Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Ring dom och kom med ett förslag du hittat från EWR. Jag har gjort samma fast med Lufthansa. Skulle redsa hem från JFJ men dom bokade om till SAS från EWR. Värt ett försök

Nej, det gick inte alls. De tvärvägrar och vill bara boka om till sina egna awards och flyg.

Men ja, det får väl bli en extra dag i New York då med hotell etc på Finnairs bekostnad.

Jag har en bokning med SAS, AF, KLM, VS. GOT-CPH-CDG-MLE-LHR-AMS-GOT. På SAS, AF, KLMs sidor så ser rutten ok ut med alla flighter osv. Fått resan biljetterad.

Men på VS sida så ser jag endast CDG-MLE-LHR-CDG vilket var orginalbokningen, jag har gjort ändringen för länge sen. Borde den inte också uppdateras? Är ett annat bokningsnr hos VS också.

Jag har fått problem med min hemresa. Är det kört nu?

Bonusprogram: Eurobonus, med 2 st Amex 2-4-1
Flygbolag: Thai, Lufthansa, Austrian
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): 28 Dec 2024 - 4 Jan 2025
Bokad: Juli 2024

Allt är bokat i en och samma bokning, ringde till SAS för att göra bokningen i slutet av juli.
Utresa
28 Dec 2024
06:35 - 08:50 Stockholm ARN – Wien VIE
(Bokat hotell i Wien)
29 Dec 2024
08:00 - 09:30 Wien VIE – Frankfurt FRA
10:15 - 11:10 Frankfurt FRA - München MUC
12:10 - 00:05 +1 München MUC - Delhi DEL
30 Dec 2024
03:30 - 09:00 Delhi DEL - Bangkok BKK
(Bokat hotell i Bangkok)

Hemresan innan:
3 jan 2025
23:40 – 05:20 (5h) Bangkok BKK – Beijing PEK (TG674) Thai
4 jan 2025
12:15 – 18:15 (13h) Beijing PEL – Frankfurt FRA (LH721) Lufthansa
20:00 – 21:25 Frankfurt FRA – Wien VIE (OS216) Austrian
(Bokat hotell i Wien)
(Sedan separat bokning till ARN 5 Jan 2025, 06:55 - 07:55 Wien VIE - München MUC, 09:10 - 11:25 München MUC - Stockholm ARN)

I natt ändrade de hemresan till detta på grund av inställda flyg:
3 Jan 2025
14:05 - 22:05 Beijing PEK – Frankfurt FRA
4 Jan 2025
10:10 - 15:50 Bangkok BKK – Beijing PEK
20:00 - 21:25 Frankfurt FRA – Wien VIE

Vilket är omöjligt. Är ju i Bangkok, så den resan måste ju gå först. Och även flyget PEK till FRA landar efter att flyget från FRA till VIE ska lyfta.
Bokade då det var Star Alliance, så är det kört nu tror ni? :oops:

På SAS hemsida står det även:
Något/några av flygen i din resa har blivit inställt/inställda.
03 Jan 2025 Bangkok BKK – Beijing PEK 23:40 - 05:20
04 Jan 2025 Beijing PEK – Frankfurt FRA 12:15 - 18:15
Efter 40+ HUCA har jag lyckats avboka endast hemresan på den ursprungliga bokningen med Star Alliance. I samband hittade jag en bonusresa i ekonomi med Skyteam från BKK till IST med 3 mellanlandningar den 4:e jan. IST till ARN får nog bli köpebiljett som det ser ut nu. Men nu är resan hem i alla fall möjlig. Med lite tur hittar jag en bättre hemresa med Skyteam, men vi får se. Hotellet i Wien med julmarknader & i Bangkok med fyrverkerirum kommer nog göra det värt att komma hem i ekonomiklass. Hoppas jag :)

Har en Awardbokning (enkelresa) med Turkish nästa år, har fått ändring på tidtabellen som ej passar.
Ringde direkt kundtjänst som inte hittade platser (jag hittade inga heller), men dom sa jag kunde ringa in om jag hittade tillgängliga platser med Skyteam.

Hittar nu platser med KLM. men nu säger supporten (diamond) att jag endast kan omboka med Star Alliance och då enbart Turkish?
Någon som stött på denna problematik eller är det bara börja HUACA?

Edit: Stod på mig till slut och efter ett samtal med backoffice löste dom det till slut :)

Last edited:
@Issec
Hur bokade du denna?

Två separata bokningar, jag bokade mig + ett barn och frugan sig själv + ett barn! Varsin 2-4-1

Vi upptäckte senare att vi har olika flyg ARN-AMS men det är inte hela världen.

Ring dom och kom med ett förslag du hittat från EWR. Jag har gjort samma fast med Lufthansa. Skulle redsa hem från JFJ men dom bokade om till SAS från EWR. Värt ett försök

En liten uppdatering. Idag skulle jag ta itu med detta mög efter att ha stångat mig blodig. Ville se över så jag fått bra säten etc.

För skojs skull kollade jag även tillgänliga avgångar en gång till. Och ta mig tusan, nu kunde jag välja business hos alla deras Joint Venture-partners. Så nu blev jag ombokad till AA/BA på det ursprungliga datumet jag hade.

Fanns även BA/BA och IB/IB att prova. Men tänkte det kan vara kul att pröva AA i business.

Är det någon som vet när man kan checka in med AA på JFK? Har de öppet hela tiden så man slipper vänta utanför?

Om jag har en skyteam bokning nu och vill ändra till en SAS award för att dra ner priset. Måste allt bokas om, dvs avboka och sen boka om eller kan jag ringa in och boka om? och endast betala 150kr/person i avgift? Nån som har testat?

Toppen