Senaste nytt

Diskussion om att matcha till sig status hos hotell

Jag har länge hävdat att det är på tok för enkelt att nå EBG. Den där kampanjen var inget undantag. Jag kritiserar dock systemet, inte de som hoppar på kampanjerna. Detsamma gäller denna diskussion. Det är viktigt att skilja på detta tycker jag.

Till viss del har du rätt att det är för enkelt för de som reser ofta inom jobbet eller på annat sätt har möjligheterna till att nå EBG.
Silver är en helt annan sak vilket ger ett smakprov och bör vara kvar på den nivå det är idag.
Som tur är sker det inte för ofta att vanliga dödliga kan nå EBG såsom det var under kampanjen och jag är glad att jag tog den chansen.
Enda möjligheten för oss att nå EBG är när SAS släpper hutlöst billiga biljetter till USA och/eller Asien under Friends & Family/Now or Never där de som har möjlighet kan boka ett par stycken t.o.r. för en spottstyver och flyga in väldigt många poäng. De som kan och har möjlighet kan även slänga in ett Amex för 4000kr/20K och nå EBG enkelt.
Men för sådana som mig som ändå har omkring 10 resor, ibland fler och drygar ut med ett par flighter i och med EB Challenge per år har inte samma förutsättningar.
Så ja och lite smått nej... Det är för lätt för många men för oss som får chansen att ta del av er verklighet och vardag väljer ofta att resa och bo fler gånger än vad vi hade gjort utan alla perks som tillkommer status i några program.
Utan dessa hade vi rest färre gånger.
En majoritet som nappar på dessa challenges och statusmatchningar kan jag garantera aldrig reser oftare och har det som en hobby.
Att de får en möjlighet att flasha och fläska upp något gold/diamond/platinumkort för polarna utan att någonsin ha blivit utnyttjade kommer inte märkas allt för väl då troligen maximalt 10-15% utnyttjar dessa och det är de som byter resemönster och väljer att betala pengar hos exempelvis SAS/*A, Hilton eller vilka det nu kan vara. :)
Men du har rätt i sakfrågan att systemet är knas att det är för lätt att inte behöva visa någon motprestation. SAS krävde exempelvis att man skulle resa i Plus två gånger och jag tror att många bangade då de inte hade tid eller ork utöver oss stackare som till 98% gjorde en till två tur och retur under samma dag. :p

Till viss del har du rätt att det är för enkelt för de som reser ofta inom jobbet eller på annat sätt har möjligheterna till att nå EBG.
Silver är en helt annan sak vilket ger ett smakprov och bör vara kvar på den nivå det är idag.
Som tur är sker det inte för ofta att vanliga dödliga kan nå EBG såsom det var under kampanjen och jag är glad att jag tog den chansen.
Enda möjligheten för oss att nå EBG är när SAS släpper hutlöst billiga biljetter till USA och/eller Asien under Friends & Family/Now or Never där de som har möjlighet kan boka ett par stycken t.o.r. för en spottstyver och flyga in väldigt många poäng. De som kan och har möjlighet kan även slänga in ett Amex för 4000kr/20K och nå EBG enkelt.
Men för sådana som mig som ändå har omkring 10 resor, ibland fler och drygar ut med ett par flighter i och med EB Challenge per år har inte samma förutsättningar.
Så ja och lite smått nej... Det är för lätt för många men för oss som får chansen att ta del av er verklighet och vardag väljer ofta att resa och bo fler gånger än vad vi hade gjort utan alla perks som tillkommer status i några program.
Utan dessa hade vi rest färre gånger.
En majoritet som nappar på dessa challenges och statusmatchningar kan jag garantera aldrig reser oftare och har det som en hobby.
Att de får en möjlighet att flasha och fläska upp något gold/diamond/platinumkort för polarna utan att någonsin ha blivit utnyttjade kommer inte märkas allt för väl då troligen maximalt 10-15% utnyttjar dessa och det är de som byter resemönster och väljer att betala pengar hos exempelvis SAS/*A, Hilton eller vilka det nu kan vara. :)
Men du har rätt i sakfrågan att systemet är knas att det är för lätt att inte behöva visa någon motprestation. SAS krävde exempelvis att man skulle resa i Plus två gånger och jag tror att många bangade då de inte hade tid eller ork utöver oss stackare som till 98% gjorde en till två tur och retur under samma dag. :p
Matchning med någon form av motprestation är ju bättre än att bara ge bort kortet.
Om man skulle matcha till HHD kan jag tycka att ett bra motkrav är att man skulle minst ha gjort 2 bokningar (ej sammanhängade) i en svit eller liknande. Då skulle det åtminstone inte bli cornflakes effekten på korten.

Vi har lite lika resmönster vad det gäller flyg och jag kan ju egentligen tycka att jag knappt är värd ett guld med mitt resmönster, men genom att nyttja kampanjer mm till max så är jag inne på mitt andra år med diamond nu och det kommer att förlängas i slutet på februari. Det gör mig inte på något sätt till en frekvent resenär som är en "bra" kund åt SAS. De tjänar nog inte så mycket på just mina resor, men jag har fått väldigt många vänner och övrig familj att boka med SAS som de aldrig skulle ha gjort annars. Brorsan som reser 2-3 ggr per år ungefär var ju till och med på väg att boka en mileage-run till London via Oslo/Köpenhamn för att nå en bonuschallenge. Det hade aldrig hänt om inte jag berättat om vad man faktiskt kan göra.

Matchning med någon form av motprestation är ju bättre än att bara ge bort kortet.
Om man skulle matcha till HHD kan jag tycka att ett bra motkrav är att man skulle minst ha gjort 2 bokningar (ej sammanhängade) i en svit eller liknande. Då skulle det åtminstone inte bli cornflakes effekten på korten.

Vi har lite lika resmönster vad det gäller flyg och jag kan ju egentligen tycka att jag knappt är värd ett guld med mitt resmönster, men genom att nyttja kampanjer mm till max så är jag inne på mitt andra år med diamond nu och det kommer att förlängas i slutet på februari. Det gör mig inte på något sätt till en frekvent resenär som är en "bra" kund åt SAS. De tjänar nog inte så mycket på just mina resor, men jag har fått väldigt många vänner och övrig familj att boka med SAS som de aldrig skulle ha gjort annars. Brorsan som reser 2-3 ggr per år ungefär var ju till och med på väg att boka en mileage-run till London via Oslo/Köpenhamn för att nå en bonuschallenge. Det hade aldrig hänt om inte jag berättat om vad man faktiskt kan göra.

Jag har inte så mycket att tillägga...
HHD hade varit fine och som du nämner så vore det klokt att i samma matchning men för att nå HHD kunna boka exempelvis 2 oberoende av varandra dyrare rum exempelvis i en svit eller liknande alternativt 5 (?) bokningar inom X tid.

Jag är inte heller någon bra kund och reser betydligt mindre än vad du och många andra gör men jag prioriterar SAS för att få perks och klara challenges m.m. Kan jag få det så billigt som möjligt såsom jag har hittat nu genom Odenresor ARN-GOT-CPH-OSL-LHR för c:a 1550kr och letar nu efter mina sista två ben LHR-???-ARN, alla med SAS så är det en liten vinst för SAS men en större för mig och alla andra.
Dessa challenges, matchningar och annat drar nog in en hel del pengar till alla koncerner, men det behöver inte gå över styr.
Klart jag och en majoritet av minoriteterna hoppar på dessa och utnyttjar det lukrativa systemet till mångas förtret som lägger hutlöst mycket pengar på deras vardag. Ett mellanting hade varit bra där småfolket får en möjlighet att nå dit alla rävar förtjänar att vara. :)

Match med krav på staysbevis från det program man matchar från är helt ok i min bok, men "0" stays matchning sticker ju lite. Min lifetime platinum hos SPG har jag "slitit" ihop med 893 nätter på 10 år.
Så om jag så matchar mot HHD med den bakgrunden så får de ju en mer lukrativ gäst :)

Jag har matchat mig till lite statusar på olika hotellkedjor, men inget extraordinärt. Känns som jag behöver komma upp mig en nivå för att det ska vara riktigt glassigt. Är EBS, Accor Gold, BW Diamond osv.

Men häromdagen hände nåt kul. Jag fick ett nytt kort i brevlådan. Från Scandic. Där har jag bott en (1) natt förra året vad jag kan minnas. De skrev att eftersom jag bott så mycket hos dem uppgraderade de mig från first floor till 2nd floor. Bara att tacka och ta emot.

Synd att man måste kämpa (sova) sig till Top floor hos Scandic. Det med att gymma gratis även när man inte bor på hotellet lockar mig men jag kommer aldrig nå 45 nätter på ett år hos dem.

Last edited:
Det är ändå ganska intressant att revenue management hos Hilton valt att dela ut HHD i cornflakespaket. Eftersom de i stort alltid går efter intjänad krona, är det konstigt att de inte lagt in en klausul om ex. antal stays inom Hilton innan HHD matchningen levereras. Jag menar de om nån borde väl vara intresserade av att se faktiska pengar komma in innan cornflakes paketen öppnats. Resultatet blir lätt annars under 2016 att HHD korten av flera används som jokrar...

Oavsett hur HHD intjänats så tyckte jag det var en trevlig gest att få ett email från Mr. Mark Weinstein...

Welcome to HHonors Diamond Status, Smuffe.
View Online | Add to Address Book | Forward to a Friend

Hi Smulfe,

Now that 2016 is underway, I want to personally welcome you to Diamond status and can’t wait for you to experience the perks of your elite membership with Hilton HHonors.

If you haven’t had a chance, download the HHonors app where you can select your HHonors preferences as well as book, check-in and choose your room before you arrive. We want to make sure you have nothing short of the best experience with us, so if you need anything at all, you can always contact us through the HHonors app or by calling the Diamond Desk at 1-844-543-3342.

Just a friendly reminder that your Diamond status is valid through March 31, 2017, so all of your stays this year will count toward your 2017 status.

Thank you for your continued loyalty and we look forward to seeing you more this year!

Best wishes,

Mark Weinstein
Global Head
Customer Engagement, Loyalty and Partnerships

I grunden är det ett ofog. Lika illa som när ett försäkringsbolag erbjuder full bonus för bilförsäkringar med en gång utan att jag som jobbat mig till det får ett enda dugg för lång och trogen tjänst.
Som Agehall säger så borde man ha några krav på gräddfilen till översta nivån. Visa hur många nätter du bott på annan kedja. Eller kombinera med att du när du fått kortet måste ha några nätter inom x antal månader för att behålla det.
Annars slutar det lätt med att en status inte blir något värld. Vilket kommer drabba de som verkligen är frekventa kunder/resenärer.

Bokat Hilton första gången med status nu. Blir Singapore Hilton. Conrad kändes inte värt pengarna på mina datum. Blir 3 nätter i maj med gratis lounge tack vare statusmatch till Diamond.

Det är ändå ganska intressant att revenue management hos Hilton valt att dela ut HHD i cornflakespaket. Eftersom de i stort alltid går efter intjänad krona, är det konstigt att de inte lagt in en klausul om ex. antal stays inom Hilton innan HHD matchningen levereras. Jag menar de om nån borde väl vara intresserade av att se faktiska pengar komma in innan cornflakes paketen öppnats. Resultatet blir lätt annars under 2016 att HHD korten av flera används som jokrar...

Hade inte bokat Hilton utan Statusmatchen. Det hade annars blivit något av de två Sofitel hotellen där jag har status sen tidigare. = Hilton har tjänat på matchningen av mig, annars hade jag lagt pengarna till någon annan än Hilton.= Hiltons affär blev bra under förutsättning att de inte har 100% beläggning utan mig och frugan på de datum vi är där i Maj. = Hilton fortsätter driva konceptet efter intjänad krona.

Toppen