Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Kollade faktiskt i Amadeus. SQ har interline-/ticketingavtal med både AF och SK (TGAD-SQ visar både AF och SK i listan), så genomcheckning av bagage bör åtminstone vara tekniskt möjlig.

Däremot är det ju ingen garanti att SQ checkar igenom väskan på separata biljetter – det hänger ofta på lokal policy och agenten vid incheckningen.

Så är det absolut, man är alltid utelämnad till vad check-in agenten haft till frukost när man ska försöka sig på en sån här avancerad manöver. Men om det är något bolag jag skulle ha högst förtroende för att nå ut med denna service så är det SQ.

Bonusprogram: Miles&More
Flygbolag: Lufthansa
Kabinklass: First
Avreseort: ARN
Destination: DEN
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 83,059 Miles
Skatter&avgifter (per person): ca 9600kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Jul-26
Bokad: juni-26
Hur hittades tillgänglighet: Lufthansas hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

ARN-MUC - Lufthansa - A321 - Business
MUC-DEN - Luftahansa - A380 - First

Länge varit sugen på att testa Lufthansa F, en vän hade bokat samma rutt på revenue och när det dök upp award-plats blev det att spränga M&M-kontot för upplevelsen. Blir också första gången jag flyger A380. Bokade revenue-hemresa i economy light (4900kr) och uppgradera direkt med två eVouchers till business.
Gick upgrade med vouchers igenom direkt?

Har dessvärre drabbats av ett lite mindre problem gällande vår hemresa från PPT. Allt lugnt på segment PPT-LAX-CDG med air France. Dock har SAS nu ställt in sista flyget från CDG till CPH och bokat om oss till nästföljande dag, vilket innebär 30 timmar i Paris. Angenämt i de flesta fall men kanske inte just nu.
Jag har ringt SAS och föreslagit ombokning till Air Franceflighter samma dag, de menar dock att dessa inte är tillgängliga eftersom det är en award-biljett. Jag lever i tron att det är skit samma när det handlar om inställda flyg mindre än 7 dagar bort och att reglerna om så lika alternativ till resa gäller oavsett biljettyp.
Utmaningen är att vi är -12 timmar, dvs allt är stängt i Sverige.
Tacksam för lite input på vad jag kan göra. Är jag rätt på det med att de ska kunna boka om oss till ”vanliga” biljetter?
-Njuta av sista dagen på semestern och ta en rejäl diskussion på CDG när vi landar där?
-Fortsätta jaga SAS via telefon?
-Boka av sista segmentet och köpa biljett istället för att sedan kräva ersättning för utlägg?
Om det blir ett extra dygn i Paris, ordnar SAS boende eller är det upp till mig att göra utlägg?

Har dessvärre drabbats av ett lite mindre problem gällande vår hemresa från PPT. Allt lugnt på segment PPT-LAX-CDG med air France. Dock har SAS nu ställt in sista flyget från CDG till CPH och bokat om oss till nästföljande dag, vilket innebär 30 timmar i Paris. Angenämt i de flesta fall men kanske inte just nu.
Jag har ringt SAS och föreslagit ombokning till Air Franceflighter samma dag, de menar dock att dessa inte är tillgängliga eftersom det är en award-biljett. Jag lever i tron att det är skit samma när det handlar om inställda flyg mindre än 7 dagar bort och att reglerna om så lika alternativ till resa gäller oavsett biljettyp.
Tacksam för lite input på vad jag kan göra. Är jag rätt på det med att de ska kunna boka om oss till ”vanliga” biljetter?
-Njuta av sista dagen på semestern och ta en rejäl diskussion på CDG när vi landar där?
-Boka av sista segmentet och köpa biljett istället för att sedan kräva ersättning för utlägg?
Om det blir ett extra dygn i Paris, ordnar SAS boende eller är det upp till mig att göra utlägg?
Flygbolaget som ställer in är alltid skyldiga att boka om, oavsett hur biljetten köpts (award eller cash), oavsett när de ställer in.

Det blir ju 600€ per person med nuvarande bokning, plus att sas bör stå för utgift för mat, dryck (ej alkohol) och boende.

Men ni har rätt att få bli ombokad till Air France. Att få rätt är ju en annan sak dock. Men låter som ett rätt straight forward case utifrån vad du beskriver.

Ungefär samma case: https://loyaltylobby.com/2026/06/06...eenland-route-refusal-to-rebook-award-ticket/

Toppen