Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Det är jag med på, dock en hyffsat unik situation just med award över alliansbyten.
Det ändrar dock inget hur du betalar för en resa. Inte konstigare än att köpa en vanlig sas biljett till USA där man har en inrikesflight med AA som tillhör annan allians (vilket var vanligt när SAS var i Star Alliance).

Fredah

Medlem
Har en renodlad Lufthansa resa bokad som SAS *A award till jul, frågetecken på om man blir insläppt i SAS GOT loungen då.
Sist jag åkte LH från GOT så använde LH ”den andra loungen”, (fd Vinga?). Om du har Priority Pass kan du eventuellt gästa en där och en via Senator.

Det ändrar dock inget hur du betalar för en resa. Inte konstigare än att köpa en vanlig sas biljett till USA där man har en inrikesflight med AA som tillhör annan allians (vilket var vanligt när SAS var i Star Alliance).
Så om man flög till ORD och sen vidare med AA inrikes så fick man inte access till SAS lounge på ORD? Fattar principen men känns ju lite märkligt när man köpt biljett av SAS. Är det samma nu med SkyTeam om man ska vidare med tex Alaska? Ingen skillnad om det är SK flight nummer?

palmen

Moderator
Så om man flög till ORD och sen vidare med AA inrikes så fick man inte access till SAS lounge på ORD? Fattar principen men känns ju lite märkligt när man köpt biljett av SAS. Är det samma nu med SkyTeam om man ska vidare med tex Alaska? Ingen skillnad om det är SK flight nummer?
Helt riktigt, ingen lounge i Chicago, dessutom är det två helt skilda terminaler.

Alaskan är med i one world, så ingen lounge där heller, oavsett hur du bokar eller om det är codeshare.

Vänd på det, om du bockat via ticket, skulle du inte ha access till sas loungen då på en sas flight för att bokningen gjordes av ticket.

Det är inte ett dugg märkligt. Det är utförande flygbolag som avgör, inte vem du köpt biljett av eller hur du betalat eller om det är codeshare.

Fredah

Medlem
Jag skulle nog ändå säga att det är rätt stor skillnad på om man bara säljer någon annans biljetter (ticket) och codeshare. Exempelvis får man väl access till SAS lounge med SK8001? Eller är inte det infört ännu?

palmen

Moderator
Jag skulle nog ändå säga att det är rätt stor skillnad på om man bara säljer någon annans biljetter (ticket) och codeshare. Exempelvis får man väl access till SAS lounge med SK8001? Eller är inte det infört ännu?
SK8001 som är SQ flighten CPH-SIN är speciell, Singapore och SAS har ett separat avtal om lounge/poäng/awards mm (och tidigare även JV, vilket kanske är kvar fortfarande).
Oavsett vad är det inte SK8001 i sig som ger dig access, det är aktuella flygbolaget SIngapore Airlines som har ett avtal om att med deras flyg (oavsett codeshare eller ej) så har man access till lounger hos SAS. Detta är som sagt ett undantag som är extremt ovanligt förekommande om du tittar på hela "flygindustrin".

Man kan inte jämföra något specialavtal och förutsätta att det är så det fungerar på alla flighter med codeshare.

På samma sätt köper tex Lufthansa access till SAS lounger i skandinavien för sina resenärer, trots att det är olika allianser, det är exakt samma som Singapore gör i Köpenhamn. Vad de betalar skiljer sig kanske, gissar att LH och SAS byter lounger med varandra då man har access till LH lounger på vissa destinationer med SAS, för SQs del så är det nog en del av avtalen mellan SAS ocH SQ.

pswe

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort:  BKK
Destination:  CPH
Enkelresa eller Tur&retur:  Enkel
Antal poäng (per person): 30000(fly premium)
Skatter&avgifter (per person):
Antal resenärer:
2
När (avresans tidpunkt): 2 jan
Bokad:  idag
Hur hittades tillgänglighet:  online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt:  ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flygbolag:  Korean
Avreseort: Rom
Destination:  Saigon
Enkelresa eller Tur&retur:  Enkel
Antal poäng (per person): 112 500(2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 941 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 22 jan
Bokad:  dec
Hur hittades tillgänglighet:  online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt:  ja

Flygningar:

FCO-ICN-777-300 ER BUSINESS
ICN-SGN 777-300 ER BUSINESS

BKK- CPH A350 BUSINESS

Har äntligen hittat resa över jul och nyår till värmen. Har spenderat mycket tid dagligen i över 4v så känns riktigt bra att man äntligen hittat.
Taggad på att prova både Korean och SAS business för första gången.
Ska försöka lägga till cph-fco, och icn- bkk, om det släpps platser.
Resedatumen är mysko eller?

ante888

Medlem
Flygbolag: SAS, Virgin Atlantic, Delta
Avreseort: ARN
Destination: BZN
Enkelresa eller Tur&retur: tor
Antal poäng (per person): 65000 (med amex voucher)
Skatter&avgifter (per person): 2570:-
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2025
Bokad: Dec, 2024
Hur hittades tillgänglighet: SAS partner award hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

Bokning för voucher som går ut vid nyår. Blir att testa Virgin till och från USA och passade på att lämna storstäderna och bege mig ut på jakt att ticka av 4 nya delstater i nordvästra USA (Montana, Idaho, Wyoming, Utan). Har övernattning i London och Seattle på utresan.
Alla flygen i business, fick först boka LHR-SEA ut och SFO-LHR hem, i samma samtal la vi sedan till feeder flights. Allt som allt tog det ca 15 minuter att göra bokningen och första agenten kunde hantera allt.

ARN-LHR SAS
LHR-SEA Virgin Atlantic (B787-9)
SEA-SLC Delta
SLC-BZN Delta
//
SFO-LHR Virgin Atlantic (A350-1000)
LHR-ARN SAS
Behövde du betala ändringsavgift för att lägga till "feeder flights"? Hur hittade du tillgång på dessa?

Emil123

Medlem
Bonusprogram: Eurbonus
Flygbolag: SAS, Virgin Atlantic
Kabinklass: Ekonomi
Avreseort: CPH
Destination: LAX
Enkelresa eller Tur&retur: T/r
Antal poäng (per person): 70 000
Skatter&avgifter (per person): ca. 2 200
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli
Bokad: December
Hur hittades tillgänglighet: SAS Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

CPH-LHR SAS
LHR-LAX Virgin

LAX-LHR Virgin
LHR-CPH SAS

Jag var tvungen att ringa in eftersom inte allt gick att boka online. Jag hittade flyg från London till LAX, men inga från Köpenhamn. Jag provade även att söka från en rad andra europeiska flygplatser (CDG, OSL, BLL, FRA, AMS osv.), men inga avgångar fanns tillgängliga till LAX. Jag blev då orolig att det var ”married segments”.

Jag hjälpte min far att boka och fick då kontakt med Diamond-supporten, vilket var en enorm skillnad jämfört med den vanliga kundtjänsten. Den person jag pratade med var väldigt trevlig. Visserligen tog det en stund för henne att skriva itinenary, vilket gjorde mig lite orolig över att married segments , men efter ungefär tio minuter tog hon passageraruppgifterna.

Hon var mycket noggrann med att allt skulle bli korrekt och föreslog därför att skicka ett bokningsförslag via mejl innan hon slutförde bokningen. Sagt och gjort – förslaget kom och hon stannade kvar i samtalet medan vi tillsammans snabbt granskade det. Allt såg bra ut.

Hon erbjöd sig att fylla i APIS-uppgifterna åt oss direkt, avböjde artigt. Därefter informerade hon om vad skatterna skulle bli och biljetterade medan jag fortfarande var kvar i telefon. Hela processen tog mindre än 30 minuter och var oerhört smidig – en total kontrast mot en tidigare reseupplevelse jag berättat om.
Kan verkligen rekommendera att få resan/passagerare skickad till sig innan, senaste bokningen hade agenten skrivit fel på mitt efternamn. Hade bara sagt att det är samma som i Eurobonus-profilen. Så vi kunde ändra det innan han ställde ut biljetten.

Toppen