Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Kollegan fick även nys om att jag bokade jul- och nyårsresa, och bad således om min hjälp. Sagt och gjort!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH (Köpenhamn)
Destination: CUN (Cancun)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 260k inklusive 2 vouchers
Skatter&avgifter (per person): 2778 SEK (inkl ombokningskostnader)
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Dec 2024
Bokad: Januari 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Yes!
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Noll. Inga konstigheter. Fick waitlist på den connection via Istanbul som jag hade hoppats på, men hade min back-up redo. Allting klart på några minuter.

CPH-FRA-IST-CUN // CUN-IST-FRA-ARN


Utresa från Norden samtidigt som min familj. Inbokade på samma flight FRA-IST. Så har bokat 11 platser i Business på den flighten. Aldrig någonsin varit med om det, även om det såklart är Europeisk "business".
Om ni får 737an så har ni ju hela kabinen för er själva mer eller mindre, har ni tur är det A330 och inte europeisk business.
 

Jonas C

Medlem
Ska lägga till anslutningsflyg lite senare. Flygtid 19h 40min, servicen startas i mars med en 787 med mellanlandning i Singapore. Får se ifall de byter ut A350an till en 787. Det har även snackats om möjligheten för Turkish att köra A350 ULR direkt från IST till australienska destinationer. Time will tell!
Om du vill lägga på anslutningar med Turkish så är det no-bueno. Segmenten blockeras ut pga married segments, bara så att du vet.
 

Tamas

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa
Kabinklass: Eco
Avreseort: GOT
Destination: BKK (hemresa från SIN)
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 47500
Skatter&avgifter (per person): 2185:-
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Mellandagarna 2024
Bokad: Jan 19, 2024
Hur hittades tillgänglighet: Hade utresa sedan tidigare - la nu till hemresa som jag bevakade direkt på SAS hemsida på enskilda datum i en två veckors period ±2 dagar
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Osexiga flighter men oerhört skönt att få ihop Nyårsresa med familjen i årets mest eftertraktade bokningslucka. Prioriterar dessutom så få legs som möjligt och enkla connections när man har ungarna med. Uppdelad på två bokningar så vi ska nog kunna få in Frugan och dottern på en business uppgradering närmare inpå utresa, så får jag och lillgrabben nöja oss med att hänga på i loungerna (EBG).

GOT-MUC - Lufthansa - Airbus A319
MUC-BKK - Lufthansa - Airbus A380-800
SIN-MUC - Lufthansa - Airbus A350-900
MUC-GOT - Lufthansa - Airbus A319
Vad man inte gör för sin familj :)
 

palmen

Moderator
Hyfsat värde för poängen då samma revenuebiljetter verkar kosta runt 120K SEK.
Man kan alltid diskutera värde på poäng, men att bara gå på enstaka priser blir sällan jämförbart, i detta fall tror jag väldigt få betalar 120k i Business till Australien.

Man kan boka ARN-MEL i Business med SQ för 47k SEK i oktober 2024. Det är kanske ett bättre riktvärde än att ta något groteskt överprisat.

Personligen brukar jag alltid jämföra poäng ens värde mot vad jag skulle vara beredd att betala för liknande biljett.
Säg tex att jag är villig att betala 15k sek för business till USA men ställets får det för 60k poäng. Då har jag fått ett poängvärde på 25 öre vilket jag tycker är helt ok.
På samma sätt kanske jag tycker det är värt 50k sek att flyga business till Australien och att då få det för 275k poäng ger 18 öre poängen vilket är helt ok även om jag personligen alltid siktar på minst 20 öre när jag nyttjar poäng.
Om man nu varit beredd att betala 120k till Melbourne så får man ett poängvärde på 44 öre vilket är sjukt bra.
 
Kollegan fick även nys om att jag bokade jul- och nyårsresa, och bad således om min hjälp. Sagt och gjort!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH (Köpenhamn)
Destination: CUN (Cancun)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 260k inklusive 2 vouchers
Skatter&avgifter (per person): 2778 SEK (inkl ombokningskostnader)
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Dec 2024
Bokad: Januari 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Yes!
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Noll. Inga konstigheter. Fick waitlist på den connection via Istanbul som jag hade hoppats på, men hade min back-up redo. Allting klart på några minuter.

CPH-FRA-IST-CUN // CUN-IST-FRA-ARN


Utresa från Norden samtidigt som min familj. Inbokade på samma flight FRA-IST. Så har bokat 11 platser i Business på den flighten. Aldrig någonsin varit med om det, även om det såklart är Europeisk "business".

Försöker boka samma resa men agenten får "waitlist" när hon lägger på hemresan. Vad beror det på och hur löste du det?
 

stopover

Medlem
Man kan alltid diskutera värde på poäng, men att bara gå på enstaka priser blir sällan jämförbart, i detta fall tror jag väldigt få betalar 120k i Business till Australien.

Man kan boka ARN-MEL i Business med SQ för 47k SEK i oktober 2024. Det är kanske ett bättre riktvärde än att ta något groteskt överprisat.

Personligen brukar jag alltid jämföra poäng ens värde mot vad jag skulle vara beredd att betala för liknande biljett.
Säg tex att jag är villig att betala 15k sek för business till USA men ställets får det för 60k poäng. Då har jag fått ett poängvärde på 25 öre vilket jag tycker är helt ok.
På samma sätt kanske jag tycker det är värt 50k sek att flyga business till Australien och att då få det för 275k poäng ger 18 öre poängen vilket är helt ok även om jag personligen alltid siktar på minst 20 öre när jag nyttjar poäng.
Om man nu varit beredd att betala 120k till Melbourne så får man ett poängvärde på 44 öre vilket är sjukt bra.

Håller med dig om att det kanske är få som är villiga att betala 120K SEK för IST-MEL i business. Nu hade jag personligen ganska strikta krav på datum som passade mig och för alla de vettiga alternativen som jag tittade på så låg prislappen på 100-120K SEK. Groteskt överprisat? Kanske. Kommer priset justeras neråt nu efter linjelanseringen? Troligtvis.

Men som du säger så handlar det alltid om vilket värde man själv sätter för en specifika resa (revenue vs. poäng/miles). Ekvationen går ihop för sådana bonusprogram som faktiskt släpper awardbiljetter till sina medlemmar och för sådana destinationer man själv vill åka till, ta Skandinavien-USA med Star Alliance som ett exempel.

Utmaningen med Australien/Nya Zeeland är att det inte är lika enkelt att få till en awardresa dit, framför allt med EuroBonus, vilket gör att man kanske är villig att acceptera ett lägre värde per poäng/mile som man hade annars gjort för andra destinationer :)
 

JacobGBG

Medlem
Ytterligare en faktor man måste ta hänsyn till i diskussionen om betald biljett vs. poäng är hur många platser man boka. Ta min alldeles nya länkade bokning t.ex.

Att få till en sån här awardbokning på en väldigt populär rutt är rätt straight forward på revenue. Att hitta detta på poäng däremot, speciellt vid denna tidpunkt runt jul/nyår är oerhört sällsynt. Tillgängligheten för award seats skalar här inte i relation till motsvarande ökande kostnad på revenue.
 
Även om platser släpps så kommer de inte att kunna kombineras på samma flyg. TK + TK kan aldrig bokas till på efterhand pga married segments. Värt att tänka på om man vill boka en bonusresa med Turkish.
Går det verkligen inte att komma runt genom att boka multisegment (dvs att Istanbul blir en ticketed point) istället för tur-och-retur? Jag tror mig (eller rättare sagt, duktiga kundtjänstagenter) ha bokat några "omöjliga" bonusresor och då har det stått typ "resa 1", "resa 2" och "resa 3" istället för "utresa" och "hemresa" när jag har kollat bokningen på SAS hemsida.
 
Toppen