Senaste nytt

Diskussion om att matcha till sig status hos hotell

Intressant! Frågan är hur många som hade hoppat över Hilton bara för det skulle få HHG istället HHD. Jag minns när jag börja min hilton resa genom "free" HHG genom länk... då var den viktigaste anledningen att bo på Hilton gratis frukost vilket man inte hade som SPG Gold etc vilket ledde till en faktiskt besparing.

Vad är det som gör att du bokar som HHD och inte som HHG?
Du skriver för övrigt att siktar på HHG till nästkommande år så du kommer du inte boka något 2017 då när du bara är HHG? eller byter du motivering till 2017 varför man kan boka som HHG och inte som HHD?

Last edited by a moderator:
Intressant! Frågan är hur många som hade hoppat över Hilton bara för det skulle få HHG istället HHD. Jag minns när jag börja min hilton resa genom "free" HHG genom länk... då var den viktigaste anledningen att bo på Hilton gratis frukost vilket man inte hade som SPG Gold etc vilket ledde till en faktiskt besparing.

Vad är det som gör att du bokar som HHD och inte som HHG?
Du skriver för övrigt att siktar på HHG till nästkommande år så du kommer du inte boka något 2017 då när du bara är HHG? eller byter du motivering till 2017 varför man kan boka som HHG och inte som HHD?
Jag bokar både som HHG och HHD.

Jag skrev inte att jag siktar på HHG utan att jag kommer samla stays för att behålla det. En fri frukost eller lounge är väl aldrig fel när man sitter ensam någonstans i världen på en tjänsteresa och längtar hem till familjen. Det för oss in på svaret på en annan av dina frågor, att som HHG är man inte garanterad lounge när man bor på Hilton eller Conrad, det är man som HHD därför kommer jag förlägga fler stays till Hilton än om jag bara varit HHG.

2017? Jag har aldrig sagt att jag aldrig bokar som HHG. Det jag har skrivit är att jag bokar mer som HHD än som HHG.

Jag bokar både som HHG och HHD.

Jag skrev inte att jag siktar på HHG utan att jag kommer samla stays för att behålla det. En fri frukost eller lounge är väl aldrig fel när man sitter ensam någonstans i världen på en tjänsteresa och längtar hem till familjen. Det för oss in på svaret på en annan av dina frågor, att som HHG är man inte garanterad lounge när man bor på Hilton eller Conrad, det är man som HHD därför kommer jag förlägga fler stays till Hilton än om jag bara varit HHG.

2017? Jag har aldrig sagt att jag aldrig bokar som HHG. Det jag har skrivit är att jag bokar mer som HHD än som HHG.

Vi kommer nog inte längre tror jag...

Nu lugnar vi ner oss lite!
Vi diskuterar ämne och inte person (se forumregel #1) och som medlem är det inte heller OK att gå in och agera moderator och säga åt andra på forumet hur de ska bete sig (se forumregel #4 "Om någon annan bryter mot reglerna").
En del inlägg i tråden kommer eventuellt att modereras med hänvisning till dessa forumregler.

//Moderator

Jag tycker det är helt fel att ge bort top tier kort utan motprestation, även om jag själv matchat till Diamond. Tycker det Hilton hade med 4 stays / 9 nätter för guld var nog bra. Med ett guld hade jag valt Hilton iallafall och inte konkurrerat med ärligt intjänade Diamonds om uppgraderingar.

Med ca 120 hotellnätter och Hilton, Marriott, Carlson och Accor Gold, har uppgraderingen till Diamond på Hilton förändrat fokus en hel del för mig.

Jag tror de har en plan, även om det naturligtvis är lätt att hitta hål i den ifrån baksätet ;-)

120 hotellnätter

Jag har sagt det tidigare - de som faktiskt har hotellnätter att backa upp sin status med är bra byten för Hilton. Problemet är att de flesta inte har haft det utan har matchat runt från ingenting till HHD. Mao, Hilton har gett bort något som annars kostar $12000 för $35 (vilket verkar vara going rate för ett HHG som man utgår ifrån).

92 hotellnätter förra året, varav ca 35 hos Hilton som HHG. Matchningen till HHD kommer garanterat att medföra fler stays. Har redan 20+ nätter bokade i Q1. Ett perfekt sätt att locka nya kunder och öka lojaliteten hos befintliga kunder.

Sen är frågan hur man ska kunna behålla både HHD och Hyatt Diamond...

Hur är det när en hotellkedja skickar iväg ett brev med ett "Hoppas att du sitter ner... För vi har en överraskning åt dig! Du har blivit uppgraderad till Silver då ditt boendemönster hos oss har varit väldigt bra den senaste tiden."

Det går inte att jämföra med Hilton, Marriott, Hyatt eller även för den delen Accor men jag fick detta lustiga brev från Scandic att de utan att jag har bett om det eller ens bott på Scandic på omkring två år skickade ett brev med ett nytt uppgraderat kort.

Anyways, självklart matchade jag mitt BW Diamond och Turkish Elite till HHD på vinst eller förlust och det gick igenom efter den 11/1.
Jag håller helt och hållet med om att det är ett slag i ansiktet mot alla er som bott ihop och betalat för er status oavsett kedja och program.
Samtidigt håller jag även med de flesta övriga om att det blir fler nätter på Hilton på samma sätt som jag ser över möjligheterna till att behålla mitt TK Elite efter 2017 vilket jag matchade från EBG.
På tal om EBG... Vi alla minns diskussionerna om när SAS hade sin kampanj med 2 X t.o.r. mellan Skandinavien till Europa.
@agehall Visst hade du och flera andra M&M m.m. på minst guldnivå men hoppade på kampanjen ändå, mycket eftersom vi gjorde den klassiska resan ner till Prag över dagen då Plusraderna flyttades från 3 stycken till minst 8 stycken och vi var över 25 stycken som gjorde den resan. Hur mycket urholkade vi inte Euro Bonus då? Och vilka förmåner har inte alla fått som därefter har matchat statusen till Air Belin, Emirates, Alitalia samt en massa hotellkedjor? Hur har allas resemönster och boenden förändrats och dessutom fått oss som inte reser så ofta i jobbet kunnat lägga pengar på fler kampanjer med flyg och boenden och kanske till och med fått oss som för max tre år sedan inte reste ofta överhuvud taget? Detta tack vare er alla som har gjort oss till de medvetna resenärer som vi idag är?
Jag undrar lite hur många som efter SAS EBG-kampanjen har tack vare denna gjort sina första business class och till och med sin första First vilket kanske inte hade varit möjligt utan EBG-kampanjen 2013?

Det jag vet är att tack vare alla dessa och nu som HHD ser jag över alla möjligheterna till att lägga några kronor extra för att bo där istället för någon annanstans om det skiljer sig ett par hundra kronor extra mot vad motsvarande hotell som jag hade funderat på att bo på.

Jag älskar Businessclass.se just för att jag lär mig så mycket och som jag har fått uppfattningen om att vad detta härliga forum från början var till för och syftet med det, att göra alla oerfarna och omedvetna resenärer och omvandla oss till medvetna för att ta del av alla kampanjer och inte gå i fällorna där vi jagar de "billigaste" biljetterna och hotellen och inte ha en susning om vad de gör utan faktiskt bli medvetna om att det finns en helt annan värld även för oss dödliga som kan få möjlighet till att resa bättre, bekvämare "smidigare" (för att tjäna så många poäng och miles som möjligt) och kunna leva ett härligt resande liv.

@agehall Visst hade du och flera andra M&M m.m. på minst guldnivå men hoppade på kampanjen ändå, mycket eftersom vi gjorde den klassiska resan ner till Prag över dagen då Plusraderna flyttades från 3 stycken till minst 8 stycken och vi var över 25 stycken som gjorde den resan. Hur mycket urholkade vi inte Euro Bonus då?

Jag har länge hävdat att det är på tok för enkelt att nå EBG. Den där kampanjen var inget undantag. Jag kritiserar dock systemet, inte de som hoppar på kampanjerna. Detsamma gäller denna diskussion. Det är viktigt att skilja på detta tycker jag.

Toppen