Bonusprogram: Eurbonus
Flygbolag: SAS, Virgin Atlantic
Kabinklass: Ekonomi
Avreseort: CPH
Destination: LAX
Enkelresa eller Tur&retur: T/r
Antal poäng (per person): 70 000
Skatter&avgifter (per person): ca. 2 200
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli
Bokad: December
Hur hittades tillgänglighet: SAS Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0
CPH-LHR SAS
LHR-LAX Virgin
LAX-LHR Virgin
LHR-CPH SAS
Jag var tvungen att ringa in eftersom inte allt gick att boka online. Jag hittade flyg från London till LAX, men inga från Köpenhamn. Jag provade även att söka från en rad andra europeiska flygplatser (CDG, OSL, BLL, FRA, AMS osv.), men inga avgångar fanns tillgängliga till LAX. Jag blev då orolig att det var ”married segments”.
Jag hjälpte min far att boka och fick då kontakt med Diamond-supporten, vilket var en enorm skillnad jämfört med den vanliga kundtjänsten. Den person jag pratade med var väldigt trevlig. Visserligen tog det en stund för henne att skriva itinenary, vilket gjorde mig lite orolig över att married segments , men efter ungefär tio minuter tog hon passageraruppgifterna.
Hon var mycket noggrann med att allt skulle bli korrekt och föreslog därför att skicka ett bokningsförslag via mejl innan hon slutförde bokningen. Sagt och gjort – förslaget kom och hon stannade kvar i samtalet medan vi tillsammans snabbt granskade det. Allt såg bra ut.
Hon erbjöd sig att fylla i APIS-uppgifterna åt oss direkt, avböjde artigt. Därefter informerade hon om vad skatterna skulle bli och biljetterade medan jag fortfarande var kvar i telefon. Hela processen tog mindre än 30 minuter och var oerhört smidig – en total kontrast mot en tidigare reseupplevelse jag berättat om.