1ClassJocke
Medlem
Är du Palmen?Jag tolkar inte detta som beskrivning av händelseförlopp:
När du borde ha tagit ditt ärende till Virgin.
Är du Palmen?Jag tolkar inte detta som beskrivning av händelseförlopp:
När du borde ha tagit ditt ärende till Virgin.
Tack för att du medger att du hade fel.Är du Palmen?
Rätten till ersättning är genom UK261 då Virgin Atlantic är ett brittiskt flygbolag.Grok säger nej till ersättning mht (vilket jag inte nämnde tidigare) att flyget som skapade förseningen (dvs i detta fall JNB till LHR) avgick från ett icke Europeiskt land.
När det gäller EU261 så är det bägge riktningar om bolaget är lokaliserat i EU, bara FRÅN EU om det är icke-EU bolag. UK har likvärdig lag (dubbelkolla) den är väl?! mer eller mindre copy/paste från EU261 så bör gälla även dubbelriktat för UK bolag.Grok säger nej till ersättning mht (vilket jag inte nämnde tidigare) att flyget som skapade förseningen (dvs i detta fall JNB till LHR) avgick från ett icke Europeiskt land.
Reglerna gäller för EU bolag (och vad jag vet även uk bolag eftersom de kopierar lagen) även när de flyger från icke europeiskt land. Däremot gäller den inte andra bolag.Grok säger nej till ersättning mht (vilket jag inte nämnde tidigare) att flyget som skapade förseningen (dvs i detta fall JNB till LHR) avgick från ett icke Europeiskt land.
Så ni från ARN tvingas åka via GOT båda vägarna?! Och här trodde jag vi från GOT hade det tufft att hitta resor ut till världen...Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Air France
Kabinklass: Business Class
Avreseort: Arlanda
Destination: Cancun // Los Angeles
Enkelresa eller Tur&retur: Open Jaw
Antal poäng (per person): 65 000 (2 st 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2628 kr/person
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Juli 2026
Bokad: November 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares.com
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, tillslut
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Försökte flera dagar att få till något vettigt, ena agenten hävdade att Air France från LA inte gick att boka, samtalet bröts någon gång och flera gånger "Vi får inte söka ben för ben". Totalt säkert 10 samtal.
ARN-GOT SAS A320neo Premium
Övernattning Gbg
GOT-CDG Air France Embraer 190 Business
CDG-EWR Air France A350-900 Business
Övernattning NYC
JFK-BOS 737-800 Delta Business (Domestic First)
BOS-CUN 737-800 Delta Business (Domestic First)
LAX-CDG Air France 777-300ER Business
CDG-GOT Air France Embraer 190 Business
Övernattning GBG
GOT-ARN SAS A320neo Premium
Nu har vi släkt/bekanta i Göteborg så gör inte jättemycket. Såg mycket tillgänglighet med AF från Göteborg till bla EWR/LAX/PTY. Gissar married segment och mer tillgänglighet för 4p mellan GOT-CDG.Så ni från ARN tvingas åka via GOT båda vägarna?! Och här trodde jag vi från GOT hade det tufft att hitta resor ut till världen...
Så du tror att Virgin kommer boka om honom på en annan sas flight än vad som ligger i bokningen? Sen när kan Virgin ändra sas flighter vid checkin?Ha lite is i magen och förklara läget när du skall checka in på hemresan... iom att bokningen/biljetten då direkt har gått över till det bolag du flyger med så kan du säkert bli ombokad till en bättre anslutning London om det fortfarande finns platser...