Senaste nytt

Diskussion om att hoppa över ett segment i en bokning

jumbooze

Medlem
Du kan ju alltid välja att betala mer för flexibilitet
dd5fcd62a019ee28707434009cd7a685.png


Lufthansa frågar ju om du vill betala mer, förlåt, om du vill ha en flexibel ordning
 
Du kan ju alltid välja att betala mer för flexibilitet
dd5fcd62a019ee28707434009cd7a685.png


Lufthansa frågar ju om du vill betala mer, förlåt, om du vill ha en flexibel ordning

Tror inte att jag kan få in det med Tallin :) Oavsett är det lite av ett lyxproblem. Jag har lagt in en bevakning på award flights med Asiana nu. Dyker det upp ett flyg i F med Lufthansa så tar jag nog det ist och får en dag i Seoul.
 

palmen

Moderator
Era resonemang är alltså "det är självklart eftersom det står så i reglerna"? Jag köper inte det. Man borde få förvalta sin betalda resa hur man vill, precis som med andra resor eller tjänster du köper. Hade flygbolaget haft rimliga IT-system hade man lätt kunnat meddela vilken flight man inte tänkte åka samt om man ville ställa den till förfogande för någon annan.

Tror nog de flesta utomstående (som inte är så insatta i flygindustrins stenåldersregler) tycker det är en konstig regel och därför är det ganska konstigt att säga att det är en självklarhet när någon som inte är så insatt kommer och frågar om hjälp på området.
Du kan se det lite så här
Du köper nytt TV-paket från XYZ där du får 10 olika kanalpaket där du även binder dig i 24 månader samt att du måste betala för tv-kort och box. Totalt kostar det dig X kronor.
Du kan då inte säga att när du haft detta i 6 månader att du inte längre vill ha 7 av kanalpaketen så de tänker du inte betala för.

Det som är viktigt att veta är att flygbolagen sätter priser på biljetter utifrån olika marknader, därför kan det vara mycket billigare att flyga MMX-ARN-CPH-EWR än att flyga CPH-EWR. På en sådan resa kan du inte skippa MMX-ARN-CPH och hoppa på i CPH för då är biljetten du nyttjar en resa som är CPH-EWR och skulle kosta betydligt mer.
Detta är som sagt inte självklart att förstå att det är så det fungerar, men det är så det fungerar och det är ju bolagens revenue mangament som sätter dessa priser utifrån vad varje marknad är villig att betala.

Och en annan sak i ditt resonemang, här pratar vi om bonusresa där man vill hoppa över en flight. Du tycker då att man ska kunna avboka denna, men inga ändringar får göras på biljetten från och med den dagen man ska göra sin första flight. Innan dess går det dock utmärkt att göra ändringar och då boka av segmentet ICN-TPE och köpa den själv istället på separat biljett med alla risker det medför. Det är helt inom reglerna för bonusbokningar med eurobonuspoäng.
 

Senator

Moderator
Om vi tar ett relevant exempel från flygbranschen så kan vi använda Swiss till/från Zurich samt valfri annan destination inom Europa...

Frågan om att förstå logiken runt "Revenue Management" har vi haft denna tråd ;)
Revenue management: en certifierad form av galenskap | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vi vet att priser delvis styrs av tillgång och efterfråga. Så om jag vill åka till Zurich med LX1249 på måndag och hem på onsdag med LX1254 så vill Swiss ha 8437kr. Om jag däremot åker ner till Aten via Zurich med samma flighter och hem samma dagar kostar detta mig 6 723kr. Då kan inte jag hoppa av i Zurich, välja att stå över två flighter och bara flyga Arlanda-Zurich tur/retur.

Sedan att det är galenskap att det skall kosta 8437kr att flyga i business till Zurich är en helt annan femma :eek:
 

Dr. Miles

Expert
Sedan att det är galenskap att det skall kosta 8437kr att flyga i business till Zurich är en helt annan femma :eek:
IATA biljett i Y klass (YIF) kostar 10.589 SEK exkl. skatter för Stockholm-Zürich enkel.

Jag undrar om vilket är error fare.
2.580 SEK exkl. skatter i Business class (dessutom för T/R) eller 10.589 SEK exkl. skatter för en enkelbiljett i Economy class...
 

LSH

Medlem
Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.

Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.
 

Senator

Moderator
Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.

Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.

Om jag var dig skulle jag ringa igen, och be SAS emaila dig denna information eller spela in samtalet. Jag vill inte vara den som är den, men tyvärr hade inte jag förlitat mig på denna information då den går emot allt annat vi har lärt oss genom alla år :)

Det skulle nämligen också vara bra för "alla" om denna information kom skriftligt.
 

agehall

Medlem
Det låter jättekonstigt. Att du kan använda hemresan i det där fallet är inte så konstigt då SAS i många fall säljer två enkelbiljetter istället för en T/R, men att hoppa över första segmentet och sedan fortsätta utresan låter jättekonstigt.
 
Toppen