Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Doctor-X

Medlem
Har inte ngn empirisk data men när min USA-flight ”blev” en A340 frågade jag forumet när SAS förväntades ställa in och fick svaret ”ca en månad innan planerad avresa”, vilket visade sig stämma. Eftersom (ut)resan var planerad 1/12 och voucher var utgången kunde jag inget göra förrän SAS de facto ställde in. Sedan kan det ju inte helt uteslutas att SAS ändrar tillbaka till 330/350 eller bokar om dig till annan dag, jag skulle dock agera innan voucher går ut istf att hoppas att SAS löser det senare i vår….

Vad blev utfallet för dig? Blev du ombokad?
 

Mr Basic

Medlem
Vad blev utfallet för dig? Blev du ombokad?
Nej, CPH-BOS som blev inställd. Ringde in så fort flighten ställdes in och bokade om till *A-resa med Swiss ut till JFK. Hamnade hos bra agent men självklart blev det strul där jag ”tvingades” bli arg (på annan agent). Efter samråd med supervisor slutade det med att SAS bad om ursäkt :eek: och jag behövde bara betala SAS-award poängpris trots att jag flög *A-resa.
 

Doctor-X

Medlem
Nej, CPH-BOS som blev inställd. Ringde in så fort flighten ställdes in och bokade om till *A-resa med Swiss ut till JFK. Hamnade hos bra agent men självklart blev det strul där jag ”tvingades” bli arg (på annan agent). Efter samråd med supervisor slutade det med att SAS bad om ursäkt :eek: och jag behövde bara betala SAS-award poängpris trots att jag flög *A-resa.

Tack för återkopplingen! Skönt att det löste sig :)

CPH-BOS är ju en linje som aldrig startat (även om planen är att i framtiden skall den gå), vilket de facto gör att det är svårt att bli ombokad till ex. nästa dag med ett SAS plan utan att blanda in annat *A-bolag för att du ska ankomma till BOS. Jag efterfrågar därför fortsatt om någon har erfarenhet av inställd ren SAS award gällande long haul om det blivit ombokning eller ej.
Efter att ha tittat lite närmare är resan CPH-HND bokad med en voucher som gått ut, så jag kan inte vara proaktiv även om jag så önskat.
 

Mr Basic

Medlem
Hade en resa till Singapore inplanerad i slutet av januari som har bokats om 3 ggr pga olika inställda ben. Givet nu också att Singapore i förra veckan stramade åt villkoren för ”turister” så kändes det inget roligt att åka dit. Så det kommer bli en avbokning på den alternativt att TK kommer ställa in den då jag misstänker att många kommer boka av. Kommer nog vänta in i det sista på den bokningen då jag har en utgången voucher på den.

Så då fick det bli ett nytt land för egen del efter en massa trix med supporten. Agenten jag pratade med igår var den första någonsin jag upplevt som förvirrad och okunnig. Aldrig hänt förut. Han menade t.ex att för att jag skulle kunna få till routingen nedan så var jag tvungen att åka Eco första benet ARN-FRA för att resten skulle öppnas upp. Det gör iofs inte så mycket, men det låter helt bisarrt i mina öron. Oavsett så fick jag hjälpa honom hela vägen med tider och flightnummer. Fick gå igenom allt tre gånger innan det satt. Han kändes väldigt ny vilket iofs inte är något konstigt. Tur att man har allt uppställt med plan A-B-C innan man ringer. Fick även vänta 24h på ett godkännande från SAS att det var ok att doppa sig i BOG innan Costa Rica då det är en dyrare zon, men de godkände till slut.

Förutom uppsidan att förhoppningsvis få besöka ett nytt land så blir det ju också en skön kredit på 40000 poäng då Costa Rica är en skön sweetspot. Och så får jag prova 2 vändor med Air Canada vilket ska bli kul. Enda nedsidan är att det blev en övernattning i FRA på vägen dit samt en lay-over på 9 timmar i Toronto, men det får man göra det bästa av. Nu är det bara att hoppas att världen blir friskare...


Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Air Canada, Avianca
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: San Jose
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 65 000p (AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1618 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Januari 2022
Bokad: Dec 2021

ARN - FRA LH X A320
FRA - YYZ AC I B777-300ER
YYZ - BOG AC I A330
BOG - SJO AV I A320
SJO - MEX AV I A319
MEX - FRA LH I B748
FRA - ARN LH I A320

Visa bifogad bild 124664
Trevligt! Vi ankommer (förhoppningsvis) SJO den 24/1 men via IST och PTY. Vi ”tvingades” också till en övernattning på IST på utresan men det kommer det vara värt! :)
 

ZZZebra

Medlem
Trevligt! Vi ankommer (förhoppningsvis) SJO den 24/1 men via IST och PTY. Vi ”tvingades” också till en övernattning på IST på utresan men det kommer det vara värt! :)

Syns i Santa Teresa

Jag och Mrs ZZZebra kommer att ankomma SJO (via IST/JFK med TK+AV) den 28/1.

Om det nu blir av med tanke på Corona-läget. Hemvägen med AC till LHR där sedan SAS skall ta oss sista biten hem med en SAS 737-700 :eek:
 

Mr Basic

Medlem
Jag och Mrs ZZZebra kommer att ankomma SJO (via IST/JFK med TK+AV) den 28/1.

Om det nu blir av med tanke på Corona-läget. Hemvägen med AC till LHR där sedan SAS skall ta oss sista biten hem med en SAS 737-700 :eek:
Med tanke på Corona så känns vår resa hyfsat ok, bara sista biten hem (via MUC) där jag känner att det kan svänga fort. Turkiet, Panama och Costa Rica känns inte lika ”känsliga” när det gäller förändrad situation.
Hoppas också att Sverige lättar lite (1 månad tack) på kravet för en tredje dos vaccin så jag hinner stoppa i mig den i god tid före avresa. :rolleyes:
 

pswe

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Air Canada, Avianca
Kabinklass: Plus, Business
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Sao Paulo, Brasilien
Enkelresa eller Tur&retur: T o R
Antal poäng (per person): 85 000 (AMEX 2-4-1-voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1267 SEK (inkl 450 SEK Star Alliance-avgift)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Över påsk
Bokad: Januari 2022

CPH-FRA-YYZ-GRU (SAS, Air Canada, Air Canada)
GRU-BOG-LHR-CPH (Avianca, Avianca, SAS)
Låter härligt!
Poängen låter lite mysko däremot?
 
Toppen