Smuffe
Medlem
Jag har länge hävdat att det är på tok för enkelt att nå EBG. Den där kampanjen var inget undantag. Jag kritiserar dock systemet, inte de som hoppar på kampanjerna. Detsamma gäller denna diskussion. Det är viktigt att skilja på detta tycker jag.
Till viss del har du rätt att det är för enkelt för de som reser ofta inom jobbet eller på annat sätt har möjligheterna till att nå EBG.
Silver är en helt annan sak vilket ger ett smakprov och bör vara kvar på den nivå det är idag.
Som tur är sker det inte för ofta att vanliga dödliga kan nå EBG såsom det var under kampanjen och jag är glad att jag tog den chansen.
Enda möjligheten för oss att nå EBG är när SAS släpper hutlöst billiga biljetter till USA och/eller Asien under Friends & Family/Now or Never där de som har möjlighet kan boka ett par stycken t.o.r. för en spottstyver och flyga in väldigt många poäng. De som kan och har möjlighet kan även slänga in ett Amex för 4000kr/20K och nå EBG enkelt.
Men för sådana som mig som ändå har omkring 10 resor, ibland fler och drygar ut med ett par flighter i och med EB Challenge per år har inte samma förutsättningar.
Så ja och lite smått nej... Det är för lätt för många men för oss som får chansen att ta del av er verklighet och vardag väljer ofta att resa och bo fler gånger än vad vi hade gjort utan alla perks som tillkommer status i några program.
Utan dessa hade vi rest färre gånger.
En majoritet som nappar på dessa challenges och statusmatchningar kan jag garantera aldrig reser oftare och har det som en hobby.
Att de får en möjlighet att flasha och fläska upp något gold/diamond/platinumkort för polarna utan att någonsin ha blivit utnyttjade kommer inte märkas allt för väl då troligen maximalt 10-15% utnyttjar dessa och det är de som byter resemönster och väljer att betala pengar hos exempelvis SAS/*A, Hilton eller vilka det nu kan vara.
Men du har rätt i sakfrågan att systemet är knas att det är för lätt att inte behöva visa någon motprestation. SAS krävde exempelvis att man skulle resa i Plus två gånger och jag tror att många bangade då de inte hade tid eller ork utöver oss stackare som till 98% gjorde en till två tur och retur under samma dag.