Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Dessa skatter/avgifter debiteras på SAS revenuebiljett (betalad med poäng) men inte på SAS Awardbiljett (bästa pris) vid resa till USA

- Passenger Facility Charge*
- US intl transportation tax*

Är det någon som vet varför man inte betalar dessa på awards? För sig om ca 200-400 SEK/pax

upload_2020-1-15_9-10-40.png


upload_2020-1-15_9-11-8.png
 

Tonton

Medlem
Blev att sitta i kö i drygt 2 timmar på nyårsafton för att inte behöva vaska en Amex Voucher. Men det var det ju värt visade det sig! Lyckades ordna en riktigt bra 50 års present till hustrun. Nu skall vi bara bestämma boende. Skulle det dessutom dyka first från europa får man väl fundera på om man skall offra en voucher och boka om.. I-landsproblem :)
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore airlines, Lufthansa
Kabinklass: Business ut, Business, First & Ekonomi hem
Avreseort: GOT
Destination: MLE
Enkelresa eller Tur&retur:T/R
Antal poäng (per person): 82500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2241
Antal resenärer: Augusti 2
När (avresans tidpunkt): Aug 2020
Bokad: 31 dec 2019

Flighter:
GOT-CPH - SAS - CRJ900 - SAS PLUS
CPH-SIN - Singapore Air - Airbus 350 - Business C
SIN-MLE - Singapore Air - Boing 787 - Business C
MLE-SIN - Singapore Air - Boing 787 - Business C
SIN - FRA - Singapore Air - Boing 777 - First F
FRA-GOT Lufthansa - Airbus A320 - Ekonomi E


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Är poängkostnaden verkligen rätt där?

Business + First inkl voucher = ((165/2)+(225/2))/2 = 97,5k poäng

Har ni alltså bokat First men enbart betalat för Business hos Tallinn?
 

Tonton

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Avianca & Lufthansa
Kabinklass: Ekonomi (alla segment inom Europa) och Businessclass (allt annat)
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Asuncion, Paraguay, hemresa ifrån Montevideo, Uruguay
Enkelresa, Tur&retur eller Open jaw: Open jaw
Hur hittades tillgänglighet: Först hittade jag lite förslag genom att göra separata sökningar till/från Bogota/Madrid på SAS online-sökmotor, sedan fick agenten i Tallinn göra några justeringar som hon hittade, men som inte gick att hitta med SAS online-sökmotorn
Bokningsmetod: Ringde SAS kundtjänst i Tallinn
Bokningsmetodsspecifika extraavgifter (per person): 450 SEK/person
Antal poäng (per person): 82500 (AMEX 2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person, exkl. bokningsmetodsspecifika extraavgifter): 1247 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Över nyår 2020/2021
Bokad: Januari 2020

Det inte direkt någon drömrouting, men jag räknar kallt med att Avianca, i vanlig ordning, gör 4-5 tidtabellsändringar så jag kan boka om den gratis senare. Minimum connection time i Madrid var 2:45 enligt agenten!


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Trevlig resa!

Jag funderar själv på Montevideo över nyår. Spenderade nyår i Buenos Aires förra året, vilket var trevligt - men dags att testa någonting nytt :)
 

Kimmen00

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur alla får till sina mega-många segment numer när Tallin hävdar att de bara få söka hela vägen från org-dest.. Det är ju väldigt begränsade rutter som sas star Alliance-online klarar av.. Förut var det ju ingen match att snickra ihop roliga resor men de senaste gångerna jag ringt in kör de stenhårt på "lessen men endast det som kommer upp när man säker A-B gäller" trots att United etc visar massor av andra rutter. Hur övertala dem? Om vissa leg är i ekonomi brukar det få dem att köra segment-sök men idag vägrades tom det.. suck.
 

Tonton

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur alla får till sina mega-många segment numer när Tallin hävdar att de bara få söka hela vägen från org-dest.. Det är ju väldigt begränsade rutter som sas star Alliance-online klarar av.. Förut var det ju ingen match att snickra ihop roliga resor men de senaste gångerna jag ringt in kör de stenhårt på "lessen men endast det som kommer upp när man säker A-B gäller" trots att United etc visar massor av andra rutter. Hur övertala dem? Om vissa leg är i ekonomi brukar det få dem att köra segment-sök men idag vägrades tom det.. suck.

Jag har säkert ringt Tallinn ett 20-tal gånger sedan November, och har aldrig möts av "vi får bara söka A-B"
 

Canadien

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur alla får till sina mega-många segment numer när Tallin hävdar att de bara få söka hela vägen från org-dest.. Det är ju väldigt begränsade rutter som sas star Alliance-online klarar av.. Förut var det ju ingen match att snickra ihop roliga resor men de senaste gångerna jag ringt in kör de stenhårt på "lessen men endast det som kommer upp när man säker A-B gäller" trots att United etc visar massor av andra rutter. Hur övertala dem? Om vissa leg är i ekonomi brukar det få dem att köra segment-sök men idag vägrades tom det.. suck.
Min känsla är att det är lättare om man har First class inblandat, då går det lättare med routings. Sedan är det agentberoende också.
 
Toppen