About

Diskussion om bokade Award-bokningar

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av palmen, 28 Mars 2017.

  1. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Visst är det så, men SAS går det iaf att snacka med vad gäller ändringar och är inte oroad på att det kommer att finnas gott om kapacitet CPH-GOT till syvende och sist.
     
  2. Mats Ottosson

    Mats Ottosson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur fungerar det nu med ändringar av bokade 241 biljetter fast vouchern hade gått ut? Tidigare kunde man ändra datum så länge avreseort och destination var desamma. Går det fortfarande?
     
    A380 gillar detta.
  3. Ge We

    Ge We Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bokat med SAS en awardresa Arlanda-Frankfurt t o r i plus i juli månad. Hemresan direktflyg sker med Xfly. På biljetten står det att jag har tillgång till lounge på Arlanda och i Köpenhamn under mellanlandning på utresan. Däremot står det inget om tillgång till lounge i Frankfurt vid hemresan. Min fundering är om detta är rätt?
    Jag har SAS guldkort och THAI guldkort.
     
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Star gold ger senator lounge access på Frankfurt när du flyger sas operated by xfly, oberoende av bokningsklass.

    Ofta faller numret bort från awards, tycker jag. Går att lägga in igen vid incheckning. Och i värsta fall visa upp status kortet när du är i Frankfurt, men det är snabbare och enklare om du får in det på bokningen.
     
    Tockstew gillar detta.
  5. Ge We

    Ge We Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack!
     
  6. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När jag ser en sån här bokning undrar jag om hela systemet är riggat.

    Det ska enligt uppgift inte gå att boka detta med Thai.
     
  7. Taggen

    Taggen Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Ja, naturligtvis är systemet riggat. SAS vill sedan en tid tillbaka att man inte bokar *A award överhuvudtaget och gör det så svårt som möjligt genom ett undermåligt IT-system, blanda in lata/inkompetenta kundtjänstmedarbetare, skylla på tekniska problem för att boka SQ, komma upp med en massa konstiga tidsbegränsningar och allt för att slösa bort så mycket av din tid som möjligt så du ger upp. Just bokningar av awardsäten är ett lysande exempel på hur mänskligheten kan göra något så enkelt så svårt.

    Alltid intressant med enligt uppgift från någon som har hört från någon som kontaktat kundtjänst som sagt något som någon har sagt till dem enligt instruktioner som någon skickat till denne någon. Någon ordning är det inte på något så det är just nu något jobbigt att någon hävdar något som någon har hört från någon utan att någon har kollat upp vad någon fått detta något ifrån.
     
    Adba gillar detta.
  8. Olle16

    Olle16 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Är rätt ny när det gäller att handskas med 2-4-1 bokningar men har försökt läsa på mycket sista månaderna.

    I vilket fall som helst. Igårkväll lyckades jag boka en för familjen eftertraktad biljett, dock bara enkel väg. Jag kunde inte boka returresan jag ville pga att jag inte kunde applicera mina vouchers och således brist på poäng.

    Så. Under hela förmiddagen satt jag i telefon med SAS dels för att applicera voucher men även boka returen. Jag blev skickad fram och tillbaka mellan agenter och det hela slutade med att jag endast kunde applicera en av mina vouchers men returresan blev vad jag fick höra inte gjord. (Någon av agenterna sa att dom satt den på hold möjligen)

    Under eftermiddagen har jag nu bokat returen via hemsidan, dock på ett senare datum än för oss optimalt. Poäng och avgiften för skatt/service draget.

    När jag nu kollade kommande bokningar ser jag att även den optimala returresan är tillagd i den första bokningen med samma bokningsreferens men utan att varken poäng, voucher eller pengar dragits. Ej heller fått någon bekräftelse via Mail.

    Så nu till min fråga. Bör jag kontakta SAS igen och fråga vad som gäller eller bör jag ligga lågt? Avboka min egna bokade retur?

    Tacksam för input.
     
  9. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur många är det som reser?
    Hur många poäng har du?
    Hur många voucher har du?
    Vart går resan?
    Har du bokat SAS-award eller Star Alliance-award?
    Nu har du alltså 2 biljetterade enkelresor (varav utresan har en hemresa ”on hold” som väntar på att biljetteras)?

    Ja, kontakta SAS via tfn (helst inom 24hrs from bokning av enkel-hemresan, så kanske ev *A-avgift går att rädda samt att övrigt inte avbokas pga brist på poäng).
    För att applicera mer än en 2-4-1 voucher är det tfn som gäller, går ej via hemsidan.
     
  10. varva77

    varva77 Medlem

    Nej, detta går inte längre. Åtminstone den info jag fått och läst. Det känns rimligt att denna regel finns. Annars skulle man ju i praktiken kunna förlänga en voucher hur länge som helst så länge man höll sig till samma avreseort och destination.
     

Dela sidan