fall baar vara nöj ändå... ;)

Toppen